Roestoraatsie Gazelle P 1965 (keldervondst)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Vietzemaaker

Roestoraatsie Gazelle P 1965 (keldervondst)

Bericht door Vietzemaaker »

Ik heb het onzalige idee opgevat om een fiets te kopen op MP voor twaalf euro twaalf.

Afbeelding

De goede dingen:
Staat nog in zijn originele lak op het witte gedeelte van het achterspatbord na en voor zover de lak nog aanwezig is na al die jaren.

Heeft verder veel aandacht nodig. Voor deze fiets ben ik op zoek naar een aantal onderdelen:

Een gazelle zijstandaard (dit is een apart model?)
Afbeelding

Verder ben ik op zoek naar een periode correcte koplamp. (Gazelle?)
Een set zwarte lakdoek jasbeschermers
Een zwarte lakdoek kettingkast (Gazelle?)
Een periode correcte bel (Gazelle?)
Een aangeschroefde spatlap (Gazelle?)
Het binnenwerk en glaasje van het achterlicht
Een Sturmey bediening op het stuur voor de versnellingsnaaf
Een set witte/crème banden 28 Inch zonder reflectie
Een set handvaten voor de trommelremmen bedieningshandels

Hopelijk kan iemand hier mee helpen.

En ja ik weet het sommige dingen zijn nieuw te verkrijgen zoals het lakdoek. Maar ik monteer liever mooi gebruikt.
Als er staat Gazelle? betekent dit dat ik niet weet of Gazelle "eigen" merk onderdelen monteerde.

Ik zal proberen de voortgang van het project hier te posten :)
Als iets goed is, moet je het zo laten!
Vietzemaaker

Re: Roestoraatsie Gazelle P 1965 (keldervondst)

Inmiddels 1 donor fiets gevonden. Hetzelfde frame (61 cm) maar zonder trommelremmen.

Afbeelding

Ogenschijnlijk zijn de frames hetzelfde. Wat mij opvalt is dat aan de hand van de framenummers er nogal wat bouwjaar verschil in zit.

Het framenummer van de donor fiets:

Afbeelding

Het framenummer van de op te knappen fiets:

Afbeelding

Het framenummer van de donor zou uit 1938/1939 stammen. Van voor de oorlog dus. Dit terwijl de op te knappen fiets uit 1966/1967 zou stammen. Mijn vraag is hierbij, heeft gazelle dit frame zo lang ongewijzigd geproduceerd?

Wat kan ik van deze fiets gebruiken? In ieder geval de cranks en die zien er mooi recht uit. Misschien de kettingkast alhoewel die aan de achterzijde wel wat beschadigd is en hij lijkt wat gekrompen. De stang waar de achtervelichtingsdraad door loopt. Bevestigingsstang voor het achterspatbord.

De leuke torpedovormige koplamp is denk ik wel als verloren te beschouwen. De reflector is zwaar aangetast door roest en het lipje voor het contact is er ook afgeroest. Wel zit er de lamphouder nog in. Ik heb nog zo'n koplamp van Empo liggen zonder lamphouder. Misschien dat de lamphouder wel daar in past.

Afbeelding

Helaas is het type achterlicht weer net iets ander dus daar kan ik niets van gebruiken. Bovendien is het glaasje aardig mishandeld.
(bij de op te knappen fiets zit er een schroefje aan de zijkant waar het binnenwerk/glaasje mee vastgezet dient te worden. Dat heeft de donorfiets niet)

Afbeelding

Andere leuke dingen zijn:

Afbeelding
Het stootrubber op het stuur. (alhoewel het aardig door de tand des tijds is aangetast.)

Afbeelding
Het leuke (nog werkende) ouderwetse slot wat er met ijzerdraad is aangezet maar van het merk Batavus is.

Kortom, ik ben weer iets verder met de onderdelen
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Volgens mij heb je wel een leuk project te pakken. Er zijn zelfs nog wat biezen terug te vinden. Voorzichtig oppoetsen dus of zelf met de sleper aan de gang.
Veel van de ontbrekende onderdelen zijn met goed zoeken nog wel te vinden: een oude fietsenzaak of op een beurs. En Gazelles zijn minder schaars dan de "kleinere" merken. Succes!
DCR gaat nooit verloren....
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Leuke Gazelles. Jouw 'donor'-fiets is met frame nr 1572503 vlgs het boekje uit 1961. Het gebeurt vaak met Gazelle dat het eerste nummer wat vaag ingeslagen is, dan lijkt de fiets ineens 1 miljoen exemplaren (of zo'n 23 jaar in dit geval) ouder.

Succes met de renovatie, het zijn fijne fietsen.
Vietzemaaker

tdebruin schreef: 20 mei 2025, 10.29 Leuke Gazelles. Jouw 'donor'-fiets is met frame nr 1572503 vlgs het boekje uit 1961. Het gebeurt vaak met Gazelle dat het eerste nummer wat vaag ingeslagen is, dan lijkt de fiets ineens 1 miljoen exemplaren (of zo'n 23 jaar in dit geval) ouder.

Succes met de renovatie, het zijn fijne fietsen.
Ik heb het nummer even goed gepoetst en inderdaad er staat een 1 voor.

Afbeelding

Dat verklaart ook meteen dat de frames hetzelfde zijn. :D
Een tijdsbestek van 4 a 5 jaar kan het frame nog wel hetzelfde zijn.
Plaats reactie