Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door deraptor »

Via via kreeg ik een Concorde frame in handen. De lak was in een vreselijke staat, maar de originele onderdelengroep toonde amper slijtage. Puur voor de lol om naar eigen smaak iets aparts te maken heb ik alles uit elkaar gehaald, frame kaal gemaakt, wat in de weer geweest met blanke lak en witte en gouden Hammerite en vervolgens de onderdelengroep (Shimano Golden Arrow) weer teruggeplaatst. De remgrepen (de wat zeldzamere BL-H105, met de 'dichte gaatjes' in de greep) heb ik NOS van Ebay inclusief rubbers, de rest van de Golden Arrow groep was al aanwezig.. tot de bottom bracket aan toe.

Lang verhaal kort, heel leuk om te doen en de boel zit nu bijna in elkaar maar pas nu ik gister de voorvork in het frame stak en de boel afmonteerde viel me op dat het voorwiel wel èrg dicht tegen de onderbuis van het frame aan zit. Erg dicht, als in: 1cm speling tussen staal en het rubber van de band.

Het betreft een XL frame, volgens mij 64cm. Het frame is recht, nergens scheuren, oneffenheden. Het originele voorwiel is kaarsrecht. De vork lijkt op het oog recht; staat in lijn vanaf het balhoofd en de kromming komt overeen met andere Columbus vorken die ik hier heb.

Omdat de Golden Arrow groep uit 1982 komt kan ik deze vraag hier legaal-volgens-de-clubregels stellen... hoop ik. Heeft dit Concorde frame door het XL-formaat zo'n afwijkende geometrie? Of is er toch iets krom? Dat iets moet dan de vork zijn. Hoe check ik dat? Alvast dank voor reacties!
IMG_5115.JPG
IMG_5118.JPG
IMG_5120.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door m-gineering »

deraptor schreef: 20 jul 2022, 20.53 Via via kreeg ik een Concorde frame in handen. De lak was in een vreselijke staat, maar de originele onderdelengroep toonde amper slijtage. Puur voor de lol om naar eigen smaak iets aparts te maken heb ik alles uit elkaar gehaald, frame kaal gemaakt, wat in de weer geweest met blanke lak en witte en gouden Hammerite en vervolgens de onderdelengroep (Shimano Golden Arrow) weer teruggeplaatst. De remgrepen (de wat zeldzamere BL-H105, met de 'dichte gaatjes' in de greep) heb ik NOS van Ebay inclusief rubbers, de rest van de Golden Arrow groep was al aanwezig.. tot de bottom bracket aan toe.

Lang verhaal kort, heel leuk om te doen en de boel zit nu bijna in elkaar maar pas nu ik gister de voorvork in het frame stak en de boel afmonteerde viel me op dat het voorwiel wel èrg dicht tegen de onderbuis van het frame aan zit. Erg dicht, als in: 1cm speling tussen staal en het rubber van de band.

Het betreft een XL frame, volgens mij 64cm. Het frame is recht, nergens scheuren, oneffenheden. Het originele voorwiel is kaarsrecht. De vork lijkt op het oog recht; staat in lijn vanaf het balhoofd en de kromming komt overeen met andere Columbus vorken die ik hier heb.

Omdat de Golden Arrow groep uit 1982 komt kan ik deze vraag hier legaal-volgens-de-clubregels stellen... hoop ik. Heeft dit Concorde frame door het XL-formaat zo'n afwijkende geometrie? Of is er toch iets krom? Dat iets moet dan de vork zijn. Hoe check ik dat? Alvast dank voor reacties!

