American Star, circa 1887

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
maartenB

American Star, circa 1887

Bericht door maartenB »

De Star uit de jaren 1880 was een zgn. highwheel safety, ofwel een op de hoge bi gebaseerd ontwerp waarbij men probeerde de fiets al watr veiliger te maken. Vaak ging dat met hefbomen. Op dit forum kwamen als fietsen als de Facile, de Singer Xtra Ordinary en de Kangaroo voorbij.

De Star is weer een andere variant op het thema. Er zijn er veel gebouwd, zo'n 7000, en ik heb er sinds 2024 eentje.
zie foto's van de aankoop.
Bijlagen
img (9).jpg
img (9).jpg (86.51 KiB) 1556 keer bekeken
img (8).jpg
img (8).jpg (56.33 KiB) 1556 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
wimhermans

Re: American Star, circa 1887

Bericht door wimhermans »

bijzondere techniek
lebikesportief

Bericht door lebikesportief »

Elegante voorloper van de Easy Rider die lange voorvork.
Hoeveel zijn er nog bekend van de 7000 of staan in het museum.
maartenB

Bericht door maartenB »

lebikesportief schreef: 12 feb 2026, 18.57 Elegante voorloper van de Easy Rider die lange voorvork.
Hoeveel zijn er nog bekend van de 7000 of staan in het museum.
Geen idee, ik denk wel honderden.
Wat grappig is: het model van de Star staat bekend als de enige echt authentieke bijdrage die de Amerikanen hebben geleverd aan de (vroegste) ontwikkeling van de fiets. Vergeleken met alle andere fietsen van rond 1885-1890 is bijzonder dat ze een vrijloop hebben. Het is dus geen doortrapper.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
maartenB

Bericht door maartenB »

Nu vond ik het tijd om er eens wat aan te doen.
Het begon met het draaien van handvatten, gewoon omdat ik dat leuk werk vind. Voor die (hele) oude fietsen zijn ze vaak van buffelhoorn (van de waterbuffel) , hoewel er ook eboniet (een vroege kunststof, zoals bakeliet) werd gebruikt. Beide varianten zijn heel lastig te krijgen. Ik draai handvatten voor het antieke spul tegenwoordig van ebbenhout. Daarbij probeer ik erop te letten dat het enigszins duurzaam is, maar ja, dat is lastig controleren vanaf mijn PC in Tilburg. Kortom: ik ga dan maar af op wat de leverancier zegt.

Bij zowel mijn Columbia hoge bi (ook Amerikaans) als deze Star zitten de handvatten op schroefdraad. Ofwel: het stuur eindigt links en rechts op schroefdraad. Dat bleek tot mijn plezier gewoon 3/8e UNC draad te zijn. Dat heb ik in de handvatten getapt, de handvatten een beetje gepolijst en klaar. Er omheen heb ik een messing ringetje gemaakt. Om het te verouderen hang ik het een dag in een afgesloten potje boven een bodempje ammonia, dat ziet het eruit of het 140 jaar oud is.

Het handvatje op de remhandle is origineel.

Bijzonder is dat ik eerst een stukje ebbenhout had dat volkomen zwart was, terwijl het stukje dat ik voor deze fiets kocht gevlamd is. Toch ook wel echt mooi vind ik.
Bijlagen
20260212_162704.jpg
20260212_162704.jpg (189.31 KiB) 1424 keer bekeken
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Leuke Fiets , is weer eens wat anders dan een hoge bi en mischien makkelijker om te rijden.stond op MP ook een kopie van zo,n fiets maar die haalt het niet bij het origineel,
Mooie Fiets,
Groetjes Hans
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

maartenB schreef: 12 feb 2026, 21.31 Nu vond ik het tijd om er eens wat aan te doen.
Het begon met het draaien van handvatten, gewoon omdat ik dat leuk werk vind. Voor die (hele) oude fietsen zijn ze vaak van buffelhoorn (van de waterbuffel) , hoewel er ook eboniet (een vroege kunststof, zoals bakeliet) werd gebruikt. Beide varianten zijn heel lastig te krijgen. Ik draai handvatten voor het antieke spul tegenwoordig van ebbenhout. Daarbij probeer ik erop te letten dat het enigszins duurzaam is, maar ja, dat is lastig controleren vanaf mijn PC in Tilburg. Kortom: ik ga dan maar af op wat de leverancier zegt.
Mooi werk weer Maarten!

Op zich buffelhoorn is wel aan te komen in de maten, maar het lastige is om stukken te vinden die precies goed zijn en zonder defecten. Ik heb bij deze leverancier al diverse stukken besteld: https://www.etsy.com/shop/DrDittmarGermany. Echter bij bewerking bleken er toch flinke stukken niet bruikbaar vanwege delaminaties. Duurzaam ebbenhout is inderdaad weer een ding. Eventueel als alternatief zou je ook nog eiken kunnen eboniseren (met ijzer opgelost in azijn, zogenaamde "vinegaroon") als je zwart hout wilt. Dat werd vroeger ook vaak als alternatief op echt ebben gebruikt voor meubels etc.
Jan Dik

Bericht door Jan Dik »

Prachtige evolutionaire stap. Waar men nu vaak de mond vol heeft over design en hoe over elk onderdeel is nagedacht, is dat hier overduidelijk het geval geweest. 7000 fietsen is een groot getal voor een product waar toch niet lijkt te zijn nagedacht over massaproductie.
Plaats reactie