Wiel niet gecentreerd, beste optie?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
deraptor

Wiel niet gecentreerd, beste optie?

Bericht door deraptor »

Mijn Batavus racer krijgt een nieuwe wielset, een mooi Mavic MA40 setje met Golden Arrow Uniglide. Voorwiel past perfect. Achterwiel is voor 126mm inbouwbreedte met een forse 137mm as er in. Batavus frame is standaard 120mm inbouwbreedte. Gister de as van de originele wielset in het "nieuwe" wiel gezet. Beide Uniglide zelfde type naaf, dus perfect uitwisselbaar. Enige probleem is nu natuurlijk dat het wiel niet meer perfect gecentreerd in het frame zit, want de originele as had aan de nondrive-side een spacer vanwege de langere as. Ik heb de boel al wel wat bij kunnen stellen, maar de afwijking is nog steeds iets van 4mm en inmiddels is de spaakspanning aan de driveside best al wel hoog. Het wiel is nog kaarsrecht dus ik wil, met net te weinig ervaring, niet de boel verpesten. Welke opties heb ik?

X As weer omwisselen en deze 126mm as in het 120mm frame drukken werkt vast maar heeft niet mijn voorkeur
X Proberen toch het wiel te centreren, maar voor mn gevoel zijn de spaken links al vrij slap en rechts al vrij heftig op spanning dus ik weet niet of ik dat nog aandurf
X Ringetje extra op de as schuiven aan de nondrive-side. Die zijn iets van 1.8mm. Frame heeft daar geen moeite mee en afwijking is dan nog maar iets van 2mm.
X gewoon gaan rijden met het wiel zoals ie nu is. De afwijking is in het frame effectief 2mm dus misschien loopt alles zoals het loopt..

Wat zal ik doen? Advies is fijn!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
marco verbaant

Re: Wiel niet gecentreerd, beste optie?

Bericht door marco verbaant »

Ik zou de dikte van die extra spacer inderdaad over links en rechts verdelen. Dat moet te doen zijn. Verschil in spaak spanning tussen de linker en rechterzijde zal altijd blijven bestaan. Zoals altijd is bij een "paraplu" spaakpatroon als gevolg van ruimte maken voor het pignon/cassette altijd een beetje -letterlijk- passen en meten. Succes, weet zeker dat het gaat lukken. In feite is er maar een -overbrugbaar- verschil van 6 millimeter inbouwbreedte. :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Plaats reactie