Swift gents bicycle 1903
Re: Swift gents bicycle 1903
Fraaie fiets. Mooie kleur ook.
Wel een joekel van een frame. Wat is dat toch met die grote fietsen van vroeger? Hadden de mensen toen zulke lange benen? Zelfs als je rekening houdt met de kortere zadelpennen blijft er toch nog een heel eind over.
Die geprofileerde vorken vind ik heel chique. Ik heb één kader dat die ook heeft. Geen idee wie het gemaakt heeft, anders dan dat het waarschijnlijk een Belg is geweest:
Wel een joekel van een frame. Wat is dat toch met die grote fietsen van vroeger? Hadden de mensen toen zulke lange benen? Zelfs als je rekening houdt met de kortere zadelpennen blijft er toch nog een heel eind over.
Die geprofileerde vorken vind ik heel chique. Ik heb één kader dat die ook heeft. Geen idee wie het gemaakt heeft, anders dan dat het waarschijnlijk een Belg is geweest:
Re: Swift gents bicycle 1903
Van de Nederlandse merken ken ik het alleen van Juncker, maar dan was het de voorvork en niet de achtervork.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2581
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Ja, leuk ,die andere merken met geprofileerde vorken.
En inderdaad Juncker heeft ook even zo`n voorvork gehad. Zo goed als het zelfde model als bij de Swift.
Het viel me intussen op dat de liggende achtervork heel hoog van buis profiel is en niet in een lug aan de trapas is gevat maar er gewoon tegenaan zit gesoldeerd. Misschien met binnen-soldering.
Hoge frames zijn denk ik wat meer vertegenwoordigd omdat de rijke mensen (en dus de luxere fietsen) destijds wat betere leefomstandigheden hadden en daardoor gemiddeld wat langer werden. Maar er was ook sprake van een bewuste keuze om een zo hoog mogelijk frame te kopen.
Je ziet het aan foto`s van mannen bij oude fietsen. En dan is er nog de keuze die ik en een aantal andere in de club maken om de hogere frames er uit te pikken. Ik koop eigenlijk nooit een 60 cm frame of het moet een safety of damesfiets zijn.
Groeten,
Maarten
En inderdaad Juncker heeft ook even zo`n voorvork gehad. Zo goed als het zelfde model als bij de Swift.
Het viel me intussen op dat de liggende achtervork heel hoog van buis profiel is en niet in een lug aan de trapas is gevat maar er gewoon tegenaan zit gesoldeerd. Misschien met binnen-soldering.
Hoge frames zijn denk ik wat meer vertegenwoordigd omdat de rijke mensen (en dus de luxere fietsen) destijds wat betere leefomstandigheden hadden en daardoor gemiddeld wat langer werden. Maar er was ook sprake van een bewuste keuze om een zo hoog mogelijk frame te kopen.
Je ziet het aan foto`s van mannen bij oude fietsen. En dan is er nog de keuze die ik en een aantal andere in de club maken om de hogere frames er uit te pikken. Ik koop eigenlijk nooit een 60 cm frame of het moet een safety of damesfiets zijn.
Groeten,
Maarten
Re: Swift gents bicycle 1903
Dit is er ook een zonder klembouten.fietshobbyist schreef: ↑9 feb 2025, 09.55Dank u!
Mijn 1963-er Fongers Elegant (PFG) damesfiets met knieframe heeft die ook:
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... t&start=10
Op de foto zit de bus nog in het trapashuis.
https://www.transportfiets.net/2011/09/ ... ey-mooiii/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Swift gents bicycle 1903
Transportfietsen werden nooit hoger gemaakt dan 24” of 609,6mm = 61cm daarom doe ik dat zelf dan maar.Maarten Waarlé schreef: ↑9 feb 2025, 21.40 Hoge frames zijn denk ik wat meer vertegenwoordigd omdat de rijke mensen (en dus de luxere fietsen) destijds wat betere leefomstandigheden hadden en daardoor gemiddeld wat langer werden. Maar er was ook sprake van een bewuste keuze om een zo hoog mogelijk frame te kopen.
Je ziet het aan foto`s van mannen bij oude fietsen. En dan is er nog de keuze die ik en een aantal andere in de club maken om de hogere frames er uit te pikken. Ik koop eigenlijk nooit een 60 cm frame of het moet een safety of damesfiets zijn.
