overgang balhoofdplaatje simplex groot naar klein
overgang balhoofdplaatje simplex groot naar klein
vraag bij de datering van een simplex motor kwam de vraag naar voren wanneer het balhoofd plaatje van simplex van groot naar klein is gegaan
wellicht dat er iemand is die daar wat over weet de motorfiets moet uit de periode 1913 1916 stammen.
het verschil is rond de 2 cm
bedankt jan
wellicht dat er iemand is die daar wat over weet de motorfiets moet uit de periode 1913 1916 stammen.
het verschil is rond de 2 cm
bedankt jan
Re: overgang balhoofdplaatje simplex groot naar klein
Ik hen geen idee maar dit is het verschil bij de motor plaatjes en de fiets plaatjes
- Bijlagen
-
- Screenshot_20241030_090919_Gallery.jpg (157.19 KiB) 356 keer bekeken
antieke transportfietsen
Ha Appie de grote zit ook op de vroege modellen van simplex fietsen ken er in ieder geval een en die is nog in onaangetaste staat denk dat de wissel ergens in de periode ww1 zit
groet jan
groet jan
Ik weet niet waneer ww1 is eigelijk nu is dat wel op te zoeken natuurlijk
Maar volgens mij ergens 1910 de over gang is van die hele grote s daarna kwamen de s van de jaren 50 de wel bekende
De motor plaatjes is de s die ik op de foto had staan maar waneer die van de motor ook klein werd weet ik niet
Let op ik weet niet preciese leeftijd waneer dat veranderde en kan het fout hebben
Maar volgens mij ergens 1910 de over gang is van die hele grote s daarna kwamen de s van de jaren 50 de wel bekende
De motor plaatjes is de s die ik op de foto had staan maar waneer die van de motor ook klein werd weet ik niet
Let op ik weet niet preciese leeftijd waneer dat veranderde en kan het fout hebben
antieke transportfietsen
kun je het niet in oude catalogi zien? Of vragen aan Pieter vd Ham, schrijver van het Simplex boek?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Het lijkt er op dat er iets meer vroege Simplex motorfietsen over zijn gebleven dan dat er nog fietsen van het merk zijn.
Tussen de vroege Simplex fiets van Fred (rond 1909) en die van mij uit 1921 ken ik alleen de Simplex van de burgemeester van Deurne.
O ja Velorama heeft ook een vroege maar die is samengesteld. Daar was spraken van een frame met vork en tandwiel Wel met grote S trouwens.
Van Pieter van der Ham hebben Maarten en ik het directe E mail adres. Een van ons kan best eens een mailtje sturen.
Catalogi zijn bijzonder vaag van afbeeldingen.
Tussen de vroege Simplex fiets van Fred (rond 1909) en die van mij uit 1921 ken ik alleen de Simplex van de burgemeester van Deurne.
O ja Velorama heeft ook een vroege maar die is samengesteld. Daar was spraken van een frame met vork en tandwiel Wel met grote S trouwens.
Van Pieter van der Ham hebben Maarten en ik het directe E mail adres. Een van ons kan best eens een mailtje sturen.
Catalogi zijn bijzonder vaag van afbeeldingen.
wat Jan zegt: de overgang is dus ergens rond WO1 (1914-1918) zou je denken. Maar of dat voor motoren en fietsen gelijk liep? Ken je motoren uit 1921 Jan? En hebben die een groot of klein plaatje?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
het lijkt toch later dan ik dacht de catalogus van 21 en 22 geven een kleine en grote ,dus het zal ergens in die periode zijn
en wat je opmerkt de motoren kunnen misschien nog langer grotere hebben gebruikt ga ik eens bekijken
bedankt voor het mee puzzelen
en wat je opmerkt de motoren kunnen misschien nog langer grotere hebben gebruikt ga ik eens bekijken
bedankt voor het mee puzzelen
- Bijlagen
-
- simplex 1921 1922.jpg (186.38 KiB) 244 keer bekeken
-
Bijzonder dat de overgang van groot naar klein in de catalogus zo rond 1921-22 ligt.
