Ik geloof dat het mee gaat vallen Marten.
Ik las in de catalogus: ''no malleable iron exept the lower chainwheel'' en had aangenomen dat daarmee gietijzer bedoeld werd.
Ik zie nu dat de vertaling smeedbaar ijzer is wat natuurlijk een erg goede uitkomst is. Dat kan ik wel lassen of solderen na gelang de passing tussen tandwiel en binnenwerk. Eerlijk gezegd zag het er ook niet uit als gietijzer wat inderdaad wat grijzig is en zeer makkelijk te vijlen.
het voorspatbord is klaar op de klinknagels na. Altijd weer een gestoei om de spatbordbeugel symmetrisch en passend te krijgen.
De uiteinden bij de as heb ik rond gesmeed na eerst de helft van de hoogte van de strip af te hebben gehaald.
Dat is toch wel wat ''echter'' dan er een revet er voor aan te lassen.
Wel top dat ik een andere Quadrant heb kunnen lenen voor de maatvoering . Dat scheelt een hoop aan fantasie uitvoering.
Het zadel had ik al eens gemaakt voor deze CMC Club Safety maar bleek beter op de Quadrant te passen. Zadels zijn altijd een schaarste maar opeens had ik er twee. Het onderstel komt van de ''kofferbakverkoop'' van de jaarvergadering. John Graal had `m bij. Dat zijn altijd welkome verassingen.
Het type zadel op deze fietsen (met veersysteem) is voor de hoge bi . Het omklemt de platte zadelveer waar een safety zadel echt een strop heeft voor een ronde stang van meestal rond 16 mm en spiraalveren in de meeste gevallen.
Het zadel veer systeem is nog wat rammelig dus de assen dien ik te vervangen door een lichte overmaat. De veerkracht is overigens niet toereikend.
Ik zak er eenmaal volledig zittend door heen tot op de uiterste stand. Daar zal een stiekem hulpveertje bij nodig zijn.
Quadrant model 17 safety
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
goed bezig Maarten! Maar je zadelframe zie ik niet, wel een stuk nieuw gevormd leer.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Ik had er geen fotos van Maarten maar daar kan wat aan gedaan worden.
Het onderstel is de zefde als die op de CMC special club van de ANWB zit.
Ik zag het omdat ik er destijds tekeningen van gemaakt heb. De neus sectie was natuurlijk verdwenen en heb ik nagemaakt van het zadel op m`n CMC Universal club (die roestige).
Wat wel aardig is ,is dat de voorste neus beugel achter de nok gehangen is . Je kan het in theorie ontkoppelen al is de trekkracht van het leer momenteel wel hoog. De koperen klinknagels zijn van koper staf rond 9 mm gedraaid. Ze mogen de volgende keer nog wat dunner van kop zijn zodat ze beter op het leer aansluiten.
Ik heb het dikke natuurlijk gelooide leer in de oven op 90 graden ''afgebakken'' en met bijenwas behandeld. Die bijenwas gesmolten en met een kwast over het zadel uitgesmeerd. Omdat alles flink heet is trekt het er in een minuut helemaal in. Het zadel wordt er hard van zoals het hoort. Ik heb het verende zadelsysteem van de Quadrant ook moeten aanpassen naar meer origineel. Ze hadden in Groningen een recht beugeltje er tussen gemaakt maar er hoort een gebogen ding op zodat de moeren van het zadel vrije ruimte hebben.
Het onderstel is de zefde als die op de CMC special club van de ANWB zit.
Ik zag het omdat ik er destijds tekeningen van gemaakt heb. De neus sectie was natuurlijk verdwenen en heb ik nagemaakt van het zadel op m`n CMC Universal club (die roestige).
Wat wel aardig is ,is dat de voorste neus beugel achter de nok gehangen is . Je kan het in theorie ontkoppelen al is de trekkracht van het leer momenteel wel hoog. De koperen klinknagels zijn van koper staf rond 9 mm gedraaid. Ze mogen de volgende keer nog wat dunner van kop zijn zodat ze beter op het leer aansluiten.
