Mag ik nu nog maar 25 km/u rijden op mijn transportfiets uit 1935?!

gelukkig heb je een app op de telefoon zodat je kunt zien hoe hard je gaat. O wacht....Fotomaan schreef: ↑12 jul 2025, 15.56 https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-on ... ~a336d6ed/
Mag ik nu nog maar 25 km/u rijden op mijn transportfiets uit 1935?!![]()
m-gineering schreef: ↑12 jul 2025, 17.14gelukkig heb je een app op de telefoon zodat je kunt zien hoe hard je gaat. O wacht....Fotomaan schreef: ↑12 jul 2025, 15.56 https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-on ... ~a336d6ed/
Mag ik nu nog maar 25 km/u rijden op mijn transportfiets uit 1935?!![]()
Geweldige tekst!wimjansen schreef: ↑13 jul 2025, 11.44 Die maximum snelheid is een suggestie van de expert (afkomstig van het Latijn: expertus, dat wil zeggen ervaren of beproefd) Dr W. Ploos van Amstel. Hij is een veelzijdig man. Heeft volgens zijn c.v. een geschiedenis in toiletpapier, house-DJ, was-en reinigingsmiddelen en defensie, om maar wat te noemen. Verder is hij nog werkzaam in distributie-logistiek, taxicentrales en detailhandel. Alleen als adviseur voor fietsers kan ik geen specifieke vaardigheden vinden. Maar als, volgens veel onderzoek, het algemene verkeersbeeld rustiger, overzichtelijker en daarmee veiliger wordt door het verschil van snelheden tussen de diverse "verkeerssoorten" te verkleinen zou ik de raad geven: alle auto's max 20 km/u òf alle fietsers óók 30 km/u.
Nu ben ik geen fiets-expert, althans zou ik me niet zo afficheren, maar het advies van de heer Ploos van Amstel vind ik erg kort door de bocht. En als beproefd fietser zou hij toch moeten weten dat kort door de bocht risicovol is. En ik hoop dus dat hij op z'n minst een flinke valhelm heeft.
Los daarvan is er de afgelopen jaren een wildgroei op het fietspad geweest: alles op twee- en drie wielen mag er op. Fatbikes, scooters, zelfs skelters schijnt al te mogen. En op wegen zònder fietspad is het nog erger. Daar helpt geen maximum snelheid (want die is er al, het bord: 30 km/u geldt voor àlle bestuurders!) tegen, alleen handhaving. Plus registratie van Fatbikes e.d.
Vervolgens is, vanwege alle ongevallen, een latente valhelmplicht, voor dat je het weet, wel even snel scoren. Wat een land waar dat allemaal maar kan...