Victor spring fork safety
-
- Berichten: 2397
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Victor spring fork safety
Afgelopen jaar ben ik bezig geweest met een eerste model Victor springfork safety.
De fiets was goed compleet maar met een gebroken voorvelg , veel kapotte spaken en lelijk overgeschilderd.
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Echt leuk om aan te werken .zo `n vreemde oplossingen en ook niet altijd de meest wijze.
De voorvork met verende kwaliteiten is bijvoorbeeld bij dit eerste model te kort. Het komt er op neer dat de lijn van het balhoofd in de voorwielnaaf uitkomt. het resultaat is een zenuwachtig sturende fiets. Het voorwiel heeft de neiging om te vallen. Hillman Herbert and Cooper had ook safety`s met te rechte vorken. Met een zelfde effect dus.
Een ander raar ding zijn de stangen die van de achterwiellagers naar de trapas lagers lopen. Ze zijn achter gebogen en voor zitten ze gevangen met twee moeren aan beide zijden van de lagers. Bij het afstellen van de ketting dien je de trapas naar voor de draaien maar de stangen willen niet graag in deze hoekverstelling mee bewegen. Bij een tikkie strakker te zetten ketting zal het niet zo`n vaart lopen maar bij een nieuwe ketting en daarbij het volledig opnieuw instellen van de trapas dan kom je die onwilligheid wel tegen.
Allemaal dingen die ze bij het tweede model van de Overman Wheel company wel hebben verbeterd. De vork loopt hier veel verder door naar voor waardoor een een min of meer normale besturing ontstaat en de ketting spanning heeft geen last meer van die onwillige stangen. Ze leerden snel daar in de USA. Overigens wel een fiets met fraaie oplossingen als holle velgen, wielen met gekruiste spaken en spade grip handvaten. Erg leuk om aan te hebben gewerkt.
De fiets was goed compleet maar met een gebroken voorvelg , veel kapotte spaken en lelijk overgeschilderd.
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Echt leuk om aan te werken .zo `n vreemde oplossingen en ook niet altijd de meest wijze.
De voorvork met verende kwaliteiten is bijvoorbeeld bij dit eerste model te kort. Het komt er op neer dat de lijn van het balhoofd in de voorwielnaaf uitkomt. het resultaat is een zenuwachtig sturende fiets. Het voorwiel heeft de neiging om te vallen. Hillman Herbert and Cooper had ook safety`s met te rechte vorken. Met een zelfde effect dus.
Een ander raar ding zijn de stangen die van de achterwiellagers naar de trapas lagers lopen. Ze zijn achter gebogen en voor zitten ze gevangen met twee moeren aan beide zijden van de lagers. Bij het afstellen van de ketting dien je de trapas naar voor de draaien maar de stangen willen niet graag in deze hoekverstelling mee bewegen. Bij een tikkie strakker te zetten ketting zal het niet zo`n vaart lopen maar bij een nieuwe ketting en daarbij het volledig opnieuw instellen van de trapas dan kom je die onwilligheid wel tegen.
Allemaal dingen die ze bij het tweede model van de Overman Wheel company wel hebben verbeterd. De vork loopt hier veel verder door naar voor waardoor een een min of meer normale besturing ontstaat en de ketting spanning heeft geen last meer van die onwillige stangen. Ze leerden snel daar in de USA. Overigens wel een fiets met fraaie oplossingen als holle velgen, wielen met gekruiste spaken en spade grip handvaten. Erg leuk om aan te hebben gewerkt.
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Victor spring fork safety
Hallo Maarten,
Wat een mooie fiets laat je zien ,ziet er goed uit,
Groetjes Hans
Wat een mooie fiets laat je zien ,ziet er goed uit,
Groetjes Hans
Re: Victor spring fork safety
maarten het is toch wel weer een mooie fiets geworden.
Als leek zou ik zeggen ,de voorvork is wel een muurtje tegen gekomen.
dat ziet er inderdaad wel vreemd uit
Als leek zou ik zeggen ,de voorvork is wel een muurtje tegen gekomen.
dat ziet er inderdaad wel vreemd uit
-
- Berichten: 2397
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Victor spring fork safety
Ja , ik heb de vorkstand ook van het begin aan vreemd gevonden.
