Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Voor alle off-topic zaken.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door m-gineering »

jrietveld schreef: 2 jun 2023, 21.47 OK, niemand vindt de nieuwe fiets mooi.
Ik permitteer me (glad ijs...) toch een paar opmerkingen in de vergelijkende sfeer:
- hoewel de basisbouw van beide fietsen in de kern identiek is, heeft de nieuwe fiets een veel betere zithouding c.q. ergonomie. Dat komt niet omdat het toevallig een pedelec is, maar omdat een grotere afstand tussen zadel en stuur en een lager geplaatst stuur tot veel minder luchtweerstand leidt (en op heel veel nieuwere fietsen wordt toegepast)
Die Fongers is dan wel rechtop, maar kijk eens naar de fietsen op dit filmpje A Trip Down Market Street, 1906 San Francisco: https://www.youtube.com/watch?v=8Q5Nur642BU

Een uitgestrektere zitposite was er al vrij snel toen we de hoge bi achter ons gelaten hadden


- hoewel de oude fiets een damesmodel is zou ook de vergelijking met het herenmodel van 1900 qua framestijfheid ruim in het voordeel uitvallen van de nieuwe fiets; dat geldt ook voor de stijfheid van de wielen. Alles is lichter en toch minder wiebelig, waardoor er met rijden en trappen minder krachtverlies is dan bij de klassieke stalen toerframes.
- als het over wegligging en veercomfort van de banden gaat is de vergelijking natuurlijk ook duidelijk
banden zijn ontegenzeggelijk veel betrouwbaarder geworden, maar of een moderne band meer veercomfort heeft valt in veel gevallen te betwijfelen: de gemiddelde consument (of zijn fietsenmaker) geven toch erg vaak de voorkeur aan antilek banden met het massieve banden gevoel

- over de vraag welke fiets de betere remmen heeft hoeven we het ook niet te hebben
- over kleur valt niet te twisten; Fongers leverde in 1897 ook al witte en rode fietsen (waarvan je moest houden)

Wat mij bij presentaties steeds weer opvalt is dat veel mensen verbaasd zijn dat de fiets al 125 jaar dezelfde basistechniek heeft; het was gewoon een heel goede en slimme uitvinding, die in de kern onveranderd is gebleven. Fietsen rond 1900 gebeurde rechtop zittend met een gang van hooguit 15 km per uur, waardoor er andere eisen aan frame en uitrusting werden gesteld dan nu.
Je kunt natuurlijk stellen dat het allemaal verderfelijke nieuwlichterij is, die snellere en ondersteunde fietsen, maar inmiddels is wel driekwart van de verkochte fietsen zo uitgevoerd.
en in de 50-60-er jaren stapte iedereen van de fiets over op brommer of auto, dat was ook vooruitgang

Vooruitgang is gelukkig niet tegen te houden; de nieuwe fiets rijdt geweldig, maar de oude op zijn/haar manier ook. Eigenlijk moet je deze twee fietsen ook niet naast elkaar zetten...

groet, Jos
Die nieuwe fiets fietst ongetwijfeld belazerd, maar gelukkig zit er een dikke motor op ter compensatie ;)

Ik vindt vooruitgang prima, maar dan wel graag alleen als het een verbetering is, en niet alleen maar een verandering.
/Marten
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door Loopt spaak »

Heel mooi allemaal, vooral het betoog over de nieuwe fiets.

Maar als je heel goed naar die nieuwe kijkt dan raak je toch verliefd op die mooie zwarte dame aan zijn zijde..
Gerard1976
Berichten: 91
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door Gerard1976 »

De Fietsen hebben allebei hun charme.
Jong en oud, ik vergelijk het met een jong en oud persoon.
Beide zijn ze van hetzelfde soort maar toch anders.
Schitterend om zo het contrast te aanschouwen.

Leek me trouwens een interessante bijeenkomst Jos, leuk verhaal!

Gr,

Gerard
Groet'n Uut Grunn
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door fietshobbyist »

Vorig jaar mocht ik nog eens een klein rondje op een e-bike.
Een Specialized en de beste ten opzichte van de drie andere willekeurige daarvoor. Hij weegt 18 kilo, 2 á 3 kilo minder dan die versnellingsfiets van mij ... Er zit echter geen slot op de Specialized, dat scheelt een pond.
Het ding maakt, als je er mee schakelt zoals in een auto, een geluid als een Formule 1 auto.