IMG_5115.JPG

IMG_5118.JPG

IMG_5120.JPG
opgereden, de voorvork staat wel degelijk naar achteren. Maar omdat de bocht in het hogere tapse stuk zit kijk je naar de verkeerde rechte lijn
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, mee eens.
Als je een liniaaltje op de balhoofdbuis legt is de voorvork net iets naar achter lopend. Niet veel maar 1 cm doet al veel bij wijze van.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 20 jul 2022, 22.29 Ja, mee eens.
Als je een liniaaltje op de balhoofdbuis legt is de voorvork net iets naar achter lopend. Niet veel maar 1 cm doet al veel bij wijze van.
Bijlagen
sr2.jpg
sr2.jpg (71.31 KiB) 1589 keer bekeken
/Marten
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door deraptor »

m-gineering schreef: 20 jul 2022, 22.22 opgereden, de voorvork staat wel degelijk naar achteren. Maar omdat de bocht in het hogere tapse stuk zit kijk je naar de verkeerde rechte lijn
Dank voor jullie reacties! Zonet de vork omgewisseld voor de enige andere losse vork die ik hier heb liggen. Die heeft te weinig bovenbuis voor deze fiets, maar als ik 'm er voor t idee even in steek is de ruimte tussen band en buis 2 cm. Nog steeds wat minder dan normaal, maar duidelijk is nu dat de originele vork krom is... Op zoek naar een vervanger dan maar..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door rowejon »

Hi,
Je kan de origineel vork koud richten. Je heb wel een stevig & stevig gemonteerd bankschroef nodig.
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door m-gineering »

rowejon schreef: 21 jul 2022, 20.22 Hi,
Je kan de origineel vork koud richten. Je heb wel een stevig & stevig gemonteerd bankschroef nodig.
Gr
Jon
Het begint met weten wat te doen, spullen is vers 2! Ik ben meer van een pers en V-blokken

Maar die vork lijkt een prima kandidaat om weer recht te krijgen. En het frame kan ook wel een 'nieuwe' geometrie gekregen hebben,

Over kromme frames, zie hier: http://www.m-gineering.nl/semi-race.htm
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door rowejon »

Hi,
Pas maanden geleden Theo de Kogel heeft een veel krommer vork voor mij gericht,ik ben niet sterk genoeg om het zelf te doen. Hij heeft een goede bankschroef, stukjes buis om als richtijzer te gebruiken & een antiek mal om te controleren dat de bladen zijn even wijd van de hartlijn. Nog een keer, dank je wel Theo.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door deraptor »

Om dit hele verhaal nog maar even een afronding te geven... uiteindelijk de vork laten richten bij de fietsenmaker die nog een vorkmal had liggen. Beide benen hadden echter t.o.v. elkaar amper tot geen speling, de knik zat net boven de vorkkroon. Of laat ik het zo zeggen... na wat uitproberen met de beste bedoelingen en een bankschroef zat er hoe dan ook een knik boven de vorkkroon :roll: Toen maar een nieuwerwetse chromen voorvork gehaald, tegen mijn principes in maar aangezien deze Concorde toch vooral een plezierproject is wat niet tijdscorrect oid moet van mezelf, toch maar gedaan. Mooie is, op de plek waar ik de vork haalde... vond ik de NOS Phoenix Sport Rapide damesfiets uit +- 1962 (zie topic van vorige week). En zo eindigde ik met 2 mooie fietsen. Dingen gaan vaak zoals ze moeten gaan :D

Nog even paar plaatjes van de 64cm Concorde met de (deels NOS) 1982 Golden Arrow groep:
20220807150930_IMG_5318.JPG
20220807150627_IMG_5301.JPG
20220807151141_IMG_5331.JPG
20220807151217_IMG_5336.JPG
20220807151243_IMG_5338.JPG
20220807151327_IMG_5345.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Concorde frame.. gekke geometrie of krom?

Bericht door m-gineering »

deraptor schreef: 9 aug 2022, 21.24 Om dit hele verhaal nog maar even een afronding te geven... uiteindelijk de vork laten richten bij de fietsenmaker die nog een vorkmal had liggen. Beide benen hadden echter t.o.v. elkaar amper tot geen speling, de knik zat net boven de vorkkroon. Of laat ik het zo zeggen... na wat uitproberen met de beste bedoelingen en een bankschroef zat er hoe dan ook een knik boven de vorkkroon :roll:
jammer, maar om me zelf te citeren, het begint met weten wat te doen ;) Maar mooi dat je toch een leuke fiets hebt
/Marten
Plaats reactie