Ik heb het gevoel (zonder serieus bewijs) dat het wat vroeger moet zijn bij de fietsen zelf en dat de cliché mogelijk niet meteen het zelfde jaar werd aangepast.
Dat er met verouderde afbeeldingen werd gewerkt zie je wel vaker in catalogi.
Ik geloof dat de Simplex van de burgemeester van Deurne uit 1920 stamt en een klein balhoofdembleem heeft.
Idem voor de Simplex van Colin die ook ongeveer uit die periode stamt.
Lastige bij Simplex fietsen is dat datering in de meeste gevallen wat vaag is al zou dat bij de burgemeestersfiets niet hoeven zijn.
Daar zit mogelijk een verhaal achter betreffende het aankoopjaar.
Mijn fiets en ik meen ook de Simplex uit 1909 zijn qua leeftijd gebaseerd op de achternaaf waarbij je je altijd kan afvragen of die origineel is en of het nummer of type bij dat jaar hoort. Het drijft of zweeft een beetje, de feitelijkheden rond Simplex en haar vroege fietsen.
Ik heb het gevoel (zonder serieus bewijs) dat het wat vroeger moet zijn bij de fietsen zelf en dat de cliché mogelijk niet meteen het zelfde jaar werd aangepast.
Dat er met verouderde afbeeldingen werd gewerkt zie je wel vaker in catalogi.
Ik geloof dat de Simplex van de burgemeester van Deurne uit 1920 stamt en een klein balhoofdembleem heeft.
Idem voor de Simplex van Colin die ook ongeveer uit die periode stamt.
Lastige bij Simplex fietsen is dat datering in de meeste gevallen wat vaag is al zou dat bij de burgemeestersfiets niet hoeven zijn.
Daar zit mogelijk een verhaal achter betreffende het aankoopjaar.
Mijn fiets en ik meen ook de Simplex uit 1909 zijn qua leeftijd gebaseerd op de achternaaf waarbij je je altijd kan afvragen of die origineel is en of het nummer of type bij dat jaar hoort. Het drijft of zweeft een beetje, de feitelijkheden rond Simplex en haar vroege fietsen.
Ha Maarten ik heb zelf ook het idee dat het inderdaad vroeger is maar geen bewijs,
heb het frame nr van Fred z'n fiets ook gefotografeerd wat nog onderop de trapas staat ingeslagen ,heb zelf ook nog een simplex waar het nr aan de
onderzijde is ingeslagen maar ook onder het zadel zal hem eens opzoeken dacht eerst dat de nummering motoren ook in de reeks van de fietsen paste
maar dat is duidelijk niet het geval de motor zit in de 10.000 de fiets van Fred in de 40.000 en ik meen de fiets in de opslag in de 90.000 is.
Bij de gebroeders kaan fiets was het door fietser goed te plaatsen.
die fiets is net zoals gazelle deed ingekocht in Duitsland en was van het merk
weltrad waar mooie frame nr lijsten van zijn en naar 1907 te herleiden.
heb het frame nr van Fred z'n fiets ook gefotografeerd wat nog onderop de trapas staat ingeslagen ,heb zelf ook nog een simplex waar het nr aan de
onderzijde is ingeslagen maar ook onder het zadel zal hem eens opzoeken dacht eerst dat de nummering motoren ook in de reeks van de fietsen paste
maar dat is duidelijk niet het geval de motor zit in de 10.000 de fiets van Fred in de 40.000 en ik meen de fiets in de opslag in de 90.000 is.
Bij de gebroeders kaan fiets was het door fietser goed te plaatsen.
die fiets is net zoals gazelle deed ingekocht in Duitsland en was van het merk
weltrad waar mooie frame nr lijsten van zijn en naar 1907 te herleiden.
- Bijlagen
-
- 20240809_120714.jpg (299.67 KiB) 179 keer bekeken