Als iemand met zijn e-bike rustig vertrekt, kan ik zo een e-bike vaak bijhouden bij het accelereren totdat een zeker tempo is bereikt, waarna de e-bike nog wel door accelereert en dat tempo ook vasthoudt, maar mijn fiets niet. Ik snap echt niet hoe dat komt ... :?

Op die Specialized zitten drie ondersteuningsstanden en je fietst het prettigst als je de ondersteuning laat toenemen naarmate je sneller fietst. Je bent dan wel dubbel aan het schakelen en daar moet je in het begin wel wat meer bij nadenken en in de e-bike praktijk is ook te observeren dat niet ieder 'pake' en/of 'moeke' dat is gegeven; permanent de derailleurversnelling op het kleinste kammetje en de ondersteuning op een vaste (de hoogste?) stand en zo zwiepen ze weg - overigens, hét moment, zo vertelde me een gemeenteambtenaar, dat de meeste, eenzijdige ongevallen gebeuren met die dingen.

Waar ik naar toe wilde: na dat ritje kwam ik tot de vaststelling: dit is eigenlijk geen fiets meer maar een motorfiets.
Dat verklaart ook waarom bij zo een Stromer alles een dimensie groter, of, om dat woord nog een te gebruiken, lomper is dan bij de oude Fongers. Niet meer dan logisch: bij een brommer, die ongeveer even snel kan en meer nog bij een motor, is dat ook zo.

Zo een e-bike heeft trouwens vooral als voordelen, denk ik, dat je, zeker als oudere, makkelijker een helling beklimt en makkelijker langdurig tegenwind overwint en makkelijker grotere afstanden kunt rijden.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 3 jun 2023, 10.57 Zo een e-bike heeft trouwens vooral als voordelen, denk ik, dat je, zeker als oudere, makkelijker een helling beklimt en makkelijker langdurig tegenwind overwint en makkelijker grotere afstanden kunt rijden.
Ik zie dat juist als groot nadeel, dat je zelf niet meer moet trappen zeker in dat soort situaties. Juist zo'n intensieve klim of tegenwind fietsen zorgt dat je de broodnodige lichaamsbeweging krijgt. Juist nu de meeste mensen een zittend beroep hebben, zijn zulke inspanningen noodzaak om je lijf gezond te houden. Niet alleen minimaal een half uur bewegen per dag, maar ook regelmatig een intensieve inspanning waarbij je lijf echt even stevig aan de bak moet zijn erg belangrijk. Ik kan me voorstellen dat zo'n speedpedelec een goed alternatief kan vormen voor de auto. Maar van fiets overstappen op ebike of speedpedelec lijkt me erg onverstandig, tenzij je een handicap hebt en daardoor wel kan komen waar je wilt komen.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 5 jun 2023, 09.10
Werner schreef: 3 jun 2023, 10.57 Zo een e-bike heeft trouwens vooral als voordelen, denk ik, dat je, zeker als oudere, makkelijker een helling beklimt en makkelijker langdurig tegenwind overwint en makkelijker grotere afstanden kunt rijden.
Ik zie dat juist als groot nadeel, dat je zelf niet meer moet trappen zeker in dat soort situaties. Juist zo'n intensieve klim of tegenwind fietsen zorgt dat je de broodnodige lichaamsbeweging krijgt. Juist nu de meeste mensen een zittend beroep hebben, zijn zulke inspanningen noodzaak om je lijf gezond te houden. Niet alleen minimaal een half uur bewegen per dag, maar ook regelmatig een intensieve inspanning waarbij je lijf echt even stevig aan de bak moet zijn erg belangrijk. Ik kan me voorstellen dat zo'n speedpedelec een goed alternatief kan vormen voor de auto. Maar van fiets overstappen op ebike of speedpedelec lijkt me erg onverstandig, tenzij je een handicap hebt en daardoor wel kan komen waar je wilt komen.
Je hoeft maar te zien wat de gemiddelde E-fietser aan jassen aan heeft (allebei dezelfde, en dezelfde tassenset ;) ) om te weten dat ze geen inspanning verrrichten totdat ze weer bij de auto zijn en het kreng op de drager moet.

use it or lose it
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door fietshobbyist »

