Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Gister mocht ik een inleiding geven over de geschiedenis van het fietsen in de provincie Groningen bij de Fietscommunity Groningen. Dat is een platform waar zo'n 50 organisaties inmiddels bij zijn aangesloten met als doel het bevorderen van het fietsen in de provincie (met subsidie van diezelfde provincie). De bijeenkomst vond plaats bij de wielerbaan in de wijk Corpus den Hoorn. Voor de gelegenheid had ik mijn Fongers BD3 uit 1901 meegenomen (waarschijnlijk de oudste fiets in Groningen op dit moment), geleverd aan een dame in de stad (voor destijds 200 gulden).
De plaatselijke dealer van de Zwitserse Stromer speed pedelecs was ook aanwezig en had een paar modellen mee om op proef te rijden. Nadat ik een rondje had gemaakt op het nieuwe topmodel ST7 (winkelprijs 12.385 euro!), wilde de winkelier graag beide fietsen samen op de foto.
Wel een bijzonder plaatje. Prachtige kar die Stromer, maar ik zou hem niet willen ruilen voor mijn oude dame.
groet, Jos
De plaatselijke dealer van de Zwitserse Stromer speed pedelecs was ook aanwezig en had een paar modellen mee om op proef te rijden. Nadat ik een rondje had gemaakt op het nieuwe topmodel ST7 (winkelprijs 12.385 euro!), wilde de winkelier graag beide fietsen samen op de foto.
Wel een bijzonder plaatje. Prachtige kar die Stromer, maar ik zou hem niet willen ruilen voor mijn oude dame.
groet, Jos
Laatst gewijzigd door jrietveld op 2 jun 2023, 15.20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Ik zie maar een prachtige fiets, en een motor met hulptrappers
/Marten
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Idd, elegance versus lomp
- austral man
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Hoi,
Je vraagt je wel af,welke sneue types zoiets kopen.Wat een gedrocht.
Hans
Je vraagt je wel af,welke sneue types zoiets kopen.Wat een gedrocht.
Hans
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Nog afgezien van de prijs ervan. Daar koop je een leuke tweedehands auto voor...austral man schreef: ↑2 jun 2023, 12.33 Hoi,
Je vraagt je wel af,welke sneue types zoiets kopen.Wat een gedrocht.
Hans
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Omgerekend naar koopkracht was de fongers in 1901 niet veel goedkoper dan deze nieuwe fiets. En een leuke tweedehands auto is natuurlijk vanaf 100 euro te koop dus dat zegt ook niet alles. Wel een mooi contrast natuurlijk.
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Het Stromer racebeest ziet er echt snel en een beetje ongenaakbaar en agressief (is waarschijnlijk ook de intentie) uit, maar ik ben benieuwd hoe dat mormel er over 122 jaar uitziet, En zeker hoe die dan rijdt....
DCR gaat nooit verloren....
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Het lijkt mij hoe nieuwer de fiets, hoe lelijker hij wordt.
Dikke buizen, lelijke lasrupsen, kleuren in mat in plaats van glanzend, geen chroom.
Maar goed, dat is mijn mening.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
OK, niemand vindt de nieuwe fiets mooi.
Ik permitteer me (glad ijs...) toch een paar opmerkingen in de vergelijkende sfeer:
- hoewel de basisbouw van beide fietsen in de kern identiek is, heeft de nieuwe fiets een veel betere zithouding c.q. ergonomie. Dat komt niet omdat het toevallig een pedelec is, maar omdat een grotere afstand tussen zadel en stuur en een lager geplaatst stuur tot veel minder luchtweerstand leidt (en op heel veel nieuwere fietsen wordt toegepast)
- hoewel de oude fiets een damesmodel is zou ook de vergelijking met het herenmodel van 1900 qua framestijfheid ruim in het voordeel uitvallen van de nieuwe fiets; dat geldt ook voor de stijfheid van de wielen. Alles is lichter en toch minder wiebelig, waardoor er met rijden en trappen minder krachtverlies is dan bij de klassieke stalen toerframes.
- als het over wegligging en veercomfort van de banden gaat is de vergelijking natuurlijk ook duidelijk
- over de vraag welke fiets de betere remmen heeft hoeven we het ook niet te hebben
- over kleur valt niet te twisten; Fongers leverde in 1897 ook al witte en rode fietsen (waarvan je moest houden)
Wat mij bij presentaties steeds weer opvalt is dat veel mensen verbaasd zijn dat de fiets al 125 jaar dezelfde basistechniek heeft; het was gewoon een heel goede en slimme uitvinding, die in de kern onveranderd is gebleven. Fietsen rond 1900 gebeurde rechtop zittend met een gang van hooguit 15 km per uur, waardoor er andere eisen aan frame en uitrusting werden gesteld dan nu.
Je kunt natuurlijk stellen dat het allemaal verderfelijke nieuwlichterij is, die snellere en ondersteunde fietsen, maar inmiddels is wel driekwart van de verkochte fietsen zo uitgevoerd.
Vooruitgang is gelukkig niet tegen te houden; de nieuwe fiets rijdt geweldig, maar de oude op zijn/haar manier ook. Eigenlijk moet je deze twee fietsen ook niet naast elkaar zetten...
groet, Jos
Ik permitteer me (glad ijs...) toch een paar opmerkingen in de vergelijkende sfeer:
- hoewel de basisbouw van beide fietsen in de kern identiek is, heeft de nieuwe fiets een veel betere zithouding c.q. ergonomie. Dat komt niet omdat het toevallig een pedelec is, maar omdat een grotere afstand tussen zadel en stuur en een lager geplaatst stuur tot veel minder luchtweerstand leidt (en op heel veel nieuwere fietsen wordt toegepast)
- hoewel de oude fiets een damesmodel is zou ook de vergelijking met het herenmodel van 1900 qua framestijfheid ruim in het voordeel uitvallen van de nieuwe fiets; dat geldt ook voor de stijfheid van de wielen. Alles is lichter en toch minder wiebelig, waardoor er met rijden en trappen minder krachtverlies is dan bij de klassieke stalen toerframes.
- als het over wegligging en veercomfort van de banden gaat is de vergelijking natuurlijk ook duidelijk
- over de vraag welke fiets de betere remmen heeft hoeven we het ook niet te hebben
- over kleur valt niet te twisten; Fongers leverde in 1897 ook al witte en rode fietsen (waarvan je moest houden)
Wat mij bij presentaties steeds weer opvalt is dat veel mensen verbaasd zijn dat de fiets al 125 jaar dezelfde basistechniek heeft; het was gewoon een heel goede en slimme uitvinding, die in de kern onveranderd is gebleven. Fietsen rond 1900 gebeurde rechtop zittend met een gang van hooguit 15 km per uur, waardoor er andere eisen aan frame en uitrusting werden gesteld dan nu.
Je kunt natuurlijk stellen dat het allemaal verderfelijke nieuwlichterij is, die snellere en ondersteunde fietsen, maar inmiddels is wel driekwart van de verkochte fietsen zo uitgevoerd.
Vooruitgang is gelukkig niet tegen te houden; de nieuwe fiets rijdt geweldig, maar de oude op zijn/haar manier ook. Eigenlijk moet je deze twee fietsen ook niet naast elkaar zetten...
groet, Jos
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen
Ja , goed betoog!