Swift gents bicycle 1903
-
- Berichten: 2620
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Ik ben weer eens verder gegaan met de Swift herenfiets.
De donor Swift damesfiets van 1915 heeft groene en gouden (of gele ) biezen. Nog hier en daar te zien. Enkele andere Swift fietsen hebben ook die kleurstelling dus voor mij een reden om ook voor goud en groen te gaan.
Het goud ging mooi strak en droogde snel maar het groen was wat lastiger op te brengen.
Het gaat snel fout met het niet evenwijdig lopen van de biezen en ook de dwarsverbindingen die ik altijd met afplakband maak daarvan kroop bij groen nog wel eens wat verf onder de plakband. De ervaring leert dat foutjes op een gegeven moment niet meer opvallen in het geheel en bovendien poets ik nog een en ander weg zodat het wat sleets wordt van uiterlijk.
Terug gekeken naar het damesframe viel me op dat daar ook niet alles super strak is dus ik kan er mee leven.
Vandaag het frame verder samengesteld en de achterrem al kunnen monteren. Het past zonder veel aanpassingen. Aan het stuur zitten geen veren dus het terug komen van de rem gaat geheel van achter uit. Aan de hoefijzer zitten drie extra bladveren die er voor zorgen dat de hoef terug uit wil. Het werkt tegen verwachting goed en strak reagerend.
Het wordt weer echt een statige fiets met korte zithouding ook. Echt mijn smaak. Ik merkte wel dat bij het eerste proefritje dat de fiets met losse handen nog niet te rijden is. Er moet toch nog iets behoorlijk scheef zijn. Ik zag dat de staande achtervork enigszins scheef staat. Dus dat de velgafstand links en rechts in de vork verschillend is.
Mogelijk is daar het gedrag uit te verklaren. Het wiel is mooi in het midden gespaakt.
De naven hebben voor en achter randjes aan de conussen die strak in de vorken passen. Dus sjoemelen met de scheefstand is er niet bij.
Nog wat te doen dus .
Bij deze nog wat detail fotos van de fiets. Ook de voorrem heeft nog wat aanpaswerk nodig. Ik zag bij een andere Swift uit 1901 een systeem dat ik ken van Fongers.
Van die bolletjes waar de rem in op en neer beweegt. Dat ga ik namaken. zie overigens ook de voetrusten op die rembeugels. een overblijfsel uit de safety tijd.
De catalogus uit 1904 laat ook nog de ''bolletjes beugels'' zien. De voetrusten laat ik achterwegen. Dat is in 1903 niet meer gebruikelijk.
Uiteindelijk moeten er ook remhevels op deze fiets komen. Een stuur met rollende remhendels bestond in 1903 nog niet.
Dat is pas rond 1906 algemeen goed geworden. Sunbeam had het al in 1902 maar dat was onder een stevig patent uitgebracht, Niemand durfde het na te maken. van 1903 tot 1906 was daardoor de ''inverted lever'' (omgekeerde greep met kabel door het stuur) de standaard bij alle Engelse merken. Ook bij Swift.
Bij voorkeur ga ik voor de ''langs hevel '' constructie. Makkelijk gezegd de bandrem constructie.
De Swift uit 1901 heeft dat nog. Voorrem met hevel en achterrem Bowden hoefijzer met inverted lever.
Wordt vervolgd!
De donor Swift damesfiets van 1915 heeft groene en gouden (of gele ) biezen. Nog hier en daar te zien. Enkele andere Swift fietsen hebben ook die kleurstelling dus voor mij een reden om ook voor goud en groen te gaan.
Het goud ging mooi strak en droogde snel maar het groen was wat lastiger op te brengen.
Het gaat snel fout met het niet evenwijdig lopen van de biezen en ook de dwarsverbindingen die ik altijd met afplakband maak daarvan kroop bij groen nog wel eens wat verf onder de plakband. De ervaring leert dat foutjes op een gegeven moment niet meer opvallen in het geheel en bovendien poets ik nog een en ander weg zodat het wat sleets wordt van uiterlijk.