Laat me nog eens iets zeggen:
Onlangs ontdekte ik op een zandweg onder de bomen in de berm een heel smal, lijnrecht paadje, 20 á 25 cm breed. Ik zag het daar vroeger niet en dacht in eerste instantie dat het door paard- of ponyrijden was ontstaan. Maar, het was niet kapot getrapt en al gauw besefte ik dat het was ontstaan door e-bike forensenverkeer - van huis in een andere plaats naar het industrieterrein, vice versa.
Ik heb ze ook wel gezien - veel meer dan vroeger: fietsers, e-biker 's nu dus, die zo rond 16:00 á 17:00 in het buitengebied onderweg zijn en vlot naar huis zoeven.
Het is ook een feit, dat de maximale afstand van huis naar een station, vroeger ongeveer 3 kilometer met de gewone fiets was en nu is toegenomen tot ongeveer 8 kilometer per e-bike.
Dus ten opzichte van een fiets is een e-bike grensverleggend.

Overigens, ik heb er zelf geen
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 6 jun 2023, 09.14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door jrietveld »

Over e-bikes wordt op dit forum weinig gesproken en als dat al geval is, meestal vrij kritisch. Ik begrijp dat niet helemaal: het is een nieuwe dimensie die aan het fietsen is toegevoegd en die na een wat aarzelende start rond 1995 - 2000 nu de verkoop van nieuwe fietsen domineert. Nieuwe groepen bestijgen de fiets en uit eigen ervaring weet ik dat mensen die - soms na aarzeling ('fietsen doe je als man toch zonder ondersteuning')
- een e-bike aanschaffen veel meer kilometers maken dan voorheen en meer fietsplezier hebben, juist omdat de e-bike de vervelende kanten van fietsen afhaalt en de actieradius flink vergroot. De e-bike heeft daarbij de technische doorontwikkeling van de fiets een boost gegeven (waarbij het mooiste spul inmiddels uit Duitsland en Zwitserland komt).

Ik begrijp de controverse ook niet goed; oude en nieuwe (elektrische) fietsen zijn prima naast elkaar te gebruiken en sluiten elkaar geenszins uit. Zo heb ik voor in de stad een klassieke Fongers herenfiets uit 1961 en voor het toeren in de omgeving een Kettler met dubbele accu, Enviolo naaf en Gates belt. Op die laatste (technisch fantastische) fiets rijd ik met veel plezier zo'n 1.000 kilometer per maand, op mijn klassieke fiets misschien 1.000 per jaar.

Het idee dat een e-bike een brommer is waarop je je niet hoeft in te spannen is natuurlijk geheel afhankelijk van de manier waarop je hem gebruikt. Als een dame of heer van 85 rustig wil peddelen met weinig krachtsinspanning is daar toch niets op tegen? Zelf trap ik stevig door met gemiddeld 90 omwentelingen per minuut en ben in betere conditie dan ooit tevoren.

En, by the way, elektrische fietsen zullen over niet al te lange tijd ook tot het historische collectiegoed gerekend mogen worden.

groet, Jos
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door fietshobbyist »

Dank u.
jrietveld schreef: 5 jun 2023, 23.21 En, by the way, elektrische fietsen zullen over niet al te lange tijd ook tot het historische collectiegoed gerekend mogen worden.
Hoe snel dat gaat, postte ik onlangs over de afgedankte e-bike van de buren, waar voor de rest echt niets aan mankeerde!
Dus of je ze dan nog rijdend kunt houden, of weer aan de praat kunt krijgen, nadat de accu het heeft opgegeven, is wel de vraag.

In een zeker YT-filmpje reviseert een Indiër(?) een vrachtwagenaccu of zoiets, wat interessant is om te zien. Om hoe zo een accu er van binnen uitziet en hoe de man te werk gaat met al dat spul, solderen en zo - en zeker ook omdat hij heel rustig kort aan of op een drukke, 'toeterende' straat zit te werken ... :o De man was er - met al zijn routine - op zich helemaal niet zo lang mee bezig dus qua kosten zou het mee kunnen vallen.
Dan zou dat voor een e-bike accu ook mogelijk moeten worden, als het dat nog niet is.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door m-gineering »

jrietveld schreef: 5 jun 2023, 23.21 En, by the way, elektrische fietsen zullen over niet al te lange tijd ook tot het historische collectiegoed gerekend mogen worden.
Er zullen ongetwijfeld een paar significante mijlpalen zijn die een plaatshebben in de geschiedenis, maar de bulk zijn toch zeer treurige en middelmatige fietsen die technisch nauwelijks te repareren zijn en als statisch tentoonstellingsobject maar van beperkte waarde.
/Marten
Plaats reactie