Bij mij beginnen zadels altijd tegen schimmelen
Wat kan ik daar tegen doen
Deze is dan ook wel heel erg
Zadel onderhoud
Zadel onderhoud
- Bijlagen
-
- 20260105_111935.jpg (248.37 KiB) 2432 keer bekeken
antieke transportfietsen
ÛT GRUNNN
ÛT GRUNNN
-
m-gineering
Re: Zadel onderhoud
Droog bewaren helpt, maar dat is niet altijd mogelijk. Afnemen/ desinfecteren met spiritus is imho een goed begin
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
Tegen schimmel is zuur een belangrijk beschermingsmiddel. Ik gebruik zelf schoonmaakazijn. Zadel afnemen met schoonmaak azijn, en later nog een paar keer herhalen mocht er nog iets van schimmel terugkeren.
P.s. een van de belangrijkste oorzaken van schimmel is niet het leer, maar eventueel vet wat gebruikt wordt wat de voedingsbodem is voor schimmels. Bij voorkeur moet vet altijd een zuur bevatten om schimmel te voorkomen (ook de reden waarom onze huidvetten zuur zijn). Als ik mij niet vergis, bevat het zadelvet van Brooks iets van citroenzuur.
P.s. een van de belangrijkste oorzaken van schimmel is niet het leer, maar eventueel vet wat gebruikt wordt wat de voedingsbodem is voor schimmels. Bij voorkeur moet vet altijd een zuur bevatten om schimmel te voorkomen (ook de reden waarom onze huidvetten zuur zijn). Als ik mij niet vergis, bevat het zadelvet van Brooks iets van citroenzuur.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Als je er vet op zet gaat het schimmelen in combinatie met redelijke luchtvochtigheid.
Maar als je het zadel ontvet met azijn spiritus blijft de schimmel wel weg maar droogt je zadel weer uit.
Nou zal dat wel meevallen in een vochtige omgeving. Dan zou je bij geen gebruik in de winter moeten ontvetten en in het voorjaar vetten. In huis bewaren. Of gewoon af en toe een lapje over het zadel heen halen. Uit eigen ervaring poets je de schimmel er zo weer af.
Maar als je het zadel ontvet met azijn spiritus blijft de schimmel wel weg maar droogt je zadel weer uit.
Nou zal dat wel meevallen in een vochtige omgeving. Dan zou je bij geen gebruik in de winter moeten ontvetten en in het voorjaar vetten. In huis bewaren. Of gewoon af en toe een lapje over het zadel heen halen. Uit eigen ervaring poets je de schimmel er zo weer af.