Koningsdagvondsten

Voor alle off-topic zaken.
theodorus
Berichten: 398
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Koningsdagvondsten

Bericht door theodorus »

Gisteren middag heeft hij een paar uur op marktplaats gestaan onder de rubriek Antiek.
De advertentie was al gereserveerd toen ik hem zag om half 4 ,om 6 uur was hij van marktplaats
TheodK
Berichten: 414
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Koningsdagvondsten

Bericht door TheodK »

zoals verwacht is hij dus opgedoken. Henk Hutten en ik hebben er uitgebreid naar gekeken. Er zitten een paar vreemde dingen aan de fiets die we niet kennen van de Burgers cardanfietsen.
- de achtervork heeft een "mannetje", dat hebben de mij bekende Burgers cardanfietsen niet. Zie ook de voorbeelden op mijn website en in de catalogi in de documentatiebank.
- de lugs van het balhoofd zijn anders dan de bekende cardanfietsen van Burgers.
- het balhoofdplaatje is ook iets anders. de vorm van het mannetje is wat anders. Ik weet niet of dit vaker voorkomt. ik moet de fietsen van museum Deventer daar nog eens op nakijken. Best mogelijk dat er twee verschillende series zijn. heb ik nooit op gelet.
- de voorvork is in ieder geval jonger.

de fiets heeft geen framenummer. Dat hadden de Burgers fietsen pas na ongeveer 1903. Het kan dus best wel een oude Burgers zijn met wat afwijkende kenmerken.
ik ben benieuwd wie hem gaat kopen.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 670
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Koningsdagvondsten

Bericht door jrietveld »

De cardanfiets is inmiddels verkocht.

groet, Jos
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Koningsdagvondsten

Bericht door maartenB »

Ja hij staat bij een lid van de club, ik heb hem vandaag ook mogen bewonderen, schitterend! Op de voorvork na een extreem goed bewaarde fiets. Beslist de Koningsdagvondst van 2024.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Koningsdagvondsten

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik wordt steeds nieuwsgieriger...
Bijzondere vondst trouwens en dat voor die (aanvankelijke) prijs.
Zo wil je ze wel tegen komen.
TheodK
Berichten: 414
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Koningsdagvondsten

Bericht door TheodK »

ik ben ook heel benieuwd naar de fiets. Zoals ik hierboven al opmerkte zitten er een paar dingen aan die niet passen bij de nu bekende Burgers fietsen.
Vooral ook het balhoofdplaatje is iets anders. Het kan dus zijn dat het geen echte Burgers is uit Deventer maar van bijvoorbeeld de neef van Burgers uit Groningen.(zie mijn artikel "Burgers contra Burgers" in Het Rijwiel 2019/4).
Vanwege dat misbruik van het merk kwam Burgers in 1921 ook met een nieuw beeldmerk. Bij de presentatie daarvan schreef het bedrijf in de catalogus.
“Door de absoluut onvoldoende wijze waarop in ons land Nederlandse handelsmerken worden beschermd, werd het minder scrupuleuzen drukkers mogelijk gemaakt straffeloos een getrouwe copie van ons bekende handelsmerk te maken… ten einde hier een einde aan te maken hebben wij een nieuw merk ontworpen en maatregelen getroffen, dat een nabootsing daarvan ook ingevolge de auteurswet gerechtelijk kan worden gevolgd.”
Het kan dus zijn dat dit zo'n "getrouwe copie" van een "scrupuleuze" drukker is.
Bij gedetailleerd onderzoek van de fiets zelf kan wellicht blijken of het nu echt een Burgers is of toch door een andere fabriek is gemaakt.
hieronder de beide balhoofdplaatjes. In beide gevallen is het natuurlijk een interessante fiets.
Bijlagen
burgers fiets Hattem.jpeg
Burgers alu plaatje.jpg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Koningsdagvondsten

Bericht door maartenB »

de cardan met de 4 schroefjes in het huis is volgens Sjoerd ter Burg, die het ooit uitgebreid heeft vergeleken met andere cardanfietsen, uitsluitend door Burgers gebruikt.
Het balhoofdplaatje kan toch gewoon een andere persing/gietsel zijn?

Heel mooi is ook het afstelmechaniekje van (ik denk) het lager linksachter. Met een getand wiel en een borgplaatje, en een speciaal sleuteltje erbij.

Het verhaal gaat dat het een prototype was, dat kan natuurlijk.

Verder weet ik het ook niet hoor ;-)

De pedalen zijn ook heel mooi en van het merk Sellwell, met een patentnummer erbij.
Bijlagen
20240503_133959.jpg
20240503_133936.jpg
20240503_133912.jpg
20240503_133748.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie