Gazelle 195x?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
f4_1400

Gazelle 195x?

Bericht door f4_1400 »

Beste fietsers, van de week heb ik voor een symbolisch bedrag een Gazelle herenfiets gekocht. Normaal staat het framenummer op de zadellug, maar bit blijkf afwezig; de zadellug is daar wat onrond, het is er dus ooit af gevijld. Ik zou de fiets toch graag dateren, mogelijk kan dit op basis van aanbouwdelen zoals dynamo? Ik denk zelf eind jaren 50. Op de F&S terugtrapnaaf heb ik nog geen jaartal/code ontdekt, maar die kan ook onder de roest zitten. De fiets staat nog in het fietsenhok op mijn werk.

Verder zijn de spatborden niet meer al te best, met name het achterspatbord. Wie heeft er nog iets bruikbaars liggen? Eventueel is een deel ook voldoende, dan las ik een ander stuk onderaan en kan ik de rest van het spatbord behouden.

De velgen zijn ook slecht, meer roest dan chroom. Ik weet niet of uitspaken, schuren, en zwart spuiten voldoende gaat zijn. Iemand ideeën? Ombouwen naar knijpremmen en SA versnellingsnaaf staat me ook wel aan; door het ontbreken van het framenummer en de slechte staat gaat het toch niet meer lukken de fiets origineel te houden, dus dan kan ik net zo goed wat aanpassingen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wvdaan

Re: Gazelle 195x?

Bericht door wvdaan »

Kan u jammer genoeg niet verder helpen met uw vragen. Maar mochten de spatborden de prullenbak in gaan heb ik interesse in het "dealer plaatje" wat er op zit. Ik kom er zelf uit de buurt.
jancees

Bericht door jancees »

1959 - beginjaren '60:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=15947289
Is de transfer op de zadelbuis nog zichtbaar. Zo ja, graag een foto. Daarmee kan je ook (bij benadering) dateren.
Beheerder erfgoed Gazelle
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

@wvdaan: dealerplaatje blijft of komt terug
@jancees, dank voor de overzichtsfoto van de spatborden/varkensneuzen. We hebben hier dan met een apart geval te maken: spatbordprofiel nog type 1, varkensneus zelf al type 2
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

Hier nog wat verse aanvullende foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
maartenB

Bericht door maartenB »

is dat het verschil tussen de voor- en achtervelg?? Dat is wel heel groot. De roestige is kenmerkend voor Gazelles uit die tijd: slecht chroom.

Over de spatborden: het type 2 (en alles rechts daarvan) dat Jan Cees toont is voor sportfietsen, toerfietsen hielden in elk geval tot in de jaren 90 gewoon de brede spatborden.
Nou ik toch bezig ben (ha ha) Wat op die collectie ook niet helemaal klopt zjjn de plaatjes met logo: in elk geval de linkse van 1939 hoort van koper te zijn.

Ik heb even in de voorraad gekeken: een nette velg heb ik niet voor je , wel een roestig voorspatbord. Helaas geen achterscherm. Ze zijn niet superzeldzaam, ik zou me wel bedenken voor ik dat ging lassen. Als je lang genoeg wacht komt de juiste donor-Gazelle gewoon gratis hier op het forum voorbij ;-)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
jancees

Bericht door jancees »

Op basis van de transfer dezelfde datering: tussen 1959 en 1963 (bron: themanummer Gazelle rijwielen 125 jaar fietsen van de Vereniging)
jancees

Bericht door jancees »

:?
maartenB schreef: 12 dec 2024, 14.36 is dat het verschil tussen de voor- en achtervelg?? Dat is wel heel groot. De roestige is kenmerkend voor Gazelles uit die tijd: slecht chroom.

Over de spatborden: het type 2 (en alles rechts daarvan) dat Jan Cees toont is voor sportfietsen, toerfietsen hielden in elk geval tot in de jaren 90 gewoon de brede spatborden.
Nou ik toch bezig ben (ha ha) Wat op die collectie ook niet helemaal klopt zjjn de plaatjes met logo: in elk geval de linkse van 1939 hoort van koper te zijn.

Ik heb even in de voorraad gekeken: een nette velg heb ik niet voor je , wel een roestig voorspatbord. Helaas geen achterscherm. Ze zijn niet superzeldzaam, ik zou me wel bedenken voor ik dat ging lassen. Als je lang genoeg wacht komt de juiste donor-Gazelle gewoon gratis hier op het forum voorbij ;-)
Het bord met de achterspatborden is een cadeautje voor een medewerker die met pensioen ging. Blijkbaar een knutselwerkje van de collega's zonder al teveel aandacht voor historische juistheid :?
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Hallo f4_1400,

Uw achterspatbord ziet er nogal krokant uit ... En in uw voorspatbord zit ook nog een fikse deuk.
Bij mij thuis ligt een set van dat type spatborden. Ervan uitgaande dat een 'varkensneus' achterlicht over te zetten is - klopt dat, liefhebbers/kenners? - dan zijn ze voor u beschikbaar, want ik doe er niks mee. Ik woon in Salland.
Ik demonteerde ze onlangs; ze zaten op een PFG-Fongers - natuurlijk niet van origine.
De conditie ervan is kort gezegd: het staal is in uitstekende staat, met lak die lichte gebruikssporen vertoond. De witte lak, deels bijgewerkt met verf, moet wel overgedaan worden. Niet authentiek dan meer, maar alleen overlakken van het witte deel, wordt binnen onze club wel meer gedaan, schijnt.

Afgezien van die velg en het zadel, ziet uw fiets er voor de rest nog best aardig uit!
Groet,
Werner
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

Dank voor je reactie, Werner. Die set spatborden is dus van het juiste type, maar zonder varkensneus, als ik het goed begrijp? Misschien een nieuwer type maar met het juiste profiel?
Plaats reactie