L'Eroica 2024

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

L'Eroica 2024

Bericht door non-fixie »

In 2013 zijn mevrouw non-fixie en ik een keer naar L'Eroica in Italië gegaan. Ik had daar wat over gelezen, leek me leuk, en wilde daar wel eens een keer geweest zijn.

FFWD naar 2024, en zojuist zijn we voor de zevende keer geweest. En voor de zevende keer hebben we besloten dat dit toch echt de laatste keer was. Maar het hotel voor volgend jaar hebben we voor de zekerheid wel alvast weer gereserveerd. ;)

In 1997 organiseerde Giancarlo Brocci met een paar vrienden een ludiek protest tegen het asfalteren van de "strade bianche", de van oudsher met wit marmergruis bestrate wegen in Toscane. In de vorm van een soort re-enactment van de Giro d'Italia zoals die vroeger werd verreden.

Afbeelding

Dat viel in de smaak, en van de weeromstuit groeide het uit tot een jaarlijks evenement waar ieder eerste weekend van oktober mensen van over de hele wereld met hun oude racefietsen (tot 1987, want daarna werd het allemaal aero en carbon) naartoe komen. En met meer en minder succesvolle spin-offs over de hele wereld, van Limburg tot Urugay en Zuid-Afrika to Japan.

Italië is een echt wielersportland, en dat merk je aan alles. Hun oude helden worden daar nog steeds enorm vereerd. Bij Castelfiorentino is net weer een nieuw beeld van Gino Bartali geplaatst:

Afbeelding

Voor de gelegenheid hadden we de Zieleman en de Merckx meegenomen. Daar moesten voor de start nog wel even de "racenummers" op:

Afbeelding

Om in de sfeer te komen werden we ontvangen door de Fanfara bersaglieri ciclisti di Roccafranca:

Afbeelding

Dit is een van de wielrijderskorpsen van de bersaglieri, het beroemde Italiaanse scherpschuttersregiment:

Afbeelding

De kern van het evenement bestaat een rit door Toscane, naar wens en kunnen variërend van 46 tot 209 kilometers. Veel hoogtemeters en veel onverharde wegen. Op het witte gravel heb je hoegenaamd geen tractie, dus klimmen moet zittend, en als je stilvalt op een helling is het meestal verder lopen:

Afbeelding

Het is Italië, dus zijn we op televisie en is de RAI ook in stijl aanwezig:

Afbeelding

Ook de inwendige mens wordt onderweg op gepaste wijze verzorgd. Brood met zwijn en wijn:

Afbeelding

Afbeelding

Maar bovenal is het een pittige fietstocht in een fantastisch mooie omgeving tussen de wijngaarden en de cipressen:

Afbeelding

Met aan het eind een mooie medaille, die je op feestelijke wijze en vooral met veel liefde wordt omgehangen:

Afbeelding

Ik heb inmiddels aardig wat klassieke-fietsevenementen meegemaakt en ze zijn allemaal erg leuk, maar L'Eroica blijft toch wel heel bijzonder.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 715
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07

Re: L'Eroica 2024

Bericht door wimjansen »

Wat een bijzonder evenement!
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1636
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: L'Eroica 2024

Bericht door Fotomaan »

Prachtig verhaal!
Heel leuk! :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Viscount
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 jun 2012, 09.42

Re: L'Eroica 2024

Bericht door Viscount »

schitterend!
m-gineering
Berichten: 1521
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: L'Eroica 2024

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 14 okt 2024, 22.26 Dat viel in de smaak, en van de weeromstuit groeide het uit tot een jaarlijks evenement waar ieder eerste weekend van oktober mensen van over de hele wereld met hun oude racefietsen (tot 1987, want daarna werd het allemaal aero en carbon) naartoe komen. En met meer en minder succesvolle spin-offs over de hele wereld, van Limburg tot Urugay en Zuid-Afrika to Japan.
1 x geweest, en toen had ik het wel gehad met de wanorganisatie. Die er ook voor zorgt dat de spin-offs mislukken. Maar het parcours (uitgepijld) is een aanrader
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: L'Eroica 2024

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 15 okt 2024, 09.29 1 x geweest, en toen had ik het wel gehad met de wanorganisatie. Die er ook voor zorgt dat de spin-offs mislukken. Maar het parcours (uitgepijld) is een aanrader
Ach, het is Italiaanse organisatie. Die lijkt heel chaotisch, maar er gaat eigenlijk verrassend weinig mis. Voor zover er er een gebrek aan controle is wordt die ruimschoots gecompenseerd door de bevlogenheid van alle betrokkenen.

En, de organisatie wordt ieder jaar ook wel weer iets beter. Met name het verdelen van de ritten over twee dagen heeft tot gevolg gehad dat de vele bezoekers tegenwoordig veel meer verdeeld zijn in tijd en plaats. De vroeger soms lange wachtrijen zijn verdwenen en je kunt nu op zaterdag relaxt lunchen in Gaiole, in plaats van je door een meute van duizenden mensen te moeten heenwurmen: https://youtu.be/M3WlabsneAE?si=H5tXx6zUd4HFowD7.

Tsja, de spin-offs. Die worden door lokale initiatiefnemers georganiseerd. De Italiaanse betrokkenheid is beperkt tot het beschikbaar stellen van het merk en de website, en het bezoek door ambassadeurs, zoals Giancarlo Brocci en (voorheen) Luciano Berrutti. Het is toch in de eerste plaats iets van liefhebbers voor liefhebbers.

Ik meen te zien dat ze vooral succesvol zijn in landen waar ze aansluiting weten te vinden bij de lokale wielerhistorie (Valkenburg), de lokale fietscultuur (Japan), en/of een heel sterke lokale organisatie hebben opgebouwd (Germania).

In de VS en Engeland is dat jammer genoeg niet goed gelukt. In de VS begint de wielergeschiedenis pas met Greg Lemond in de jaren '80, en zeuren de schaarse potentiële deelnemers vooral dat ze geen aero-remgrepen en klikpedalen mogen gebruiken, en ook bij het publiek is weinig begrip voor een evenement als Eroica California. Daar gaat het gezon in het park maar van kapot. De gemiddelde Amerikaan heeft sowieso een hekel aan fietsers. Die horen niet op straat.

In Engeland was Eroica Britannia best succesvol toen ze nog vanuit Bakewell opereerden. Ik was er in 2018 en heb me goed geamuseerd. Mooie omgeving, veel leuk volk en schitterende fietsen. De beoogde verplaatsing naar het miljonairsevenement in Goodwood heeft Britannia de das omgedaan, denk ik. Zoals een lid op een Engels forum het verwoordde:

I suspect the genuine enthusiasts felt marginalised and have given up and the Aston Martin brigade aren't seduced by camping in a remote field and have moved on to the next sexy thing.
So they no longer have a viable market.
Beau-Velo
Berichten: 404
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Re: L'Eroica 2024

Bericht door Beau-Velo »

Mooie plaatjes! En klinkt als erg leuk.
Goed wielershirt ook Non Fissini!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: L'Eroica 2024

Bericht door non-fixie »

Beau-Velo schreef: 15 okt 2024, 21.14 Goed wielershirt ook Non Fissini!
Dank je! Heb ik een paar jaar geleden laten maken door Mastrofisso (https://www.mastrofisso.com/). Die staan op de markt in Gaiole en borduren in een paar uur je trui. Niet eens heel duur. Kostte me €65.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 769
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: L'Eroica 2024

Bericht door marco verbaant »

Dank voor de sfeerimpressie.... non-fixie..... :D :D
Plaats reactie