
Shimano - Dura-Ace - toerfiets
- marco verbaant
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Ik hoop maar dat er "échte" bidonhoudernokjes zijn opgesoldeerd. Ze staan namelijk wel erg hoog op de schuine buis. Bovendien zijn andere zaken (commandeurnokken, derailleurkabelgeleider op de bracket en de remkabeloogjes op de bovenbuis) NIET opgesoldeerd.... 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Ik weet inmiddels weer waarom het frame me bekend voorkomt: het lijkt erg op de Cinelli Model B.
Versie uit 1969 (foto geleend van Classic Rendezvous):
Versie uit 1969 (foto geleend van Classic Rendezvous):
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Er zijn geen nokjes aanwezig. Iemand heeft heiligschennis gepleegd, twee gaten geboord en dikke parkers gebruikt.marco verbaant schreef: ↑24 apr 2025, 11.59 Ik hoop maar dat er "échte" bidonhoudernokjes zijn opgesoldeerd. Ze staan namelijk wel erg hoog op de schuine buis. Bovendien zijn andere zaken (commandeurnokken, derailleurkabelgeleider op de bracket en de remkabeloogjes op de bovenbuis) NIET opgesoldeerd....![]()
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
De "Dura-Ace " fiets heeft zo te zien 36x24 op de bracketcup staan.
In Italie gebruikelijk, erbuiten minder; Marastoni gebruikte dezelfde bout in de zadelpebklem.
En boorde ook eenzelfde gat in het bracket. Maar ook dat deden er meer.......
https://www.frameteller.it/2016/03/31/bici-marastoni/
In Italie gebruikelijk, erbuiten minder; Marastoni gebruikte dezelfde bout in de zadelpebklem.
En boorde ook eenzelfde gat in het bracket. Maar ook dat deden er meer.......
https://www.frameteller.it/2016/03/31/bici-marastoni/
- Bijlagen
-
- marastoni2.jpg (19.14 KiB) 3108 keer bekeken
-
- marastoni1.jpg (15.15 KiB) 3108 keer bekeken
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
De zadelpendikte is 26,9mm.
De minimale wielbasis 102cm & maximaal 105cm
De framemaat is 61cm.
De code op de voornaaf is ‘YH’. Volgens de codelijst is dat 1974 augustus.
De code op de achternaaf is ‘YH’. Volgens de codelijst is dat 1974 augustus.
De voorremhoef bestaat uit twee gelijk gedateerde delen.
Shimano Dura-Ace AK = 1976 november
De achteremhoef bestaat uit twee verschillend gedateerde delen.
Shimano Dura-Ace A = 1976 H = augustus & J = oktober
De voorderailleur is de FD-A105 met datumcode ‘KG’ 1986 juli.
De achterderailler is de RD-A105 met datumcode ‘KG’ 1986 juli.
Het balhoofd is de HP-A105. Een datumcode heb ik niet kunnen vinden en wanneer ik Google op 1986 dan zie ik een vergelijkbare ‘Golden Arrow’.
Op de buitenring van de bottombracket staat ‘Campagnolo’ en 36x24F en ‘Made in Italy’. In de buitenring zitten 6 open gaten.
Het crankstel is Shimano Dura-Ace. Het buitenste tandblad heeft datumcode ‘YI’ 1974 september.
Het rechterdeel heeft datumcode ‘YI’ 1974 september.
Het linkerdeel heeft code ‘SO’ en hier heb ik niks over kunnen vinden.
De minimale wielbasis 102cm & maximaal 105cm
De framemaat is 61cm.
De code op de voornaaf is ‘YH’. Volgens de codelijst is dat 1974 augustus.
De code op de achternaaf is ‘YH’. Volgens de codelijst is dat 1974 augustus.
De voorremhoef bestaat uit twee gelijk gedateerde delen.
Shimano Dura-Ace AK = 1976 november
De achteremhoef bestaat uit twee verschillend gedateerde delen.
Shimano Dura-Ace A = 1976 H = augustus & J = oktober
De voorderailleur is de FD-A105 met datumcode ‘KG’ 1986 juli.
De achterderailler is de RD-A105 met datumcode ‘KG’ 1986 juli.
Het balhoofd is de HP-A105. Een datumcode heb ik niet kunnen vinden en wanneer ik Google op 1986 dan zie ik een vergelijkbare ‘Golden Arrow’.
Op de buitenring van de bottombracket staat ‘Campagnolo’ en 36x24F en ‘Made in Italy’. In de buitenring zitten 6 open gaten.
Het crankstel is Shimano Dura-Ace. Het buitenste tandblad heeft datumcode ‘YI’ 1974 september.
Het rechterdeel heeft datumcode ‘YI’ 1974 september.
Het linkerdeel heeft code ‘SO’ en hier heb ik niks over kunnen vinden.
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Dat is geen standaardmaat van SR voor zover ik weet, dus op de pen zal 26.8 of 27.0 staan, vermoed ik.
Indien Columbus dan duidt 26.8 doorgaans op Aelle, en 27.0 op Cromor. SL en SLX gebruikten meestal 27.2 (tenzij de zadelbuis ondersteboven is gemonteerd, dan past ook daar 26.8.)
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
We praten over buizen uit de jaren 70.
Eind jaren 70 had Columbus een ander assortiment
Columbus SP lijkt mij dan het meest logisch.
Groet, Wiel
Eind jaren 70 had Columbus een ander assortiment
Columbus SP lijkt mij dan het meest logisch.
Groet, Wiel
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Ik heb de pen eruit gehaald en hier staat 27,0 op vermeldt.non-fixie schreef: ↑28 apr 2025, 21.58Dat is geen standaardmaat van SR voor zover ik weet, dus op de pen zal 26.8 of 27.0 staan, vermoed ik.
Indien Columbus dan duidt 26.8 doorgaans op Aelle, en 27.0 op Cromor. SL en SLX gebruikten meestal 27.2 (tenzij de zadelbuis ondersteboven is gemonteerd, dan past ook daar 26.8.)
De schuifmaat gaf 26,92mm aan.
Ik ben begonnen om de Dura-Ace set in ere te herstellen. Tot dusver heb ik een periode correcte achterderailleur, balhoofd, kabelbegeleider bottombracket en zadel aan weten te schaffen.
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
De fabrikant Columbus gaf in de jaren '60-70 de aanbeveling in frames van 60cm en hoger. de SP buizenset te gebruiken.
De framebouwers trokken zich er niet zoveel van aan.
Groet, Wiel
De framebouwers trokken zich er niet zoveel van aan.
Groet, Wiel