Als projectje een oude bakfiets op de kop getikt, nu was ik dat allemaal eens aan het bekijken en doorsmeren en toen kwam ik dit conus lockmechanisme tegen. Ik kan niet vinden hoe dat heet. Kan iemand mij wijzer maken?
Dank!
Bijlagen
20250322_094646.jpg (251.23 KiB) 4635 keer bekeken
Marinuss schreef: ↑23 mar 2025, 07.52
Dag Allemaal,
Als projectje een oude bakfiets op de kop getikt, nu was ik dat allemaal eens aan het bekijken en doorsmeren en toen kwam ik dit conus lockmechanisme tegen. Ik kan niet vinden hoe dat heet. Kan iemand mij wijzer maken?
Dank!
niet te zien op de foto, maar de borgplaat zal een tand in een spiesleuf oid in de as moeten hebben. Je stelt het lager af en mept een uitsteeksel in een tand. Borgmoer er op, klaar
Marinuss schreef: ↑23 mar 2025, 07.52
Dag Allemaal,
Dank!
niet te zien op de foto, maar de borgplaat zal een tand in een spiesleuf oid in de as moeten hebben. Je stelt het lager af en mept een uitsteeksel in een tand. Borgmoer er op, klaar
dat zeg je niet goed
binnen in de ring zit een nokje die in de as gleuf glijd en de 2 armpjes buiten de ring valt in de conus waardoor de conus niet meer kan draaien
vraag me alleen wel af waarom ze dit bij bakfietsen hebben
Marinuss schreef: ↑24 mar 2025, 09.52
Er zit inderdaad een uitsparing in de as. Het is een slim systeem zo. Maar heeft dit een naam, zodat het zoeken op onderdelen makkelijker wordt?
lipborgplaat of nokborgring.
Zuinig op zijn en hergebruiken is meestal het handigst