wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Gerrit »

Op mijn woon/werk fiets heb ik led verlichting maar dan wel een echte koplamp en achterlicht. Op batterijen en met een hoge lichtopbrengst.
Op de Gazelle zit de orginele verlichting waarvan momenteel alleen de koplamp werkt.Maar de lichtopbrengst is beduidend minder.
Voor het geval dat ik in het donker naar huis moet heb ik een paar losse ledlampjes in mijn jaszak.Veiligheid voor alles.
De Gazelle heeft nu een primuszadel van Lepper en dan het oude model. Dat past er iig beter bij.
Nu maar wachten op de eerste toertocht volgend jaar en dan kan het gebeuren.
Gr Gerrit
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Steelframes »

Tja..zelf vind ik het geen pan op mijn oldtimerfietsen met allerlei nieuwerwetse velichtings-meuk te gaan rijden.
Heb ook de reflector van de bagagedragers geschroefd en in de kliko gedumpt.. :shock:
Maar; zodra ik de weg opga in het donker pak ik mijn semi-moderne fiets met handige led verlichting voor en achter én reflector. :D
Eigenlijk nog nooit een agent naar mijn "incomplete" wets technisch incorrecte fiets zien kijken.. :|
Steek wél altijd netjes mijn hand uit als ik de bocht omga. ;)
Durabo88
Berichten: 2491
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Durabo88 »

Bij de restauratie van een fiets kun je vaak het beste de onderdelen, die je eraf sloopt, even apart bewaren, zodat je je later nog kunt bedenken. Alles is te monteren en demonteren behalve de lak en optische staat van de onderdelen. De optische staat is het lastigste van de hele restauratie, omdat daar het meeste fout kan gaan en iets onomkeerbaar verandert. Zo willen sommige mensen een oude verchroomde fiets terug naar het oorspronkelijke nikkel brengen. Sommige oude fietsen hebben weer de lak van een fietsenmaker in een later stadium gekregen. Ja keuzes, wat vind je belangrijker; foldertje origineel of een fiets met historie.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik gebruik de oude verlichting op mijn transportfietsen. Helaas zijn de oude dynamo's inmiddels best wel zwak, dus ik ben nog aan het kijken naar een geschikte oplossing. Of het wordt een batterijdoos voor extra power als ik het nodig heb, of ik ga andere lampjes zoeken die het wel doen. Ik zie dat je tegenwoordig ook led lampjes hebt met een E10 fitting. Die gebruiken aanzienlijk minder stroom. Ik moet de huidige voltage en amperes nog eens opmeten die de dynamo's nu opwekken. Maar extra lampjes meenemen is natuurlijk ook een optie. Zeker in de fiets waar een dikke mand op zit kan ik ze er iig gewoon in meenemen. Ik vind het belangrijk om niet alleen licht te hebben, maar ook de weg voor me goed te kunnen verlichten. Maar dan zonder het uiterlijk van mijn fiets te verprutsen met modern meuk.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door asterduc »

omdat ik bijna elke dag wel met een ander exemplaar de weg op ga probeer ik te zorgen dat de originele fietsverlichting het doet.
Reflectoren gooi ik eraf als ze niet op het oorspronkelijke model stonden.
Banden zonder reflectie met uitzondering van enkele fietsen die ik specifiek gebruik in slechte rijomstandigheden (donker en regen).

Als ik in het donker ga rijden heb ik voor het stuur een afneembare ledlamp mee maar wel ééntje met 200 lumen (en oplaadbaar via usb). Als die niet te laag staat gaan de tegemoetkomende autos automatisch langzamer rijden (een puntbron van 200 lumen in hun openstaande pupil vinden ze niet leuk). Mijn ledlamp heeft een rubber rekband klem. Die staat op welgeteld 2 seconden op een andere fiets.
Achteraan gebruik ik dan ofwel een rode reflectorbeugel met ingebouwd knipperend rode led of een armband met rode leds.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wat voor lamp gebruik je asterduc? Ik zoek nog iets waarmee ik makkelijk een stevige lichtbundel aan mijn fiets kan monteren voor als ik door onverlichte weilanden moet fietsen.

Ik heb zojuist de VT dynamo van mijn Juncker (https://4.bp.blogspot.com/-PwjcqsMWdlg/ ... G_3156.JPG) doorgemeten, die geeft blijkbaar nog maar 1V. Das dus echt niet tof. Het valt me mee dat er uberhaupt nog zichtbaar licht uit komt. Maar dat moet beter, en ik wil er echt geen lelijk modern ding op zetten. Dus ik zoek alternatieven.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door asterduc »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Wat voor lamp gebruik je asterduc? Ik zoek nog iets waarmee ik makkelijk een stevige lichtbundel aan mijn fiets kan monteren voor als ik door onverlichte weilanden moet fietsen.
ik gebruik een Smart 200 USB
https://smart-bike.squarespace.com/headlight-bl184-1-1
Deze is handig omdat de stuuradapter met een spanelastiek is uitgevoerd. Op een seconde is hij gemonteerd.
Met de meeste LED lampen word je gezien maar als je zelf ook wat wil zien heb je minstens zo'n 200 Lumen of 25 Lux nodig vind ik. Die zijn reeds te vinden voor minder dan 30 euro. Oplading via USB is handig, die kan dan mee op de smartphone lader.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dank! Ik ga er even naar op zoek.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Fotomaan »

Er is vandaag een bericht van de fietsersbond gekomen waarmee hogere boetes voor fietsers aan zijn gekondigd.
Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben is of er ook op gehandhaafd wordt. :?

Het was net al donker toen ik even mijn ‘nieuwe’ Burgers heb geprobeerd. Het lijkt er op dat ik veel geluk heb gehad omdat ik ongeveer € 600.- had moeten betalen voor alles wat ik fout heb gedaan.
En dat is dan alleen nog maar voor vandaag!

Hieronder de tekst van het bericht en een link naar de site van De Fietsersbond.

Hogere boetes voor fietsers met telefoon in de hand

In maart zijn de nieuwe hoogtes vastgesteld van bekeuringen voor verkeersovertredingen. Onder andere het geen voorrang verlenen bij een stopbord of haaientanden komt op een iets hogere boete te staan. Ook de boete voor het vasthouden van een telefoon op de fiets is met 10 euro verhoogd en bedraagt nu 150 euro.


BEKIJK HET BOETEOVERZICHT

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/we ... 2b60f09330
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: wanneer is iets nog ok op je oude fiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat is heel leuk al die boetes, maar het gros wordt helemaal niet gehandhaafd. Alleen als je verlichting niet werkt worden er nog wel eens boetes uitgedeeld. Als dit werkelijk zou worden gehandhaafd in deze stad, had de gemeente al snel de kas vol met geinde boetes en zouden we gemeentebelasting kunnen afschaffen. De gemiddelde fietser zou binnen 5 minuten al 1000 euro aan boetes binnenslepen.
Plaats reactie