Fongers H65 1937 Weer&Wind
Fongers H65 1937 Weer&Wind
Afgelopen woensdag werd een Fongers H65 uit 1937 aangeboden op marktplaats. Vandaag heb ik deze fiets mogen ophalen. Het is een prachtige Fongers uitgevoerd in Weer&Wind met trommelremmen en 3 versnellingen van SA met versteller op de bovenhuis. De fiets is nog behoorlijk origineel, en heeft een mooie patina. Alle transfers zijn nog in nette staat. Zelfs een gedeelte van het transfer op de bagagedrager is nog aanwezig!
Mijn plan is een conserverende restauratie uit te voeren, dus met het behouden van lak en patina. Ik zit er zelf aan te denken hiervoor Owatrol te gebruiken. Maar tips zijn welkom!
Mijn plan is een conserverende restauratie uit te voeren, dus met het behouden van lak en patina. Ik zit er zelf aan te denken hiervoor Owatrol te gebruiken. Maar tips zijn welkom!
- Bijlagen
-
- 93583B4F-BDB1-4056-81BB-DD355C074640.jpeg (809.04 KiB) 370 keer bekeken
-
- 66E93F2B-F511-4F0E-B9E4-9BD9287F237C.jpeg (442.7 KiB) 370 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TiemenV op 8 sep 2025, 07.51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fongers H65 1937 Weer&Wind
Ik twijfel of de kettingkast origineel is, hierop kan ik de volgens tekst ontwaren: ‘Ligtvoet Tel.330997-Den Haag’ Wie weet hier meer over te vertellen?
- Bijlagen
-
- 36797BD4-2095-4020-9995-78E905AF90DA.jpeg (698.85 KiB) 368 keer bekeken
De kettingkast is inderdaad niet origineel. Hij is van H.J.J.J. Ligtvoet, Beeklaan 234 en die verscheen pas in 1948 in het telefoonboek (tel. 330997). Op delpher is nog een advertentie uit 1946 terug te vinden, vooroorlogse sporen kon ik niet vinden.
Wat is het framenummer van deze fiets? Op marktplaats was het wat onduidelijk maar het leek een on-Fongersachtig lang nummer.
Wat is het framenummer van deze fiets? Op marktplaats was het wat onduidelijk maar het leek een on-Fongersachtig lang nummer.
Mooi ding!
En met een beetje poets en smeer werk wordt het zeker een trots Fongers herenrijwiel.
Ik zou de fiets goed schoonmaken, de bewegende delen in het vet zetten en de lakdelen enkel met de hand polijsten en voorzien van wat olie.
Owatrol kan, eventueel gemixt met wat zwarte verf, aangebracht worden op open roestige plekken maar ik zou het zoveel mogelijk bij de lak weghouden. Het geeft een nogal glanzende ‘look’ en ik heb bij een paar fietsen gezien dat het een soort van zeer dunne aderen achterlaat op de lak.
En met een beetje poets en smeer werk wordt het zeker een trots Fongers herenrijwiel.
Ik zou de fiets goed schoonmaken, de bewegende delen in het vet zetten en de lakdelen enkel met de hand polijsten en voorzien van wat olie.
Owatrol kan, eventueel gemixt met wat zwarte verf, aangebracht worden op open roestige plekken maar ik zou het zoveel mogelijk bij de lak weghouden. Het geeft een nogal glanzende ‘look’ en ik heb bij een paar fietsen gezien dat het een soort van zeer dunne aderen achterlaat op de lak.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
@fietser: Dank voor de informatie. Een mogelijke verklaring is dat de fiets destijds actief is geweest in Den Haag en bij een onderhoudsbeurt de kettingkast bij H.J.J.J. Lichtvoet is vervangen.
Framenummer is 3725-10, bij mijn weten is dat gewoon een Fongers framenummer.
Jasper: Bedankt! Ik denk nog even na over wat ik precies ga doen. Het is in ieder geval de bedoeling dat de fiets straks weer soepel rijdt, remt en schakelt.
Groeten, Tiemen
Jasper: Bedankt! Ik denk nog even na over wat ik precies ga doen. Het is in ieder geval de bedoeling dat de fiets straks weer soepel rijdt, remt en schakelt.
Groeten, Tiemen
Ja, dat van de kettingkast denk ik ook. Het framenummer zag er langer uit maar nu je het zegt herken ik het enigszins terug:Een mogelijke verklaring is dat de fiets destijds actief is geweest in Den Haag en bij een onderhoudsbeurt de kettingkast bij H.J.J.J. Lichtvoet is vervangen.
Mooie kar Tiemen!
Hier horen de grote zwarte jasbeschermers op, die zijn nog wel te vinden. Zwarte FG herenpedalen zal iets moeilijker worden. Zelf zou ik er witte banden op zetten, daarmee komt de donkere uitvoering nog beter uit. De echt aangetaste delen kun je denk ik wel met Owatrol behandelen. Voor de rest volstaat demk ik een goede poetsbeurt. Zoek je de fiets zelf op in het archief?
Jos
Hier horen de grote zwarte jasbeschermers op, die zijn nog wel te vinden. Zwarte FG herenpedalen zal iets moeilijker worden. Zelf zou ik er witte banden op zetten, daarmee komt de donkere uitvoering nog beter uit. De echt aangetaste delen kun je denk ik wel met Owatrol behandelen. Voor de rest volstaat demk ik een goede poetsbeurt. Zoek je de fiets zelf op in het archief?
Jos
Bedankt Jos. Ik zat aan Owatrol te denken omdat veel onderdelen zijn aangetast door roest. Het is daardoor lastig de lak niet te raken. (zie foto) De fiets opzoeken in het Archief zou ik graag willen doen, alleen heb ik hier nog geen ervaring mee. Hoe gaat dit precies in zijn werk?
Ik ga nu op zoek naar een kettingkast, zwarte FG pedalen en eventueel de grote FG jasbeschermers. (Ik vind zonder ook niet verkeerd staan) Ik hou mij dus ook zeker aanbevolen voor deze onderdelen.
Groeten, Tiemen
Ik ga nu op zoek naar een kettingkast, zwarte FG pedalen en eventueel de grote FG jasbeschermers. (Ik vind zonder ook niet verkeerd staan) Ik hou mij dus ook zeker aanbevolen voor deze onderdelen.
Groeten, Tiemen
- Bijlagen
-
- D6F95B47-F59F-4404-AA01-05EE6DE3012E.jpeg (480.85 KiB) 221 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TiemenV op 7 sep 2025, 21.42, 2 keer totaal gewijzigd.
En bijgaand nog wat foto’s van de fiets:
- Bijlagen
-
- Koplamp blijkt toch van Fongers te zijn! Hij zat ondersteboven gemonteerd.
- F6554015-9A41-4A66-86FF-74D1F442BC37.jpeg (577.19 KiB) 218 keer bekeken
-
- Bagagedrager transfer
- 28955BCB-A4CF-433E-AF01-866938E4F689.jpeg (487.31 KiB) 218 keer bekeken
De rechter achterveer van het zadel is ook een keer vervangen, de linker (dubbel gewikkelde veer) is nog origineel. Heeft iemand toevallig nog zo’n exemplaar liggen?
- Bijlagen
-
- A864318B-FC21-47E5-85F1-F09E3F21AEA5.jpeg (485.48 KiB) 99 keer bekeken