Spatbordbeugel Fongers 1905

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Steveng

Spatbordbeugel Fongers 1905

Bericht door Steveng »

Hoi, wie kan mij helpen aan de maten van de spatbordbeugels die aan een voor- en achterspatbord van een Fongers uit 1905 zitten? Bij mij zijn er modernere varianten aangezet. Ik wil het graag namaken en weer correct maken.

Groet
Gerard48

Re: Spatbordbeugel Fongers 1905

Bericht door Gerard48 »

Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
JasperA

Bericht door JasperA »

Dag Steven,

Een Fongers uit 1905?? Daar zijn er niet zoveel meer van en het maakt mij erg nieuwsgierig naar de betreffende fiets. Zou je bereid zijn om hier op het forum wat foto’s te delen of iets kunnen vertellen over het framenummer en het model?

Het hangt uiteindelijk ook af van het model welke spatbordbeugels (ik weet eigenlijk niet zeker wat je hier precies mee bedoelt) er oorspronkelijk op hebben gezeten en welke maten je dus nodig hebt.

Dat je de beugels zelf zou kunnen namaken helpt wel enorm bij het weer compleet krijgen van een Fongers uit genoemde periode.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Steveng schreef: 24 feb 2026, 08.57 Hoi, wie kan mij helpen aan de maten van de spatbordbeugels die aan een voor- en achterspatbord van een Fongers uit 1905 zitten? Bij mij zijn er modernere varianten aangezet. Ik wil het graag namaken en weer correct maken.

Groet
een goed begin:
https://www.beeldbankgroningen.nl/
/Marten
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, de beeldbank is inderdaad een hele goeie tip.
Ik heb van Fongers fietsen van de periode 1900-1910 ook een uitgebreide studie gemaakt.
Er zijn door mij ook tekenigen van genaakt die hier op het forum te vinden zijn.
Als ik klees dat je spatbordbeuigels vervangen zijn dan is de kans dat de spatborden vervangen zijn ook groot.
De originele uit 1905 hebben een breedte van plm 53 -55 mm terwijl de latere eerder naar de 59 mm gaan.
Daarnaast is het ook van belang om te weten of de Fongers een BB-BD is of een van de andere modellen.
De BB en BD hebben namelijk andere spatbordstangen . Met name aan de kant van de vork.
Zie foto`s.
Spatbordstang 1903 .JPG
Spatbordstang 1903 .JPG (139.86 KiB) 309 keer bekeken
spatbordstang 1903 BD.JPG
spatbordstang 1903 BD.JPG (134.22 KiB) 309 keer bekeken
We zijn natuurlijk nieuwsgierig naar de Fongers uit 1905 en naar de eigenaar ook een beetje.
Als je wat foto`s kan klaten zien dan krijgen we een idee over de originaliteit van de fiets.

Groeten,
Maarten
Steveng

Bericht door Steveng »

Het is de volgens mij hier al bekende DH tandem. De spatbord bevestigingen lijken mij te nieuw voor het model. Maar ik weet dat dus niet zeker. Het heeft nu namelijk achter een bevestiging zoals je die ook in de jaren 40/50/60 etc ziet: een doorlopende beugel met 2 boutjes aan het spatbord.

Mijn Rover tandem uit 1896 heeft gegoten bevestigingen aan het spatbord die met slangetjes naar de as lopen en waar dan een soort vlagjes aan zitten (bevestigingen as). Dat lijkt mij eerder in de buurt komen.
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Steveng,

Als het goed is zat bij de tandem een lijst wat er niet aan klopte,tandem is gerestaureerd met latere onderdelen,maar wel mooi gedaan,volgens mij staat of stond er een foto op dit forum wat er aan gedaan is ,

Groetjes Hans
Plaats reactie