Terug gekeken naar het damesframe viel me op dat daar ook niet alles super strak is dus ik kan er mee leven.
Vandaag het frame verder samengesteld en de achterrem al kunnen monteren. Het past zonder veel aanpassingen. Aan het stuur zitten geen veren dus het terug komen van de rem gaat geheel van achter uit. Aan de hoefijzer zitten drie extra bladveren die er voor zorgen dat de hoef terug uit wil. Het werkt tegen verwachting goed en strak reagerend.
Het wordt weer echt een statige fiets met korte zithouding ook. Echt mijn smaak. Ik merkte wel dat bij het eerste proefritje dat de fiets met losse handen nog niet te rijden is. Er moet toch nog iets behoorlijk scheef zijn. Ik zag dat de staande achtervork enigszins scheef staat. Dus dat de velgafstand links en rechts in de vork verschillend is.
Mogelijk is daar het gedrag uit te verklaren. Het wiel is mooi in het midden gespaakt.
De naven hebben voor en achter randjes aan de conussen die strak in de vorken passen. Dus sjoemelen met de scheefstand is er niet bij.
Nog wat te doen dus .
Bij deze nog wat detail fotos van de fiets. Ook de voorrem heeft nog wat aanpaswerk nodig. Ik zag bij een andere Swift uit 1901 een systeem dat ik ken van Fongers.
Van die bolletjes waar de rem in op en neer beweegt. Dat ga ik namaken. zie overigens ook de voetrusten op die rembeugels. een overblijfsel uit de safety tijd.
De catalogus uit 1904 laat ook nog de ''bolletjes beugels'' zien. De voetrusten laat ik achterwegen. Dat is in 1903 niet meer gebruikelijk.
Uiteindelijk moeten er ook remhevels op deze fiets komen. Een stuur met rollende remhendels bestond in 1903 nog niet.
Dat is pas rond 1906 algemeen goed geworden. Sunbeam had het al in 1902 maar dat was onder een stevig patent uitgebracht, Niemand durfde het na te maken. van 1903 tot 1906 was daardoor de ''inverted lever'' (omgekeerde greep met kabel door het stuur) de standaard bij alle Engelse merken. Ook bij Swift.
Bij voorkeur ga ik voor de ''langs hevel '' constructie. Makkelijk gezegd de bandrem constructie.
De Swift uit 1901 heeft dat nog. Voorrem met hevel en achterrem Bowden hoefijzer met inverted lever.
Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 15 mei 2025, 22.45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Swift gents bicycle 1903
Prachtig werk!
-
- Berichten: 2620
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Ja echt leuk. Ik ken die bolletjes voor de rem trouwens alleen van Burgers!
- Bijlagen
-
- burgers03.jpg (115.75 KiB) 668 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Swift gents bicycle 1903
Dat wordt erg mooi! Interessant systeem, die bladveren in de achterrem.
groeten,
Tiemen
groeten,
Tiemen
-
- Berichten: 2620
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Ah, ja op jouw fraaie Burgers zit inderdaad ook een ronde geleiding.
Deze is van Fongers gedurende de eerste paar jaar van de 20e eeuw. Wat me opvalt bij de Burgers is dat de ronde remstangen mooi evenwijdig lopen.
Dat beweegt mooi maar geeft geen terugwerkende kracht.
Bij de Swift staan de stangetjes behoorlijk schuin naar buiten waardoor de rem graag terug uit wil.
Het is duidelijk dat de fabrikanten samen werkte met specifieke onderdelen (lees rem) specialisten.
Swift schijft in de 1904 catalogus over ''Crabbe'' waar ze mee samenwerkte en Fongers gebruikte omgekeerde remgrepen van Eadie.
Die met dat stelschroefje voor in de greep. Ik herken zo af en toe wel een rem onderdeel op een vroege fiets maar veel is nog onduidelijk wie wat maakte en met wie er werd samengewerkt.
Deze is van Fongers gedurende de eerste paar jaar van de 20e eeuw. Wat me opvalt bij de Burgers is dat de ronde remstangen mooi evenwijdig lopen.
