Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door ThomasMCfly »

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met de restauratie van een kruisframe safety. Voor ik begin aan het verfgedeelte wil ik toch eens de meningen horen van de experts ;)

Hoe zorg ik dat de fiets lijkt alsof hij toen geschilderd werd? En hoe zorgen jullie dat de fiets al wat van leeftijd (gebruikt) lijkt?

Verder zou ik ook graag weten welke kleurcode zwart of type zwart jullie gebruiken voor het frame?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groeten,
Thomas
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door Loopt spaak »

Heb je een paar foto’s van je fiets?
Maarten Waarlé
Berichten: 2397
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé »

Over verf en safety`s gesproken, De spuitverf van de Action is best goed voor deze fietsen. Het gaat dan om de matte variant.
Niet dat het enige kwaliteit heeft maar het maakt de boel wat zwartig zonder de ruwheid van een oud oppervlak aan te tasten.
Lakken alsof je er nog iedere dag mee door wind en weer moet is helemaal niet aan de orde dus grondlagen en antiroest behandelingen zijn ook niet van belang.
Wel ervoor zorgen dat er geen terpetine verdunbare lakken onder zitten want die lossen deels op. Een enkele keer geeft dat wel een leuk effect.
Soms craqueleerd een oppervlak er van.
Na het spuiten kan je ook nog altijd werken met olie en vet om de fiets een wat donkerder en vettiger uiterlijk te geven.
Het is een spel als van een kunstschilder meer dan van een serieuze metaal beschermer
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door ThomasMCfly »

Loopt spaak schreef: 22 mei 2024, 22.28 Heb je een paar foto’s van je fiets?

Dit is hem... een safety met zeer veel werk aan.
Bijlagen
20240208_132746.jpg
20240208_132746.jpg (234.89 KiB) 669 keer bekeken
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door ThomasMCfly »

Maarten Waarlé schreef: 23 mei 2024, 08.27 Over verf en safety`s gesproken, De spuitverf van de Action is best goed voor deze fietsen. Het gaat dan om de matte variant.
Niet dat het enige kwaliteit heeft maar het maakt de boel wat zwartig zonder de ruwheid van een oud oppervlak aan te tasten.
Lakken alsof je er nog iedere dag mee door wind en weer moet is helemaal niet aan de orde dus grondlagen en antiroest behandelingen zijn ook niet van belang.
Wel ervoor zorgen dat er geen terpetine verdunbare lakken onder zitten want die lossen deels op. Een enkele keer geeft dat wel een leuk effect.
Soms craqueleerd een oppervlak er van.
Na het spuiten kan je ook nog altijd werken met olie en vet om de fiets een wat donkerder en vettiger uiterlijk te geven.
Het is een spel als van een kunstschilder meer dan van een serieuze metaal beschermer

Dag Maarten,

Action verf, een tip die ik niet verwacht had. Bedankt voor je advies!

Groeten,
Thomas
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3862
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door maartenB »

toch maar mee verder? Je had hem toch te koop staan?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door ThomasMCfly »

maartenB schreef: 23 mei 2024, 20.06 toch maar mee verder? Je had hem toch te koop staan?
Dag MaartenB,

Ik heb de fiets nog nooit te koop aangeboden.... Is misschien een andere Thomas met een gelijkaardige fiets?
Op Marktplaats heb ik nog niets gelijkaardigs gezien afgelopen maanden.

Groeten,
Thomas
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3862
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door maartenB »

je hebt gelijk! Ook een andere safety trouwens, op Facebook. Ha ha ha. sorry
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Restauratie tips gevraagd safety kruisframe

Bericht door ThomasMCfly »

maartenB schreef: 23 mei 2024, 20.23 je hebt gelijk! Ook een andere safety trouwens, op Facebook. Ha ha ha. sorry
Ik snap de verwarring. Het is ook een kleine wereld he van verzamelaars onder elkaar.
:D
Plaats reactie