kogelringen balhoofd: wat is boven/onder
kogelringen balhoofd: wat is boven/onder
Hoi, ik wil een oude vork terugplaatsen maar weet niet hoe de kogelringen om de vork moeten. De open kant van elke ring naar het frame? Dacht het even snel online te kunnen vinden. Na bijna een uur vruchteloos zoeken wend ik me maar aan jullie.
-
Re: kogelringen balhoofd: wat is boven/onder
Open kant naar de conus en dichte kant naar de cup. Als je het omkeert zal je merken dat het frame van de kogelring op de conus zal liggen zonder dat de kogels de conus raken.
Ik gebruik overigens altijd losse kogels maar werk ook aan fietsen van voor het kogeltjes frame tijdperk.
Ik gebruik overigens altijd losse kogels maar werk ook aan fietsen van voor het kogeltjes frame tijdperk.
- marco verbaant
Eigenlijk is het natuurlijk heel logisch, en mocht je twijfelen dan voel/zie je vanzelf dat het wel of niet goed zit. Ik ben overigens ook voorstander van losse kogels, zowel in trapaslager als balhoofd. Dat laatste is een vrij statisch lager en draait meer niet dan wel, met gevolg dat bij een slecht afgesteld lager de kogels putjes slaan. Had je tot dan een ringlager dan kun je dat op dat moment mooi vervangen voor losse kogels, waardoor deze (net even een paar meer dan mét ring) op een andere plek terecht komen, en de putjes min of meer "compenseren".
Bedankt, zelf had ik uiteindelijk een zo beroerde uitleg gevonden, na 5x afspelen werd pas duidelijk hoe het moest...
Ha leuke gedachte, dat de losse kogels de putjes gemaakt door een kogelring 'overslaan'.marco verbaant schreef: ↑29 jul 2024, 11.28 Had je tot dan een ringlager dan kun je dat op dat moment mooi vervangen voor losse kogels, waardoor deze (net even een paar meer dan mét ring) op een andere plek terecht komen, en de putjes min of meer "compenseren".
Losse kogeltjes zijn sowieso beter dan zo ring, bij brommers zit zo'n kransje alleen bij de goedkope immitatie setjes, meer losse kogeltjes worden de krachten ook verdeelt over meer kogels dus druk per kogel word lager
Zoals voorgaande berichten ben ik ook geen voorstander van kogelringen, op die van Campagnolo balhoofdstellen na dan (daar zitten de kogels dichter op elkaar in de ring). Dus laagje vet in de holte van de cups, kogeltjes eraan plakken tot hij bijna vol zit, dan moet er nog ruimte voor een hele of halve kogel over blijven, net hoe je uitkomt.
Succes!
Succes!
Sportief fietsend!