Ik heb onlangs deze prachtige ouderwetse gazelle fiets gekocht. Het betreft een Gazelle 1982 sport populair. Vandaag bleek dat beide stangen links en rechts van zadel naar achteras zijn gebroken.. Noemen we deze stang nu een transportdragerstang of een bagagedragerbevestigingsstang? Anyhow, heel graag vind ik een tweetal nieuwe stangen want vind het zonde deze fiets weg te doen.
Wie kan me helpen?
Bastiaan
Bijlagen
PXL_20250628_095136636.jpg (283.88 KiB) 1464 keer bekeken
Bastiaan16 schreef: ↑28 jun 2025, 13.49
Beste fietsenliefhebbers,
Ik heb onlangs deze prachtige ouderwetse gazelle fiets gekocht. Het betreft een Gazelle 1982 sport populair. Vandaag bleek dat beide stangen links en rechts van zadel naar achteras zijn gebroken.. Noemen we deze stang nu een transportdragerstang of een bagagedragerbevestigingsstang? Anyhow, heel graag vind ik een tweetal nieuwe stangen want vind het zonde deze fiets weg te doen.
Wie kan me helpen?
Bastiaan
it noemen we de staande achtervork. En de lengte is om te beginnen afhankelijk van de framemaat, dus die en de lengte hart-hart is wel handig
Peter_L schreef: ↑28 jun 2025, 18.42
Oei, dat is wel een serieus probleem.
Werden de Gazelle fietsen in die jaren ergens in China gemaakt, of heeft dit met ongevalschade te maken?
Nee, niet in de tijd dat ik de fiets heb, is er sprake van een val. Klaarblijkelijk had de fiets al schade bij de koop (niet opgemerkt helaas).
Ik heb een optie om de fiets te laten lassen. Dan direct de vraag of de lasnaad voor de lengte der dagen ook goed blijft. Of de optie om de fiets terug te geven aan de verkoper die bereid is de kosten terug te betalen. Dat is dan super. Het liefst wil ik de fiets wel houden, maar kan niet goed een nieuwe staande achtervork vinden... waar koop je zoiets?
Peter_L schreef: ↑28 jun 2025, 18.42
Oei, dat is wel een serieus probleem.
Werden de Gazelle fietsen in die jaren ergens in China gemaakt, of heeft dit met ongevalschade te maken?
Het ging 42 jaar goed, kun je toch niet over klagen. Ja, je kan het sterker en duurder maken, maar dit is goed genoeg, en ook niet moeilijk te repareren
Nou ik kom het nooit tegen hoor, dat dit kapot gaat. Lassen lijkt mij geen slechte optie, maar je blijft de lasnaad altijd zien. Teruggeven aan de verkoper: als het kan zou ik dat doen. Tenzij hij supergoedkoop was, dan kun je niet mopperen.
m-gineering schreef: ↑28 jun 2025, 19.06
[Het ging 42 jaar goed, kun je toch niet over klagen. Ja, je kan het sterker en duurder maken, maar dit is goed genoeg, en ook niet moeilijk te repareren
Aan de lak te zien, ligt het niet aan jarenlange blootstelling aan de natuurelementen, dus ik vind dit wel een zeer eigenaardige breuk. Ook nog nooit gezien - ook bij véél oudere vehikels niet...
Kan inderdaad wel gelast worden, maar het zal toch een zwak punt blijven vrees ik.
m-gineering schreef: ↑28 jun 2025, 19.06
[Het ging 42 jaar goed, kun je toch niet over klagen. Ja, je kan het sterker en duurder maken, maar dit is goed genoeg, en ook niet moeilijk te repareren
Aan de lak te zien, ligt het niet aan jarenlange blootstelling aan de natuurelementen, dus ik vind dit wel een zeer eigenaardige breuk. Ook nog nooit gezien - ook bij véél oudere vehikels niet...
Kan inderdaad wel gelast worden, maar het zal toch een zwak punt blijven vrees ik.
Als stalen frames op vermoeiing stuk gaan is het of de aanhechting bij de zadelpen, of de rechterpad. Andere faalmodie zijn een stuk zeldzamer. Jullie denken ' komt nooit voor, ik denk meer ' is er weer een'
Dit is ookin mijn beleving iets wat vaker kapot gaat. Mischien niet in de flessenhals achter vorken van de oudere toerfietsen, maar ik heb meerdere jaren 70 80 fietsen gehad of gezien die hier stuk gingen. Maar de hele achtervork is demontabel, dus mischien heeft iemand iets liggen, meet hem dus vooral op ! lassen kan ook, als het alleen om functionaliteit gaat. Maar ik zou de fiets teruggeven, fietsen uit die tijd zijn nog absoluut niet zeldzaam, ook niet in nettere staat.