Ik heb het dikke natuurlijk gelooide leer in de oven op 90 graden ''afgebakken'' en met bijenwas behandeld. Die bijenwas gesmolten en met een kwast over het zadel uitgesmeerd. Omdat alles flink heet is trekt het er in een minuut helemaal in. Het zadel wordt er hard van zoals het hoort. Ik heb het verende zadelsysteem van de Quadrant ook moeten aanpassen naar meer origineel. Ze hadden in Groningen een recht beugeltje er tussen gemaakt maar er hoort een gebogen ding op zodat de moeren van het zadel vrije ruimte hebben.
Re: Quadrant model 17 safety
Oh super!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Zo, ik ben maar weer eens verder gegaan met de Groningse Quadrant.
Het is toch wel een hoop ijzer om op temperatuur te krijgen.
Ik moest het oude tandblad ook nog afdraaien om passend te krijgen op de tandring die ik eerder al had los gestoken van haar oude spaken.
De crank moest er ook af omdat die in de draaibank niet rond kon komen. Gewoonweg te lang voor het bed. De crank zat tot mijn verbazing naast de spie ook vast met tin soldeer. Ik zag het met verwarmen als kleine zilverkleurige bolletjes tussen crank en as
ontsnappen.
Om met de pers grip op de crank te krijgen heb ik een kraag gemaakt die onder de crank paste en waar vier M8 pootjes door het tandwiel naar de pers bodem af konden steunen. Met warm stoken en een luide knal gaf de crankpassing zich gewonnen. Uiteindelijk moet ik de tanden nog iets smaller maken en de ketting idem dito. Deze fiets had een iets lichtere bouw. Het stuur is iets dunner , de ketting iets smaller en spatborden hebben er mogelijk nooit op gezeten. Semi racer denk ik.
afgelopen dagen de rem nagemaakt. Deels gesoldeerd en waar het wat meer vormgegeven moest worden (rondingen en glooiende verbindingen) heb ik het gelast en bewerkt met slijptol en powerfile. Nu mag het nog flink roesten. Begint al aardig op een fiets te lijken .Zeker als ik terug kijk naar het begin. Ik vind de Quadrant niet echt een fraaie fiets. Of zo iets als fraai van lelijkheid. Ik zelf zou nooit voor zo`n schuin lopende rem hebben gekozen maar deze evenwijdig aan de vorkbuis hebben laten lopen. Ook de relatie van de framebuis ten opzichte van de hulpstangen is vreemd. En het model met klein achterwiel (26 inch meen ik) is ook niet echt fraai. Hoe dan ook, Quadrant maakte een goede kwaliteit fietsen en wie had er in die tijd het idee van de juiste richting te pakken als het gaat om ontwerpen van zo iets nieuws. Achteraf kan je wel concluderen wie het bij het rechte eind had maar dat is dan ook achteraf.
En deze fiets is daarom ook het beeld van een interessant tijdsgewricht in rijwielbouw.
Het voortandwiel is weer aan de fiets toegevoegd. Met zilver al had ik wel wat problemen met verwarmen.Het is toch wel een hoop ijzer om op temperatuur te krijgen.
Ik moest het oude tandblad ook nog afdraaien om passend te krijgen op de tandring die ik eerder al had los gestoken van haar oude spaken.
De crank moest er ook af omdat die in de draaibank niet rond kon komen. Gewoonweg te lang voor het bed. De crank zat tot mijn verbazing naast de spie ook vast met tin soldeer. Ik zag het met verwarmen als kleine zilverkleurige bolletjes tussen crank en as
ontsnappen.
