Locomotief Tour de France
Locomotief Tour de France
Gisteren mezelf maar weer eens een Amsterdamse racefiets cadeau gedaan.
Een flink afgeleefde Locomotief Tour de France. Volgens de verkoper van een ploeggenoot van Rini Wagtmans geweest toen die wereldkampioen werd.
Ik ben geen kenner van wielerkoersen maar dat laatste kan ik op internet niet terugvinden
Maar de fiets leek me toch wel de moeite waard. Vandaag wat gaan demonteren maar lang geen aanduidingen voor een datering.
Uitgerust met een Zeus derailleur (met een patent nummer uit 1952 vlgs Disraeligears) met een op de liggende vork aangeschroefd kabelnokje. Voor een Campagnolo derailleur net als de naven en de zadelpen. Een voor mij onbekend plastic zadel Unica Nitor. Vainqueur 999 remmen met bijbehorende remgrepen. Na een worsteling met 5 lagen kleverig en verhard stuurlint het Titan stuur (Sercu en Ockers) uit de stuurpen kunnen halen. Gedateerd 61. Stuurpen zelf zit nog muurvast.
Met het rode locomotiefje op het balhoofd gok ik op bouwjaar 1962.
Kan dat kloppen?
Groet,
Jan
Een flink afgeleefde Locomotief Tour de France. Volgens de verkoper van een ploeggenoot van Rini Wagtmans geweest toen die wereldkampioen werd.
Ik ben geen kenner van wielerkoersen maar dat laatste kan ik op internet niet terugvinden
Maar de fiets leek me toch wel de moeite waard. Vandaag wat gaan demonteren maar lang geen aanduidingen voor een datering.
Uitgerust met een Zeus derailleur (met een patent nummer uit 1952 vlgs Disraeligears) met een op de liggende vork aangeschroefd kabelnokje. Voor een Campagnolo derailleur net als de naven en de zadelpen. Een voor mij onbekend plastic zadel Unica Nitor. Vainqueur 999 remmen met bijbehorende remgrepen. Na een worsteling met 5 lagen kleverig en verhard stuurlint het Titan stuur (Sercu en Ockers) uit de stuurpen kunnen halen. Gedateerd 61. Stuurpen zelf zit nog muurvast.
Met het rode locomotiefje op het balhoofd gok ik op bouwjaar 1962.
Kan dat kloppen?
Groet,
Jan
- marco verbaant
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Locomotief Tour de France
Ik heb de fiets idd op Marktplaats.nl gezien. 61/62 is heel plausibel. Maarre... Rini Wagtmans reed toen nog niet bij de hogere categorieën, hij was toen amper 15/16 jaar Die stalen stuurpen gaat nog wel loskomen. Aluminium zou beroerder kunnen zijn.
Ik heb pas nog contact gehad met de verkoper, die meldde dat de voortube een klapband had gehad. Die is dus niet meer te repareren.
Doorgaans staat een framenummer onder het bracket (en dan bedoel ik niet de Nervex inslag, die vaak verward wordt). Het eerste cijfer van het framenummer gaf destijds het bouwjaar aan. Locomotief hield er erg onduidelijke inslag framenummers op na destijds....
Ik heb pas nog contact gehad met de verkoper, die meldde dat de voortube een klapband had gehad. Die is dus niet meer te repareren.
Doorgaans staat een framenummer onder het bracket (en dan bedoel ik niet de Nervex inslag, die vaak verward wordt). Het eerste cijfer van het framenummer gaf destijds het bouwjaar aan. Locomotief hield er erg onduidelijke inslag framenummers op na destijds....
- Bijlagen
-
- locomotief 61-62.png (512.25 KiB) 745 keer bekeken
- marco verbaant
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Locomotief Tour de France
Overigens: toentertijd zat er nog wel voldoende meters lint op een rolletje . Tegenwoordig mag je blij zijn als je met voorzichtig wikkelen vanaf het stuureinde tot bij in de buurt van de voorbouw uitkomt....
Re: Locomotief Tour de France
Dag Marco,
Dank voor je reactie.
Nee dat verhaal van Rini Wagtmans klopt niet. De verkoper blijkt achteraf er ook niet zo zeker van.
