Ik wil wel eens hier op het forum een oplossing proberen te formuleren.
Het is natuurlijk fijner en beter om een draaibank met het liefste schroefdraad maak mogelijkheid te hebben maar verder is de safety trapas wel eenvoudig van opbouw.
De cups bij zo`n trapas vormen meestal een geheel met de bus die je er nog onder hebt zitten.
Als je dan een paar Thomson type trapassen aanschaft op een rommelbeurs van oude fietsen dan kun je die eens passen.
Bikestoremember:
![DSCN9940-Kopie.jpg](./download/file.php?id=40320&sid=bffc762e56e001fb03fbb868d967b4cd)
- DSCN9940-Kopie.jpg (46.93 KiB) 373 keer bekeken
![DSCN4883.jpg](./download/file.php?id=40319&sid=bffc762e56e001fb03fbb868d967b4cd)
- DSCN4883.jpg (91.98 KiB) 373 keer bekeken
Ze zijn het zelfde van systeem als die oude safety assen. Je moet alleen geluk hebben met de maatvoering.
Stofkappen gewoon weggooien. Daar deden ze in de safety tijd nog niet aan.
De grootste maat van de cup (jouw bus waarschijnlijk in dit geval) en de kleinste maat van de conus gedeeld door twee geeft een idee van de benodigde kogelmaat.
Punt bij jouw fiets is mogelijk dat de bus te breed is voor een gemiddelde Thomson trapas. Dan zou je moeten gaan verlengen , nieuwe as draaien of kijken maar afwijkende assen van gemotoriseerde fietsen of iets dergelijks.
Echt een kwestie van zoeken bij handelaren met veel materiaal.
Alternatief is zoals Maarten schreef; de kogellager. Werkt goed en vereist een eenvoudigere as maar ziet er niet zo leuk uit aan de buitenkant.
Tandwielen zitten nagenoeg altijd vast op de as. Dat zou je weer opnieuw kunnen doen. Bij voorkeur hardsolderen. Als er dan een conus niet meer los te draaien zou zijn. geen punt. Die safety`s zijn nagenoeg allen gemaakt om na slijtage niet meer te kunnen worden gerepareerd.
Achtertandwielen bijvoorbeeld maken meestal deel uit van de achternaaf. Eenmaal versleten is einde oefening. Het zijn ook geen kilometers die je maakt met zo`n ding.
Groeten,
maarten