Locomotief TdF 1955 trapas

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Yancomotief92
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mar 2024, 21.36

Locomotief TdF 1955 trapas

Bericht door Yancomotief92 »

Ik ben sinds kort eigenaar van een Locomotief Tour de France Touring uit 1955 (uitgerust met Sturmey Archer FW vierversnellingsnaaf). Deze fiets is voorzien van een trapas van het merk Brampton. Zou deze origineel kunnen zijn? Ik lees her en der ook dat in deze fietsen een holle trapas werd gezet. Was dat altijd het geval, of misschien alleen bij de derailleurversies? En van welk merk waren deze trapassen dan?
Alvast bedankt!
Durabo88
Berichten: 2654
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Bericht door Durabo88 »

Ik heb in het verleden enkele TdF's gehad met zo'n trapas. Het merk ben ik vergeten, maar ik weet dat het heel dun op het uiteinde van de as stond ingeslagen. Het is een vrij dunwandige as, want er zijn ook wat dikwandigere holle assen van Stronglight en andere. Er is op dit forum vast wel iemand, die even voor je kan kijken welk merk er op zijn/haar trapas van de betreffende fiets staat. In elk geval is het een leuk project en ik wens je veel succes met de revisie/restauratie.
Sportief fietsend!
m-gineering
Berichten: 1482
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 10 jun 2024, 14.55 Ik heb in het verleden enkele TdF's gehad met zo'n trapas. Het merk ben ik vergeten, maar ik weet dat het heel dun op het uiteinde van de as stond ingeslagen. Het is een vrij dunwandige as, want er zijn ook wat dikwandigere holle assen van Stronglight en andere.
Klinkt als Felix Boehm: https://www.m-gineering.nl/oldtech3.htm
/Marten
Yancomotief92
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mar 2024, 21.36

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Bericht door Yancomotief92 »

Beide erg bedankt voor de reactie. Die Boehm-cups op de link van m-gineering, dat zijn inderdaad de cups in mijn fiets! En ook die borgring, die herken je uit duizenden. Dan zal die Brampton-as er later een keer ingezet zijn (helaas). Dus alleen nog ergens een Boehm-as opsnorren (dat zal lastig worden zeker).
Cyclissimo
Berichten: 598
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Bericht door Cyclissimo »

Voor zover ik weet hebben de latere Tour de Frances een Brampton BBA 262 trapas. De oudere zo'n prachtige holle Boehm, met gepatenteerde binnenvorm :)
Ik durf niet te zeggen wanneer men is overgestapt, maar het zou zomaar rond 1955 geweest kunnen zijn ;)
Durabo88
Berichten: 2654
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Bericht door Durabo88 »

Ik heb meerdere TdF's gehad uit die periode. Ze hebben zelfs ook nog kort een Titan stuur gehad, waarbij de remgrepen niet met beugeltjes, maar met een bout en plug aan het stuur zaten gemonteerd.
Sportief fietsend!
Yancomotief92
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mar 2024, 21.36

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Bericht door Yancomotief92 »

Cyclissimo schreef: 17 jun 2024, 13.00 Voor zover ik weet hebben de latere Tour de Frances een Brampton BBA 262 trapas. De oudere zo'n prachtige holle Boehm, met gepatenteerde binnenvorm :)
Ik durf niet te zeggen wanneer men is overgestapt, maar het zou zomaar rond 1955 geweest kunnen zijn ;)
Ha ha, dat zou kunnen. En dat de mijne dan een fusion-model is: Boehm cups, Brampton trapas.
Durabo88 schreef: 17 jun 2024, 13.47 Ik heb meerdere TdF's gehad uit die periode. Ze hebben zelfs ook nog kort een Titan stuur gehad, waarbij de remgrepen niet met beugeltjes, maar met een bout en plug aan het stuur zaten gemonteerd.
Dat is bij deze ook het geval. Heel fraai.
Wat me opvalt is hoe licht het frame is, zelfs met aangelaste bagagedrager.
Durabo88
Berichten: 2654
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Bericht door Durabo88 »

Bij mij zaten er in 1955-56 altijd holle assen in.

Ja leuk heh die sturen met vaste grepen. Bij andere merken ben ik het van Titan nooit tegengekomen.
Sportief fietsend!
Plaats reactie