Groeten,
Maarten

En zou het kunnen dat hoge frames ooit als statussymbool werden gezien?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Swift gents bicycle 1903
Dan kun je beter op het arme gepeupel neerkijken, vooral die sloebers op transportfietsenFotomaan schreef: ↑9 feb 2025, 22.06Transportfietsen werden nooit hoger gemaakt dan 24” of 609,6mm = 61cm daarom doe ik dat zelf dan maar.Maarten Waarlé schreef: ↑9 feb 2025, 21.40 Hoge frames zijn denk ik wat meer vertegenwoordigd omdat de rijke mensen (en dus de luxere fietsen) destijds wat betere leefomstandigheden hadden en daardoor gemiddeld wat langer werden. Maar er was ook sprake van een bewuste keuze om een zo hoog mogelijk frame te kopen.
Je ziet het aan foto`s van mannen bij oude fietsen. En dan is er nog de keuze die ik en een aantal andere in de club maken om de hogere frames er uit te pikken. Ik koop eigenlijk nooit een 60 cm frame of het moet een safety of damesfiets zijn.
Groeten,
Maarten
En zou het kunnen dat hoge frames ooit als statussymbool werden gezien?

Het staat mij bij dat hogere frames tot de jaren '20 gebruikelijker waren, omdat men nog via opstapje op- en afstapte waardoor je voeten niet bij de grond hoeven te kunnen komen. Bij moderne fietsen is de hoogte met name daardoor belemmerd, zodat je niet omvalt al je moet stoppen. Ik kan me ook nog voorstellen dat net als de opstapjes, wens om hoog te zitten stamt van de hoge bi. Maar, als dat klopt, dan zou je verwachten dat de cranks hoger zouden zitten, zodat ook kortere personen hoger konden zitten. Dus dan klopt dat waarschijnlijk niet. Mijn oudste transportfiets heeft een relatief hoog frame, een van de hoogste die ik ken (62 of 62,5cm), en had de zadelpen hoog zitten toen ik hem kocht. Met mijn 1,83 fietste dat voor geen meter.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Swift gents bicycle 1903
Dan kun je beter op het arme gepeupel neerkijken, vooral die sloebers op transportfietsenFotomaan schreef: ↑9 feb 2025, 22.06Transportfietsen werden nooit hoger gemaakt dan 24” of 609,6mm = 61cm daarom doe ik dat zelf dan maar.Maarten Waarlé schreef: ↑9 feb 2025, 21.40 Hoge frames zijn denk ik wat meer vertegenwoordigd omdat de rijke mensen (en dus de luxere fietsen) destijds wat betere leefomstandigheden hadden en daardoor gemiddeld wat langer werden. Maar er was ook sprake van een bewuste keuze om een zo hoog mogelijk frame te kopen.
Je ziet het aan foto`s van mannen bij oude fietsen. En dan is er nog de keuze die ik en een aantal andere in de club maken om de hogere frames er uit te pikken. Ik koop eigenlijk nooit een 60 cm frame of het moet een safety of damesfiets zijn.
Groeten,
Maarten
En zou het kunnen dat hoge frames ooit als statussymbool werden gezien?

Het staat mij bij dat hogere frames tot de jaren '20 gebruikelijker waren, omdat men nog via opstapje op- en afstapte waardoor je voeten niet bij de grond hoeven te kunnen komen. Bij moderne fietsen is de hoogte met name daardoor belemmerd, zodat je niet omvalt al je moet stoppen. Ik kan me ook nog voorstellen dat net als de opstapjes, wens om hoog te zitten stamt van de hoge bi. Maar, als dat klopt, dan zou je verwachten dat de cranks hoger zouden zitten, zodat ook kortere personen hoger konden zitten. Dus dan klopt dat waarschijnlijk niet. Mijn oudste transportfiets heeft een relatief hoog frame, een van de hoogste die ik ken (62 of 62,5cm), en had de zadelpen hoog zitten toen ik hem kocht. Met mijn 1,83 fietste dat voor geen meter.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 2581
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
De verhoogde frames van Charles zijn geweldig maar het is wel te begrijpen dat de transportfiets destijds voor iedere slagersjongen moest kunnen volstaan. Dat is een goede reden om niet te hoog te bouwen.
Positie van het zadel naar de grond is een ding maar inderdaad de afstand naar de pedalen (in onderste stand) is de werkelijke beenlengte relatie.
Bij Amerikaanse fietsen van voor 1900 zie je vaak een hoog frame met relatief hoog geplaatste trapas.
Deze Eagle uit 1896 heeft dat. Een enorm balhoofd maar toch maar een framehoogte van 66 cm. De trapas is ''hoog water'' geplaatst. De keuze voor hoge frames zal best iets met gewenste voornaamheid of machts positie op de weg te maken hebben gehad.