Hij bood de fiets aan als gebouwd in 1968. Ik had meteen al het gevoel dat ie wel eens ouder kon zijn.
Hij refereerde ook naar het Nervex nummer, maar dat weet ik intussen. Verder is er echt niets te onderscheiden onderop de bracket. Ik heb goed gekeken, met strijklicht en alles, niets te zien.
Overigens heeft hij hem keurig afgeleverd met een voor- en achterbandje op spanning
Vriendelijke groet,
Jan
Dank voor je reactie.
Nee dat verhaal van Rini Wagtmans klopt niet. De verkoper blijkt achteraf er ook niet zo zeker van.
Hij bood de fiets aan als gebouwd in 1968. Ik had meteen al het gevoel dat ie wel eens ouder kon zijn.
Hij refereerde ook naar het Nervex nummer, maar dat weet ik intussen. Verder is er echt niets te onderscheiden onderop de bracket. Ik heb goed gekeken, met strijklicht en alles, niets te zien.
Overigens heeft hij hem keurig afgeleverd met een voor- en achterbandje op spanning
Vriendelijke groet,
Jan
Re: Locomotief Tour de France
En die stuurpen staat in de week met echte kruipolie (geen W40). Net als die JOCO op de achtergrond.
Re: Locomotief Tour de France
Het is een leuke fiets met leuke elementen in de uitrusting, zoals het Stronglight crankstel met Specialites TA bladen.
De Joco op de achtergrond is ook een leuk project, maar misschien een ander draadje daarover?
De Joco op de achtergrond is ook een leuk project, maar misschien een ander draadje daarover?
Sportief fietsend!
Re: Locomotief Tour de France
Dat Joco draadje is er al sinds mei.
Kom ik wel op terug als ie klaar is.
Kom ik wel op terug als ie klaar is.
Re: Locomotief Tour de France
Gezien het rode locomotiefje op het balhoofdplaatje is de fiets in ieder geval na de fusie met Simplex gebouwd, dus na begin 1960, want toen veranderde de kleur van het locomotiefje van blauw in rood. Maar de fiets mist een ander specifiek item van de originele, dus door Slesker gebouwde, Locomotief racefietsen, namelijk het "potloodpuntje" op het einde van de staande achtervorken. Op de foto is het niet helemaal duidelijk te zien maar het lijkt erop dat de staande achtervorken een "wrap around" aanhechting hebben op de zadellug en dat was in die tijd een kenmerk van de Gazelle fietsen. De verkoper zou dus wel eens gelijk kunnen hebben met zijn uitspraak dat de fiets van 1968 zou zijn. Niettemin een mooie fiets!
Re: Locomotief Tour de France
Of het nu 62 of 68 is maakt me niet zo veel uit. Maar voor de fijnslijpers toch nog even dit:
Klopt dat er geen potloodpuntjes op zitten, inderdaad een wrap around aanhechting.
Maar geen enkel aangesoldeerd nokje, velgen Fiamme Brevetto Longhi, Unica-nitor zadel zonder leer en een Titan stuur met inslag 61.
Wijst volgens mij toch allemaal op de early 60s.
Mijn vraag is dus of Slesker altijd potloodpuntjes deed of ook wel wrap around. Bij Gazelle is hij toch gaan bouwen en toen blijkbaar met wrap around.
Vriendelijke groet,
Jan
Klopt dat er geen potloodpuntjes op zitten, inderdaad een wrap around aanhechting.
Maar geen enkel aangesoldeerd nokje, velgen Fiamme Brevetto Longhi, Unica-nitor zadel zonder leer en een Titan stuur met inslag 61.
Wijst volgens mij toch allemaal op de early 60s.
Mijn vraag is dus of Slesker altijd potloodpuntjes deed of ook wel wrap around. Bij Gazelle is hij toch gaan bouwen en toen blijkbaar met wrap around.
Vriendelijke groet,
Jan
Re: Locomotief Tour de France
Voor zover ik weet zijn de potlood puntjes kenmerkend voor de tijd dat Locomotief nog zelfstandig was. Na het samengaan met Simplex en Juncker zijn er ook Locomotief fietsen gebouwd in de Juncker fabriek in Apeldoorn en die hadden geen potloodpuntjes meer.