Vastzittende trapper lossen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Bandenplakker »

Ik gebruik de ezelsbrug: "Voorover is Vast (en dus is achterover los)", als de fiets rechtop staat.

Vraag voor de experts: is het heel lang -zeg 70 jaar- geleden misschien anders geweest?

Dirk
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb wel eens een Gritzner tandem gerestaureerd en die had de draad precies andersom zitten. Een fiets uit plm 1910-1915.
En de fietsen uit eind 19e eeuw met klemboutjes aan de kopse kant van de pedaalas schroefdraad hadden aan beide kanten rechtse draad.
Ten minste van een zo`n fiets had ik die ervaring.

Wat ik overigens niet begrijp is de keuze voor rechtse draad aan de rechter kant en linker aan de linkse kant.
Als je je voorstelt dat een pedaal moeilijk gaat draaien of er een halve kogel dwars zit dan zou je juist hebben dat de pedaal zich zelf los draait bij fietsen.
Dat zou een reden kunnen zijn om juist de linkse draad aan de kettingkant te willen hebben.
Iemand een idee?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 30 mar 2023, 09.19 Ik heb wel eens een Gritzner tandem gerestaureerd en die had de draad precies andersom zitten. Een fiets uit plm 1910-1915.
En de fietsen uit eind 19e eeuw met klemboutjes aan de kopse kant van de pedaalas schroefdraad hadden aan beide kanten rechtse draad.
Ten minste van een zo`n fiets had ik die ervaring.

Wat ik overigens niet begrijp is de keuze voor rechtse draad aan de rechter kant en linker aan de linkse kant.
Als je je voorstelt dat een pedaal moeilijk gaat draaien of er een halve kogel dwars zit dan zou je juist hebben dat de pedaal zich zelf los draait bij fietsen.
Dat zou een reden kunnen zijn om juist de linkse draad aan de kettingkant te willen hebben.
Iemand een idee?
Precessiebeweging.

De pen gat verbinding heeft minimale speling. Met het pedaal in de onderste stand druk je de pedaalas naar beneden, zeg op 6:00uur
NA een kwartslag trappen druk je het pedaal nog steeds naar beneden, maar nu op 3:00. enzovoorts De as rolt dus door het gat, en de draadrichting wordt zo gekozen dat het pedaal zich in ieder geval niet loswerkt
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 30 mar 2023, 09.19 Wat ik overigens niet begrijp is de keuze voor rechtse draad aan de rechter kant en linker aan de linkse kant.
Als je je voorstelt dat een pedaal moeilijk gaat draaien of er een halve kogel dwars zit dan zou je juist hebben dat de pedaal zich zelf los draait bij fietsen.
Dat zou een reden kunnen zijn om juist de linkse draad aan de kettingkant te willen hebben.
Iemand een idee?
Ergens in een ver verleden heb ik meegekregen dat het ‘kantelen’ van de pedaalas in de crank een tegendraadse beweging oplevert.
Dat maakt dat anders dan logischerwijs verwacht de pedaalas zich in een tegenovergestelde draairichting beweegt.
Stel, je hebt de rechter pedaalas met rechtse draad. Die wordt tegen de klok in gelost. Dat is dezelfde richting als wanneer er gefietst wordt.
Dat suggereert dat de pedaalas los zal komen als er iets vastloopt in de pedaal. De wisselende verdeling van kracht van de voet op de pedaalas is als een kanteling.
Die kanteling zou dus een tegengestelde, tegengesteld aan de logica, rotatie opleveren.
De kanteling zou je je voor kunnen stellen door een pedaalas niet helemaal vast te draaien in de crank. Als je dan gaat fietsen beweegt de pedaalas ten opzichte van de crank.
Ik bedenk nu dat het wel eens een leuk experiment zou kunnen zijn om te kijken of het werkelijk zo werkt. :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 30 mar 2023, 10.03 Ik bedenk nu dat het wel eens een leuk experiment zou kunnen zijn om te kijken of het werkelijk zo werkt. :P
Ik demonstreer het altijd met een lange inbussleutel: losjes vasthouden mmet twee handen en dan met de ene hand in de andere hand rollen

En ik heb hier momenteel een Retrodirect staan (fiets met een versnelling vooruittrappend, en een andere overbrenging als je achteruit trapt), en een vorige eigenaar heeft het pedaal ( JeroenZ ' eat your heart out' ;) ) degelijk vastgesoldeerd!
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank!,
Lijkt me een zeer juiste verklaring!
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Hubert »

Het is me eindelijk gelukt.

-Een week in de kruipolie ztten
-Daarna de crank bij de as van de trapper warm stoken (warm, niet roodgloeiend!)
-Daarna een flink kracht zetten met een verlengde sleutel 15
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door peter1986 »

Hoi mijn manier is meestal bij hardnekkige gevallen, die dienen gered te worden. crank stevig tussen bankschroef, op een goed verankerde werktafel, en liefst met 2 houten blokken ertussen. gewone stevige sleutel erop, ik slijp deze iets platter aan de kop. dan grote staalbuis over de sleutel en dan krijg je een hefboomeffect, voer je een kracht x200 uit hoe langer de buis des te meer krachtoverbrenging (iets gaat bewegen) als dat niet werkt, in samenwerking met warmstoken, en als laatste redmiddel boor ik de as (na heetstoken) langs achter uit, steeds met een iets bredere boor tot ik net voor de draad uitkom, hangt ervan af wat je redden wil natuurlijk, maar 1 van de 2 is toch altijd beter dan niets mijn opinie. en los is altijd de sleutel naar achter toe de fiets bewegen langs boven als de fiets op zijn wielen staat, gewoon onthouden de niet kamwielkant is tegendraad succes
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Fotomaan »

En omdat goed gereedschap het halve werk is.

https://www.santafixie.nl/gesmede-pedaa ... 15x15.html
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door peter1986 »

Fotomaan schreef: 19 apr 2023, 10.16 En omdat goed gereedschap het halve werk is.

https://www.santafixie.nl/gesmede-pedaa ... 15x15.html
dat is ook waar! dat vergeet ik er meestal bij te vertellen ervan uitgaande dat iedereen wel het juiste gereedschap bezit als ze er mee bezig zijn :P
Plaats reactie