De hoge bi kon wedijveren de met ruiter te paard. Een hoge bi met groter wiel was zeker een aantrekkelijk ding. Charles Bingham, toch niet de domste, kocht een Matchless met te groot wiel. Hij verkocht `m na een jaar om plaats te maken voor een fiets met kleiner wiel.
Mooi voorbeeld van misschien wel iets te hoog frame is de foto van notaris Bloem uit Ommen.
het zadel staat op de laagste stand. Dat zal niet voor niets zijn.
Prachtige foto uit Het Rijwiel 2023/3
Positie van het zadel naar de grond is een ding maar inderdaad de afstand naar de pedalen (in onderste stand) is de werkelijke beenlengte relatie.
Bij Amerikaanse fietsen van voor 1900 zie je vaak een hoog frame met relatief hoog geplaatste trapas.
Deze Eagle uit 1896 heeft dat. Een enorm balhoofd maar toch maar een framehoogte van 66 cm. De trapas is ''hoog water'' geplaatst. De keuze voor hoge frames zal best iets met gewenste voornaamheid of machts positie op de weg te maken hebben gehad.
De hoge bi kon wedijveren de met ruiter te paard. Een hoge bi met groter wiel was zeker een aantrekkelijk ding. Charles Bingham, toch niet de domste, kocht een Matchless met te groot wiel. Hij verkocht `m na een jaar om plaats te maken voor een fiets met kleiner wiel.
Mooi voorbeeld van misschien wel iets te hoog frame is de foto van notaris Bloem uit Ommen.
het zadel staat op de laagste stand. Dat zal niet voor niets zijn.
Prachtige foto uit Het Rijwiel 2023/3
Re: Swift gents bicycle 1903
Zelfs met het zadel op de laagste stand lijkt de fiets nog te hoog voor de notaris
-
- Berichten: 2581
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Dat zou best wel eens krap kunnen zijn Arnoldus.
Ik mag hopen dat de verkoper er nog een beetje op gelet heeft, dat het nog te fietsen was.
Vandaag weer eens aan de oudere CMC special club gewerkt. Een fiets uit de zelfde fabriek als de Swift maar dan 23 jaar ouder.
Er is veel veranderd in die 23 jaar. Ook de Swift verder uit elkaar gehaald. Ik plaats nog wat fotos van de onderdelen. De cranks met de sleuven aan de binnenkant zijn echt heel fraai.
Ook te zien ,de conussen met dunner uiteinde die mooi in het frame passen. Alles is nog mooi glad en strak. Wel verf op de naven die er weer af moet.
De pedalen zijn ook erg mooi met lagerschalen uit een deel dus niet met los tussenbusje.
Leuk is de zadelpen met hoogte streepjes .4 inch is de verstelmogelijkheid. Ik heb het nooit eerder gezien maar het kan handig zijn. Op de foto hieronder een deel van de achterrem van de latere damesfiets. Ik heb het idee dat er niet veel veranderd was ten opzichte van de eerdere Swift fietsen Het zal wel even rustig worden met deze fiets. Ik heb nog al wat projecten door elkaar lopen. Dat werkt niet echt prettig eerlijk gezegd.
Gaat wel iets moois worden. daar twijfel ik niet aan gezien de onderdelen die ik ben tegengekomen aan deze Swift.
Ik mag hopen dat de verkoper er nog een beetje op gelet heeft, dat het nog te fietsen was.
Vandaag weer eens aan de oudere CMC special club gewerkt. Een fiets uit de zelfde fabriek als de Swift maar dan 23 jaar ouder.
Er is veel veranderd in die 23 jaar. Ook de Swift verder uit elkaar gehaald. Ik plaats nog wat fotos van de onderdelen. De cranks met de sleuven aan de binnenkant zijn echt heel fraai.
Ook te zien ,de conussen met dunner uiteinde die mooi in het frame passen. Alles is nog mooi glad en strak. Wel verf op de naven die er weer af moet.
De pedalen zijn ook erg mooi met lagerschalen uit een deel dus niet met los tussenbusje.
Leuk is de zadelpen met hoogte streepjes .4 inch is de verstelmogelijkheid. Ik heb het nooit eerder gezien maar het kan handig zijn. Op de foto hieronder een deel van de achterrem van de latere damesfiets. Ik heb het idee dat er niet veel veranderd was ten opzichte van de eerdere Swift fietsen Het zal wel even rustig worden met deze fiets. Ik heb nog al wat projecten door elkaar lopen. Dat werkt niet echt prettig eerlijk gezegd.
Gaat wel iets moois worden. daar twijfel ik niet aan gezien de onderdelen die ik ben tegengekomen aan deze Swift.