Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door ThomasMCfly »

Hallo iedereen,

Iemand die foto's heeft van de lagers, cups, trapas van een safety? Gedemonteerd? Dat ik wat materiaal heb om te kunnen vergelijken? Ik kan niet direct duidelijke foto's online vinden.(Bij mijn fiets is er veel dat niet compleet is.)

Ik weet dat het niet bij alle fietsen hetzelfde is, maar iets om te vergelijken is toch beter dan niets ;)
In bijlage heb ik foto's toegevoegd van mijn bottom bracket.

Alvast bedankt
Groeten,
Thomas
Bijlagen
20240208_125145.jpg
20240208_125145.jpg (208.5 KiB) 747 keer bekeken
20240208_125202.jpg
20240208_125202.jpg (213.08 KiB) 747 keer bekeken
20240208_125648.jpg
20240208_125648.jpg (183.34 KiB) 747 keer bekeken
20240208_125616.jpg
20240208_125616.jpg (178.94 KiB) 747 keer bekeken
20240208_125621.jpg
20240208_125621.jpg (207.08 KiB) 747 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3863
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door maartenB »

In de brede delen van je bracket (frame) zaten de cups, daarin draaide de trapas met cones. Die worden op enige manier geborgd. Zie mijn website in de link hieronder voor veel voorbeelden.

het probleem is dat je onderdelen niet bij elkaar lijken te horen. De linker crank ziet er een beetje uit als bij CMC/Swift: de uitstulping aan de kant van de bracketas is dan om de afstelling van het bracketlager te fixeren. Maar ondertussen zit die ring (de conus) er niet meer.

We kennen een Duitser die heeft in dit geval overal gewoon moderne kogellagers gezet. Zijn safety loopt als een tierelier en hij heeft er lange tochten mee gemaakt. Origineel is anders, maar wellicht is dat een oplossing?

Ik snap dat ik wellicht in jargon praat. Ik zei het al eerder: Word eens lid van de club, kom eens langs bij mij of een van de andere deskundige leden. Dan zoeken we naar een oplossing. Waar woon je eigenlijk?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
veenofiets
Berichten: 370
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door veenofiets »

Ja wordt idd even naar de Halfords om nieuw trapasje, cups en kogels, oude spul even meenemen. :mrgreen:
Minder sarcastisch, lid worden en dan is er wel een lid met een draaibank die je kan helpen aan maatwerk delen denk ik.
Freek
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door ThomasMCfly »

Dag Maarten,

Ik heb vandaag het formulier om lid te worden ingevuld. Die fiets is waarschijnlijk als decoratie gebruikt.... zo is het tandwiel ook gewoon gelast aan de trapas. De trapas is ook niet de juiste. Alles zit gewoon samen voor de show. Jammer dat de persoon van wie ik hem kocht me niets meer kon vertellen.

Ik snap je uitleg, bedankt. Ik ga een kijkje nemen op je website.

Dat van de duitser is inderdaad een leuke oplossing.

Ik ben van België om meer specifiek te zijn van Deerlijk.

Je voorstel om bij een clublid langs te gaan zal inderdaad de beste oplossing zijn.
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door ThomasMCfly »

veenofiets schreef: 26 mei 2024, 07.44 Ja wordt idd even naar de Halfords om nieuw trapasje, cups en kogels, oude spul even meenemen. :mrgreen:
Minder sarcastisch, lid worden en dan is er wel een lid met een draaibank die je kan helpen aan maatwerk delen denk ik.
Freek

Was het maar zo gemakkelijk. :lol:
Maarten Waarlé
Berichten: 2399
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik wil wel eens hier op het forum een oplossing proberen te formuleren.
Het is natuurlijk fijner en beter om een draaibank met het liefste schroefdraad maak mogelijkheid te hebben maar verder is de safety trapas wel eenvoudig van opbouw.
De cups bij zo`n trapas vormen meestal een geheel met de bus die je er nog onder hebt zitten.
Als je dan een paar Thomson type trapassen aanschaft op een rommelbeurs van oude fietsen dan kun je die eens passen.
Bikestoremember:
DSCN9940-Kopie.jpg
DSCN9940-Kopie.jpg (46.93 KiB) 373 keer bekeken
DSCN4883.jpg
DSCN4883.jpg (91.98 KiB) 373 keer bekeken
Ze zijn het zelfde van systeem als die oude safety assen. Je moet alleen geluk hebben met de maatvoering.
Stofkappen gewoon weggooien. Daar deden ze in de safety tijd nog niet aan.
De grootste maat van de cup (jouw bus waarschijnlijk in dit geval) en de kleinste maat van de conus gedeeld door twee geeft een idee van de benodigde kogelmaat.
Punt bij jouw fiets is mogelijk dat de bus te breed is voor een gemiddelde Thomson trapas. Dan zou je moeten gaan verlengen , nieuwe as draaien of kijken maar afwijkende assen van gemotoriseerde fietsen of iets dergelijks.
Echt een kwestie van zoeken bij handelaren met veel materiaal.
Alternatief is zoals Maarten schreef; de kogellager. Werkt goed en vereist een eenvoudigere as maar ziet er niet zo leuk uit aan de buitenkant.
Tandwielen zitten nagenoeg altijd vast op de as. Dat zou je weer opnieuw kunnen doen. Bij voorkeur hardsolderen. Als er dan een conus niet meer los te draaien zou zijn. geen punt. Die safety`s zijn nagenoeg allen gemaakt om na slijtage niet meer te kunnen worden gerepareerd.
Achtertandwielen bijvoorbeeld maken meestal deel uit van de achternaaf. Eenmaal versleten is einde oefening. Het zijn ook geen kilometers die je maakt met zo`n ding.

Groeten,
maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3863
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door maartenB »

Kun je zo'n as niet middendoor zagen en dan een pijp met strak passende binnendiameter er omheen lassen? Dat is stevig hoor! En dan verleng je hem ook.
Hardsolderen kan natuurlijk ook, zal nog steviger zijn.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 5 jun 2024, 10.44 Kun je zo'n as niet middendoor zagen en dan een pijp met strak passende binnendiameter er omheen lassen? Dat is stevig hoor! En dan verleng je hem ook.
Hardsolderen kan natuurlijk ook, zal nog steviger zijn.
Waarom doen we het niet gewoon goed: is meestal minder werk
/Marten
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door ThomasMCfly »

Dag Maarten Waarlé,

Als ik het goed begrepen heb werkt mijn safety helemaal niet met inslag cups. De bus die onderaan zit is 1 geheel. Dus het is enkel de kogels en de trapas die in de bus bevestigt worden. Is wel goed gevonden van die thompson as. Maar inderdaad zal deze wat kort zijn (mijn safety heeft een trapas nodig van 180 mm (vlug eens gemeten is ongeveer)).

Ook had ik geen idee dat de tandwielen altijd vast gesoldeerd zitten aan de trapas.

Ik denk dat ik toch meer overweeg voor deze oplossing dan de oplossing van de duitser. Is toch nog net iets meer "origineel".

Bedankt!
ThomasMCfly
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door ThomasMCfly »

maartenB schreef: 5 jun 2024, 10.44 Kun je zo'n as niet middendoor zagen en dan een pijp met strak passende binnendiameter er omheen lassen? Dat is stevig hoor! En dan verleng je hem ook.
Hardsolderen kan natuurlijk ook, zal nog steviger zijn.
Dag MaartenB,

Is een oplossing waar ik niet meteen ging opgekomen zijn. Bedankt!

Gelukkig is er nog dit forum, ofja de mensen met de ervaring :)
Plaats reactie