Quadrant model 17 safety
-
- Berichten: 2553
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Ja, klopt Maarten.
Th. kan me mogelijk al helpen met het copiëren van de remhendel.
Ik ken de configuratie van die van hem niet precies dus dat is nog wel de vraag'
Groeten,
Maarten
Th. kan me mogelijk al helpen met het copiëren van de remhendel.
Ik ken de configuratie van die van hem niet precies dus dat is nog wel de vraag'
Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 5 dec 2024, 08.35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Quadrant model 17 safety
Weer een mooi project! Was dat stuur verbogen om hem "sportiever" te maken?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 2553
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Hoi Jeroen,
Ja ,daar leek het sterk op. Aan de onderkant zaten meerdere knikjes,deukjes van slecht buigwerk.
De fiets is destijds van een tandwiel (er aan gelast) en ketting voorzien zodat de zoon van Kees Pol er mee kon fietsen.
Zit ook wat blauwe verf op de naven. Er zal wel een fantasie-kinder-crossfiets achtig ding van zijn gemaakt destijds.
Rondjes om het erf crossen.
Ja ,daar leek het sterk op. Aan de onderkant zaten meerdere knikjes,deukjes van slecht buigwerk.
De fiets is destijds van een tandwiel (er aan gelast) en ketting voorzien zodat de zoon van Kees Pol er mee kon fietsen.
Zit ook wat blauwe verf op de naven. Er zal wel een fantasie-kinder-crossfiets achtig ding van zijn gemaakt destijds.
Rondjes om het erf crossen.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Quadrant model 17 safety
Ik vond dat kettingwiel er al vreemd uitzien. Goede kans dat toen ook die voorvork krom is geraakt
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 2553
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Afgelopen weekeind was ik in de gelegenheid om een tweede Quadrant safety te lenen.
De fiets is 1192 nummers ouder maar heeft wel cushion tyres en een achterwiel van 26 inch. De achtervork is dan ook een stuk kleiner. Je krijgt in deze opstelling een framehoogte verschil van plm 3 cm. Je zou denken de helft van het verschil tussen 26 en 30 inch (5 cm) maar het 30 inch frame is iets korter gebouwd Niet heel veel die 3 cm maar het kan net genoeg zijn natuurlijk. Ik meen dat het model met 28 inch achterwiel het meest gebruikelijk is maar die van mij heeft dus een 30 inch wiel. Dat vind ik wel de mooiste versie. Zeker ook met de smalle velgen
Ik ben heel tevreden dat ik de fiets kan opmeten. Dat geeft zoveel gemak met restaureren. Het is nu een kwestie van bouwen . Dat zal de komende weken wel gaan gebeuren. Mijn idee is om de roestigheid min of meer te behouden en ook na te bootsen op de nieuwe onderdelen.
Wel schoon maken en mechanisch in orde brengen. de fiets moet goed kunnen rijden. Ze is relatief licht voor een safety.
Er zitten een aantal ouderwetse ideeën in verwerkt maar de voorvork is wel merkwaardig modern met een samengestelde kroon en relatief dunne vorkbuizen. Eigenlijk niet wat je van een vroege safety zou verwachten.
De voorbeeldfiets heeft ook nog een originele kettingspanner in de achteras. Typische oplossing zo dwars door de as heen.
Deze fiets mocht ik uit elkaar halen en eventueel wat aan verbeteren als dat zo uit zou komen. De ketting bijvoorbeeld zit aan de verkeerde kant gemonteerd. Dat kun je met demonteren weer goed terug zetten. Verder zijn er een aantal kleine verbeteringen aan te maken. Kreukels in het spatbord en de rem die wat krom is en stroef beweegt en frisse kogels in de wielen was ook geen overbodige luxe.De fiets is 1192 nummers ouder maar heeft wel cushion tyres en een achterwiel van 26 inch. De achtervork is dan ook een stuk kleiner. Je krijgt in deze opstelling een framehoogte verschil van plm 3 cm. Je zou denken de helft van het verschil tussen 26 en 30 inch (5 cm) maar het 30 inch frame is iets korter gebouwd Niet heel veel die 3 cm maar het kan net genoeg zijn natuurlijk. Ik meen dat het model met 28 inch achterwiel het meest gebruikelijk is maar die van mij heeft dus een 30 inch wiel. Dat vind ik wel de mooiste versie. Zeker ook met de smalle velgen
Ik ben heel tevreden dat ik de fiets kan opmeten. Dat geeft zoveel gemak met restaureren. Het is nu een kwestie van bouwen . Dat zal de komende weken wel gaan gebeuren. Mijn idee is om de roestigheid min of meer te behouden en ook na te bootsen op de nieuwe onderdelen.