Dat beweegt mooi maar geeft geen terugwerkende kracht.
Bij de Swift staan de stangetjes behoorlijk schuin naar buiten waardoor de rem graag terug uit wil.
Het is duidelijk dat de fabrikanten samen werkte met specifieke onderdelen (lees rem) specialisten.
Swift schijft in de 1904 catalogus over ''Crabbe'' waar ze mee samenwerkte en Fongers gebruikte omgekeerde remgrepen van Eadie.
Die met dat stelschroefje voor in de greep. Ik herken zo af en toe wel een rem onderdeel op een vroege fiets maar veel is nog onduidelijk wie wat maakte en met wie er werd samengewerkt.
Re: Swift gents bicycle 1903
Wordt weer een prachtige fiets! Ga je er een kettingscherm opzetten?
Jos
Jos
-
- Berichten: 2620
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Hoi Jos,
Ja dit is weer echt een prachtige fiets. Heel licht ook.
Ik heb een oliebadkettingkast uit twee delen liggen die het juiste formaat heeft .
Als voorbeeld zoals op deze Humber Het is zeker de bedoeling dat die er op komt
Je krijgt dan dat gesloten uiterlijk.
Deze keer mogelijk met vernikkelde bevestigingsschroeven net achter het tandblad.
Er zit dan een beugel binnen in waar de kettingkast aan opgehangen/geschroefd is
Ja dit is weer echt een prachtige fiets. Heel licht ook.
Ik heb een oliebadkettingkast uit twee delen liggen die het juiste formaat heeft .
Als voorbeeld zoals op deze Humber Het is zeker de bedoeling dat die er op komt
Je krijgt dan dat gesloten uiterlijk.
Deze keer mogelijk met vernikkelde bevestigingsschroeven net achter het tandblad.
Er zit dan een beugel binnen in waar de kettingkast aan opgehangen/geschroefd is
Re: Swift gents bicycle 1903
as usual......mooi en met respect !!
grtjs
grtjs
-
- Berichten: 2620
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Thanks Kris,
Wat nog aardig is om te laten zien is de constructie van de vorkbuizen. Zowel voorvork als liggende achtervork.
Ze hebben plaatmateriaal voorzien van een zigzag patroon aan de uiteinden en vervolgens is er een buis van gevouwen.
de zigzag aan beide zijden kom zo uit dat ze in elkaar past en hard gesoldeerd kon worden. De buizen zijn daarna ook weer gebogen.
Het is een leuk idee maar de buis is wel erg zacht. Ik ben de fiets nu alsnog aan het richten omdat ik dat bij het kale frame niet goed genoeg had gedaan. Je merkt dat de buizen met weinig moeite te verbuigen zijn.
Ik vraag me nu af of dat bij het fietsen te merken is. Of de fiets een beetje zweverig zal rijden.
tegenover dit frame staat de Premier met helical tubing. Die heeft een heel erg stijf en toch licht frame. Zeer lastig te richten. In tegenstelling dus tot deze Swift.
Wat nog aardig is om te laten zien is de constructie van de vorkbuizen. Zowel voorvork als liggende achtervork.
Ze hebben plaatmateriaal voorzien van een zigzag patroon aan de uiteinden en vervolgens is er een buis van gevouwen.
de zigzag aan beide zijden kom zo uit dat ze in elkaar past en hard gesoldeerd kon worden. De buizen zijn daarna ook weer gebogen.
Het is een leuk idee maar de buis is wel erg zacht. Ik ben de fiets nu alsnog aan het richten omdat ik dat bij het kale frame niet goed genoeg had gedaan. Je merkt dat de buizen met weinig moeite te verbuigen zijn.
Ik vraag me nu af of dat bij het fietsen te merken is. Of de fiets een beetje zweverig zal rijden.
tegenover dit frame staat de Premier met helical tubing. Die heeft een heel erg stijf en toch licht frame. Zeer lastig te richten. In tegenstelling dus tot deze Swift.