Foto-thema maart: De Fietsenwerkplaats
Re: Foto-thema maart: De Fietsenwerkplaats
Leuk topic en leuk om een kijkje bij jullie in de keuken te krijgen. Bij mij echter nog te rommelig en vol, dus ik ga eerst opruimen, voordat ik foto's maak en plaats.
Sportief fietsend!
- fietshobbyist
Hierboven zagen we al wat minder opgeruimde man-caves ...
Natuurlijk is dat hier niet anders, als er weer eens aan een fiets wordt gewerkt.
Maar om daar meer orde in te krijgen, is het het hiernavolgende mijns inziens één van de beste dingen die je kunt doen.
Twee fundamentele dingen zo goed mogelijk van elkaar scheiden bij het opbergen:
1 - Gereedschap en 2 - allerlei bevestigingsartikelen.
Ik kan er niet tegen om een gereedschapskist te zien waar ook allerlei, spijkers, pluggen en weet ik al niet wat, los bij in liggen.
Fietsonderdelen heb ik tegenwoordig het meest in een andere ruimte dan de 'werkplaats' liggen. Die groepeer ik grofweg in vier 'vakkken'
1 - Alles wat aan de voorkant van een fiets zit - Sturen, versnellingspoken, remgrepen, enz.
2 - Alles wat in het midden aan een fiets zit - Cranks, spieën, enz.
3 - Alles wat achteraan een fiets zit
4 - Een doos met alles wat met verlichting te maken heeft en overige zaken
Ook al liggen in die verschillende vakken de dingen door elkaar, je weet in ieder geval in welk vak je moet wezen.
Daarnaast dan nog een hoekje met banden en velgen en spatborden en een doos met zadels.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 4 mar 2025, 08.11, 2 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen Zuiderwijk
Dit is mijn werkplaats
Vroeger nog wel eens de huiskamer. Maar tegenwoordig komt daar hooguit een wiel in. Er was maar een eis die mijn vrouw had toen we gingen samenwonen, geen fietsen in huis

Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Mijn werkplaats is een kelderbox. Die is zo klein, dat ik er niet eens een overzichtsfoto van kan maken.
Wel een deel ervan, mijn gereedschapsbord.
Dirk
Wel een deel ervan, mijn gereedschapsbord.
Dirk
- Bijlagen
-
- gereedschapsbord_IMG_20220708_185437.jpg (325.05 KiB) 13493 keer bekeken
Wel mooi, zo'n gereedschapsbord.
Ik ben er ook ooit aan begonnen, maar vooral omdat ik een paar keer per jaar met de fietsen op pad ga en dan ook graag mijn belangrijkste gereedschap meeneem heb ik het standaard in zo'n klassieke blauwe stalen uitvouwkist zitten.
Aanvankelijk heb ik ook nog wel eens zo'n opvouwbare driepotige werkstandaard meegenomen, maar voor gebruik te velde is die me toch te instabiel.
Tegenwoordig gebruik ik indien nodig het transportrek op de auto. Die valt niet zo gauw om.
Ik ben er ook ooit aan begonnen, maar vooral omdat ik een paar keer per jaar met de fietsen op pad ga en dan ook graag mijn belangrijkste gereedschap meeneem heb ik het standaard in zo'n klassieke blauwe stalen uitvouwkist zitten.
Aanvankelijk heb ik ook nog wel eens zo'n opvouwbare driepotige werkstandaard meegenomen, maar voor gebruik te velde is die me toch te instabiel.
Tegenwoordig gebruik ik indien nodig het transportrek op de auto. Die valt niet zo gauw om.
Wat een top-topic weer. Veel herkenbare situaties gezien
De garage is mijn werkplaats. Hier staan naast de dagelijkse gebruiksfietsen een paar dozijn projecten die wachten op erkenning, vaak met een zakje aan het stuur waar langzaam maar zeker alle tijdscorrecte onderdelen in terecht komen. Alle projecten die af zijn en te mooi zijn voor dagelijks gebruik, verhuizen naar binnenshuis, naar de 'fietsenkamer' op de 1e verdieping.
Overigens knutsel ik meestal in de lente en zomer, gewoon buiten op het terras. Heb een mooi karretje waar veel meuk in past en een mobiele standaard. Ideaal!

Overigens knutsel ik meestal in de lente en zomer, gewoon buiten op het terras. Heb een mooi karretje waar veel meuk in past en een mobiele standaard. Ideaal!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
-
Ik heb ook de luxe van een redelijk grote werkplaats. Maar soms staat het ook vol met projecten!! Het lijkt een rommeltje maar ik weet waar alles ligt ! ( klinkt herkenbaar vermoed ik !)
- Bijlagen
-
- 20250307_103538_copy_990x1320.jpg (309.79 KiB) 6395 keer bekeken
-
- 20250307_103600_copy_990x1320.jpg (316.67 KiB) 6395 keer bekeken
-
T is nog even vol op het moment 

- Bijlagen
-
- 20230429_130758.jpg (255.11 KiB) 6089 keer bekeken
-