Eens... in heel veel geometrietabellen van framebouwers en fietsenfabrikanten wordt die maat als heilig aanvaard en nauwelijks gewijzigd. Wat inderdaad vreemd is. Alle afmetingen en hoeken lijken vaak ondergeschikt aan die wielbasis. Ik was bij de aanschaf van mijn gravelfiets opgelucht dat die van de XXS en XL maat toch een heel stuk verschilden. Eigenlijk hoort alleen de liggende achtervorklengte bij alle framematen gelijk te zijn. Daar houden de meeste zich wel aan....m-gineering schreef: ↑23 apr 2025, 20.48 Ik zou denken de wielbasis is zoals die moet zijn, niet gehinderd door het stompzinige 1 meter syndroom, wat bij hogere frames een gedrocht oplevert![]()
Shimano - Dura-Ace - toerfiets
- marco verbaant
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
m-gineering
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Ik nietmarco verbaant schreef: ↑23 apr 2025, 21.55Eigenlijk hoort alleen de liggende achtervorklengte bij alle framematen gelijk te zijn. Daar houden de meeste zich wel aan....![]()
Je zwaartepunt zit rond je middenrif, en als je hoger zit schuift dat ten opzichte van het bracket naar achteren. Bij gelijke achtervorklengte kom je dus steeds meer boven het achterwiel te zitten. Om de boel in balans te houden maak je de achterkant dus ook langer.
/Marten
- marco verbaant
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Het licht er maar aan wat je met de hoeken doet. Maar ik kan je filosofie wel volgen. Overigens zijn alle framebouwers stront-eigenwijs *)...m-gineering schreef: ↑23 apr 2025, 22.05 Ik niet
Je zwaartepunt zit rond je middenrif, en als je hoger zit schuift dat ten opzichte van het bracket naar achteren. Bij gelijke achtervorklengte kom je dus steeds meer boven het achterwiel te zitten. Om de boel in balans te houden maak je de achterkant dus ook langer.
*) En dat is niet vervelend of negatief bedoeld....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
lebikesportief
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 13 apr 2025, 14.20
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
https://www.pedalpedlar.co.uk/blogs/the ... date-codes
Hier valt meer info in te winnen.
Groet Marcel
Hier valt meer info in te winnen.
Groet Marcel
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Eens, alleen waren in de praktijk de meeste serieuze racefietsen uit die periode beduidend korter. 62cm Union Rini Wagtmans-frame uit dezelfde periode:m-gineering schreef: ↑23 apr 2025, 20.48 Ik zou denken de wielbasis is zoals die moet zijn, niet gehinderd door het stompzinige 1 meter syndroom, wat bij hogere frames een gedrocht oplevert![]()
-
Wouterfietst
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Een vriend van mij geeft aan dat dit een toerfiets is vanwege de langere achterbrug en de ruimte tussen de zadelpenbuis en het achterwiel. Om die reden heb ik hem ook zo in de titel vermeldt.
Den Haag
- 1938 Simplex Cycloïde model “34
- 1950 Maxwell De Luxe M4
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint ‘Dorie’
- 1973 Windsor ‘Dura Ace black’
- 1973 Concorde (nieuw gekocht door mijn vader)
- 1938 Simplex Cycloïde model “34
- 1950 Maxwell De Luxe M4
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint ‘Dorie’
- 1973 Windsor ‘Dura Ace black’
- 1973 Concorde (nieuw gekocht door mijn vader)
-
Wouterfietst
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Volgende week ben ik in staat om de fiets op te meten en na te lopen op codes. Ik hou jullie op de hoogte.lebikesportief schreef: ↑23 apr 2025, 22.37 https://www.pedalpedlar.co.uk/blogs/the ... date-codes
Hier valt meer info in te winnen.
Groet Marcel
Den Haag
- 1938 Simplex Cycloïde model “34
- 1950 Maxwell De Luxe M4
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint ‘Dorie’
- 1973 Windsor ‘Dura Ace black’
- 1973 Concorde (nieuw gekocht door mijn vader)
- 1938 Simplex Cycloïde model “34
- 1950 Maxwell De Luxe M4
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint ‘Dorie’
- 1973 Windsor ‘Dura Ace black’
- 1973 Concorde (nieuw gekocht door mijn vader)
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Hallo Wouter,
Het frame is Italiaans, dus zal de buis wel Columbus zijn.
De binnenkant van de binnen-balhoofd buis zal dan groeven hebben.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
Er zijn meerdere Italiaanse framebouwers die dezelfde zadelpen klemconstructie hebben toegepast.
https://www.frameteller.it/ laat er veel zien,
Toch waren Italiaanse frames maar beperkt verkrijgbaar in Nederland rond 1975.
Jan en alleman reden op Champion Mondial's ; Colnago was redelijk vertegenwoordigd.
Het bracket is nog zandgegoten, met een smeernippelgaatje afgedicht met een schroefje.
Ook de onderkant heeft een plugje (ontwatering?)
Groet, Wiel
Het frame is Italiaans, dus zal de buis wel Columbus zijn.
De binnenkant van de binnen-balhoofd buis zal dan groeven hebben.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
Er zijn meerdere Italiaanse framebouwers die dezelfde zadelpen klemconstructie hebben toegepast.
https://www.frameteller.it/ laat er veel zien,
Toch waren Italiaanse frames maar beperkt verkrijgbaar in Nederland rond 1975.
Jan en alleman reden op Champion Mondial's ; Colnago was redelijk vertegenwoordigd.
Het bracket is nog zandgegoten, met een smeernippelgaatje afgedicht met een schroefje.
Ook de onderkant heeft een plugje (ontwatering?)
Groet, Wiel
- marco verbaant
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Het is immers niet allemaal Dura Ace, de derailleurs zijn van goldena arrow (het oude 105) enkele gradaties lager. Of het frame Italiaans is betwijfel ik...Wouterfietst schreef: ↑24 apr 2025, 09.07 Volgende week ben ik in staat om de fiets op te meten en na te lopen op codes. Ik hou jullie op de hoogte.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
m-gineering
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Je zou het ook een fiets voor de klassiekers kunnen noemen, maar inderdaad niet direct voor de rondjes rond de kerkWouterfietst schreef: ↑24 apr 2025, 09.06 Een vriend van mij geeft aan dat dit een toerfiets is vanwege de langere achterbrug en de ruimte tussen de zadelpenbuis en het achterwiel. Om die reden heb ik hem ook zo in de titel vermeldt.
/Marten