Maar als je kijkt naar de tekening van wat waarschijnlijk een catalogus afbeelding zal zijn geweest, dan kom je met de balhoofdlijn ook uit in de voornaaf. Bij m`n restauratie is het misschien een cm meer naar achter maar ik heb de vork al een keer naar voor gebogen. Aanvankelijk was het nog erger en waarschijnlijk inderdaad resultaat van iets van een botsing. Foto van voor de buiging gemaakt in de spiegeling in de ruit met mij als gewicht: De stangen van de voorvork waren wel goed onafhankelijk te buigen. Dat viel me mee.
En overigens is bij het berijden met gewicht dus op de fiets de vork nog iets gunstiger.
Al met al denk wel een ontwerp ding ,die stand van de vork.
De fiets rijdt mede door de goede grip op het stuur best goed.
Ik meen dat in het voormalige Australische museum een zelfde type had staan waarbij ze de vork hadden omgekeerd. Dat gaf blijkbaar een beter stuurgedrag.
Maar als je kijkt naar de tekening van wat waarschijnlijk een catalogus afbeelding zal zijn geweest, dan kom je met de balhoofdlijn ook uit in de voornaaf. Bij m`n restauratie is het misschien een cm meer naar achter maar ik heb de vork al een keer naar voor gebogen. Aanvankelijk was het nog erger en waarschijnlijk inderdaad resultaat van iets van een botsing. Foto van voor de buiging gemaakt in de spiegeling in de ruit met mij als gewicht: De stangen van de voorvork waren wel goed onafhankelijk te buigen. Dat viel me mee.
En overigens is bij het berijden met gewicht dus op de fiets de vork nog iets gunstiger.
Al met al denk wel een ontwerp ding ,die stand van de vork.
De fiets rijdt mede door de goede grip op het stuur best goed.
Ik meen dat in het voormalige Australische museum een zelfde type had staan waarbij ze de vork hadden omgekeerd. Dat gaf blijkbaar een beter stuurgedrag.
Re: Victor spring fork safety
Ha Maarten, Inderdaad een vreemde hoek in de vork,
mijn Victor heeft een afwijkend tandblad, zal dat een latere verbetering zijn
of gewoon een ander desigh .
Gr Nol
mijn Victor heeft een afwijkend tandblad, zal dat een latere verbetering zijn
of gewoon een ander desigh .
Gr Nol
- Bijlagen
-
- IMG_3025_LI.jpg (334.54 KiB) 763 keer bekeken
-
- Berichten: 2397
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Victor spring fork safety
Ik zie het Nol.
Op zich ook een fraai tandblad.
Viel me op dat ook verschillende zaken nog het zelfde zijn bij model 1 en 2. Stuur en de rem overbrenging met de kogelscharnier vooronder bijvoorbeeld. Fraaie bijzondere fietsen zijn het!
Op zich ook een fraai tandblad.
Viel me op dat ook verschillende zaken nog het zelfde zijn bij model 1 en 2. Stuur en de rem overbrenging met de kogelscharnier vooronder bijvoorbeeld. Fraaie bijzondere fietsen zijn het!
Re: Victor spring fork safety
Heel mooi om beide versies naast elkaar te zien. En super dat een slecht bewaarde fiets weer een rijdende beauty wordt! (zonder verlies van sfeer, patina)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Victor spring fork safety
Misschien kan iemand versie 3 laten zien?
Zou leuk zijn
Zou leuk zijn
Re: Victor spring fork safety
- Bijlagen
-
- victor-model-C-1892-5.jpg (246.29 KiB) 656 keer bekeken
-
- victor-model-C-1892-3.jpg (194.54 KiB) 656 keer bekeken
-
- victor-model-C-1892-2.jpg (176.35 KiB) 656 keer bekeken
-
- victor-model-C-1892-1.jpg (131 KiB) 656 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Victor spring fork safety
Ja dat is hem, Velorama zeker ?