Om met de pers grip op de crank te krijgen heb ik een kraag gemaakt die onder de crank paste en waar vier M8 pootjes door het tandwiel naar de pers bodem af konden steunen. Met warm stoken en een luide knal gaf de crankpassing zich gewonnen. Uiteindelijk moet ik de tanden nog iets smaller maken en de ketting idem dito. Deze fiets had een iets lichtere bouw. Het stuur is iets dunner , de ketting iets smaller en spatborden hebben er mogelijk nooit op gezeten. Semi racer denk ik.
afgelopen dagen de rem nagemaakt. Deels gesoldeerd en waar het wat meer vormgegeven moest worden (rondingen en glooiende verbindingen) heb ik het gelast en bewerkt met slijptol en powerfile. Nu mag het nog flink roesten. Begint al aardig op een fiets te lijken .Zeker als ik terug kijk naar het begin. Ik vind de Quadrant niet echt een fraaie fiets. Of zo iets als fraai van lelijkheid. Ik zelf zou nooit voor zo`n schuin lopende rem hebben gekozen maar deze evenwijdig aan de vorkbuis hebben laten lopen. Ook de relatie van de framebuis ten opzichte van de hulpstangen is vreemd. En het model met klein achterwiel (26 inch meen ik) is ook niet echt fraai. Hoe dan ook, Quadrant maakte een goede kwaliteit fietsen en wie had er in die tijd het idee van de juiste richting te pakken als het gaat om ontwerpen van zo iets nieuws. Achteraf kan je wel concluderen wie het bij het rechte eind had maar dat is dan ook achteraf.
En deze fiets is daarom ook het beeld van een interessant tijdsgewricht in rijwielbouw.
Re: Quadrant model 17 safety
Met veel geduld en vakmanschap weer een nette fiets geworden Maarten.
Ik vind het juist wel een mooi model met zijn ranke voorvork en deelbare achtervork.
Wie bedenkt het, kettingspanners dwars door de achteras en die eigenwijze gekruiste spandraden onder het frame.
en wat te denken van de verende zadelpen ,vast een van de eerste. geweldig systeem.
Ja ik vind hem mooi!
Ik vind het juist wel een mooi model met zijn ranke voorvork en deelbare achtervork.
Wie bedenkt het, kettingspanners dwars door de achteras en die eigenwijze gekruiste spandraden onder het frame.
en wat te denken van de verende zadelpen ,vast een van de eerste. geweldig systeem.
Ja ik vind hem mooi!
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Ha Theodorus,
Ja, de voorvork is ook enorm modern voor die jaren.
En je hebt gelijk wat die andere zaken betreft.
Het is meer dat Quadrant niet de breedste paden bewandelde maar vrij eigenwijs waren in hun benadering.
Dat kan ik in sommige gevallen fraai en goed vinden en in andere denk ik waarom hebben jullie dat nou zo gedaan
Denk ook aan die typische schaatjes besturing van de tricycles en bij de eerste tweewielige safety van hen.
Hoe kom je er op om dat te verzinnen, denk ik dan .
Wel knap bedacht maar misschien niet handig. Wel leuk om te hebben trouwens zo`n ding met die vreemde besturing.
Hoe staat het met jouw Quadrant no17?
Ik heb veel dingen op tekening als je interesse hebt om iets bij te maken dan kan je daar gebruik van maken uiteraard.
Ja, de voorvork is ook enorm modern voor die jaren.
En je hebt gelijk wat die andere zaken betreft.
Het is meer dat Quadrant niet de breedste paden bewandelde maar vrij eigenwijs waren in hun benadering.
Dat kan ik in sommige gevallen fraai en goed vinden en in andere denk ik waarom hebben jullie dat nou zo gedaan
Denk ook aan die typische schaatjes besturing van de tricycles en bij de eerste tweewielige safety van hen.
Hoe kom je er op om dat te verzinnen, denk ik dan .
Wel knap bedacht maar misschien niet handig. Wel leuk om te hebben trouwens zo`n ding met die vreemde besturing.
Hoe staat het met jouw Quadrant no17?
Ik heb veel dingen op tekening als je interesse hebt om iets bij te maken dan kan je daar gebruik van maken uiteraard.