Wel schoon maken en mechanisch in orde brengen. de fiets moet goed kunnen rijden. Ze is relatief licht voor een safety.
Er zitten een aantal ouderwetse ideeën in verwerkt maar de voorvork is wel merkwaardig modern met een samengestelde kroon en relatief dunne vorkbuizen. Eigenlijk niet wat je van een vroege safety zou verwachten.
De voorbeeldfiets heeft ook nog een originele kettingspanner in de achteras. Typische oplossing zo dwars door de as heen.
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 17 dec 2024, 19.05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Quadrant model 17 safety
Ha Maarten,
Lekker bezig zo te zien. Opvallend hoeveel sierlijker de wielen met dunne banden ogen ten opzichte van die lompe cushion tyres!
Ter info van de meelezers: Er zijn jaren rond 1892 dat je 3 banden kun bestellen: de smalle, harde, de iets comfortabeler cushion tyres (dikke, holle, rubber banden), en echte luchtbanden, die heel veel duurder waren.
Het wordt vast weer een parel van een fiets, mooi hoor.
groeten,
Maarten
Lekker bezig zo te zien. Opvallend hoeveel sierlijker de wielen met dunne banden ogen ten opzichte van die lompe cushion tyres!
Ter info van de meelezers: Er zijn jaren rond 1892 dat je 3 banden kun bestellen: de smalle, harde, de iets comfortabeler cushion tyres (dikke, holle, rubber banden), en echte luchtbanden, die heel veel duurder waren.
Het wordt vast weer een parel van een fiets, mooi hoor.
groeten,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2553
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Hoi Maarten , Ja helemaal mee eens.
Ze zijn veel sierlijker ,die met gewone dunne rubber banden. Achter is de maat bij die fietsen in veel gevallen net wat dikker dan voor.
Dat vind ik dan weer een leuk detail. Je leest het terug in de catalogus beschrijvingen.
Goed dat je het nog eens uitlegt. Voor de ingewijden zijn het de normaalste begrippen maar lang niet iedereen houdt zich bezig met de 19e eeuw.
Ik heb ook een ketting weten te regelen alleen vrees ik dat die smaller gemaakt zal moeten worden. Mijn Quadrant zou wel eens een light variant kunnen zijn geweest. het stuur is iets dunner en de tandwielen zijn smaller dan de voorbeeldfiets.
Zag trouwens ook dat het 28 inch achterwiel niet de standaard is maar juist het 26 inch wiel wel vermeld is.
30 inch kan geleverd worden maar is ''not recommended'', Niet aanbevolen.
Groeten,
Maarten
Ze zijn veel sierlijker ,die met gewone dunne rubber banden. Achter is de maat bij die fietsen in veel gevallen net wat dikker dan voor.
Dat vind ik dan weer een leuk detail. Je leest het terug in de catalogus beschrijvingen.
Goed dat je het nog eens uitlegt. Voor de ingewijden zijn het de normaalste begrippen maar lang niet iedereen houdt zich bezig met de 19e eeuw.
Ik heb ook een ketting weten te regelen alleen vrees ik dat die smaller gemaakt zal moeten worden. Mijn Quadrant zou wel eens een light variant kunnen zijn geweest. het stuur is iets dunner en de tandwielen zijn smaller dan de voorbeeldfiets.
Zag trouwens ook dat het 28 inch achterwiel niet de standaard is maar juist het 26 inch wiel wel vermeld is.
30 inch kan geleverd worden maar is ''not recommended'', Niet aanbevolen.
Groeten,
Maarten
Re: Quadrant model 17 safety
Goeie catalogus. Er is wel veel dat ze 'niet recommended' vinden, ha ha.
denk je dan dat je een semi racer hebt? Was dus kennelijk zonder rem en spatborden verkrijgbaar!
denk je dan dat je een semi racer hebt? Was dus kennelijk zonder rem en spatborden verkrijgbaar!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2553
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Ja, typisch hè. Die versies die wel bestaan maar niet aanbevolen worden.
Ja zou kunnen dat het een semi racer is omdat het stuur geen (vaste) klem heeft voor de rem en omdat de positie waar de spatborden tussen geschroefd zijn (de bouten van de achtervorken) er keurig een vervangende ring van de zelfde materiaal dikte zit die origineel lijkt.
Maar om een semi racer te voorzien van zo`n verende zadelconstructie vind ik dan weer tegenstrijdig.
Dus ja...
Ja zou kunnen dat het een semi racer is omdat het stuur geen (vaste) klem heeft voor de rem en omdat de positie waar de spatborden tussen geschroefd zijn (de bouten van de achtervorken) er keurig een vervangende ring van de zelfde materiaal dikte zit die origineel lijkt.
Maar om een semi racer te voorzien van zo`n verende zadelconstructie vind ik dan weer tegenstrijdig.
Dus ja...
-
- Berichten: 2553
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Vandaag , 1 januari geen kater dus een mooie gelegenheid om eens een tandwiel proberen te maken.
Beste wensen voor 2025!
Ik heb 9 tanden nodig voor het achtertandwiel en heb daartoe eerst een goede ketting bekeken om te achterhalen waar het hart van de kettinglijn moet gaan lopen. In feite kan je 9 x 1 inch nemen als hartmaat voor de kettinglijn. deel dat door 3,14 en je krijgt een diameter voor het boren van de tanden.
door de freesboor 17 mm uit het hart van het tandwiel te zetten ontstond een schuine lijn naar buiten om de frees een schuine vorm van de tand te laten frezen.
Als je dus een liniaaltje langs de zijde van de tand houdt dan kom je 17 mm van het hart van het tandwiel af. Het tandwiel, of in het begin nog de schijf ,die heb ik in het centrum vast gezet met een as van 22,2 mm die door het draaiplateau heen loopt. Zodoende blijft het tandwiel gecentreerd. de klemmen zijn wel een must omdat de frees de neiging heeft het werkstuk heen en weer te schudden.
Misschien boor ik de volgende keer eerst met een boor met schuine snijvlakken die zich beter centreren.
Er zijn diverse leermomenten in dit proces. een ervan is dat het belangrijk is eerst 2 x 9 maal de tand positie te boren voor je naar buiten gaat frezen.
Je krijgt dan om de 40 graden een gat dat zeker even ver van het centrum af ligt. ga je eerst per tand naar buiten frezen dan gaat je zuivere gelijkmatige boorgat voor alle 9 tanden verloren. Ik kan het zien bij mijn tandwiel al valt de schade mee en durf ik er wel mee door te gaan. Ik ga het met zilver vastzetten voor de sterkte en de geboorde gaten van het eerder eens door de smid vast gezette tandwiel dichtlassen.
De breedte van de ketting moet ik nog aanpassen. Deze fiets heeft bewezen een smallere ketting dan de standaard Quadrant no 17.
Echt een light versie.
Het voortandblad moet nu maar daar heb ik een veel grotere schijf voor nodig. Die moet ik nog bevrijden uit een zwaar stuk staal.
Te groot voor mijn draaibank. Kan wel een keer in de pauze van m`n werk denk ik nu.
Beste wensen voor 2025!
Ik heb 9 tanden nodig voor het achtertandwiel en heb daartoe eerst een goede ketting bekeken om te achterhalen waar het hart van de kettinglijn moet gaan lopen. In feite kan je 9 x 1 inch nemen als hartmaat voor de kettinglijn. deel dat door 3,14 en je krijgt een diameter voor het boren van de tanden.
door de freesboor 17 mm uit het hart van het tandwiel te zetten ontstond een schuine lijn naar buiten om de frees een schuine vorm van de tand te laten frezen.
Als je dus een liniaaltje langs de zijde van de tand houdt dan kom je 17 mm van het hart van het tandwiel af. Het tandwiel, of in het begin nog de schijf ,die heb ik in het centrum vast gezet met een as van 22,2 mm die door het draaiplateau heen loopt. Zodoende blijft het tandwiel gecentreerd. de klemmen zijn wel een must omdat de frees de neiging heeft het werkstuk heen en weer te schudden.
Misschien boor ik de volgende keer eerst met een boor met schuine snijvlakken die zich beter centreren.
Er zijn diverse leermomenten in dit proces. een ervan is dat het belangrijk is eerst 2 x 9 maal de tand positie te boren voor je naar buiten gaat frezen.
Je krijgt dan om de 40 graden een gat dat zeker even ver van het centrum af ligt. ga je eerst per tand naar buiten frezen dan gaat je zuivere gelijkmatige boorgat voor alle 9 tanden verloren. Ik kan het zien bij mijn tandwiel al valt de schade mee en durf ik er wel mee door te gaan. Ik ga het met zilver vastzetten voor de sterkte en de geboorde gaten van het eerder eens door de smid vast gezette tandwiel dichtlassen.
De breedte van de ketting moet ik nog aanpassen. Deze fiets heeft bewezen een smallere ketting dan de standaard Quadrant no 17.
Echt een light versie.
Het voortandblad moet nu maar daar heb ik een veel grotere schijf voor nodig. Die moet ik nog bevrijden uit een zwaar stuk staal.
Te groot voor mijn draaibank. Kan wel een keer in de pauze van m`n werk denk ik nu.