Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Al enige jaren ben ik aan het sparen voor een nieuwe televisie (waarvan ik er nog nooit eentje nieuw heb gekocht) echter voordat ik aan een aanschaf toekom komt er iedere keer weer een luxe Fongers herenfiets voorbij... Zo ook deze.

Toen deze fiets op maandag 27 juli 2020 op marktplaats verscheen was het in eerste instantie oorverdovend stil. Er werd niet echt serieus geboden en ook op het forum werd niet meteen melding gemaakt van de fiets.

Voor verzamelaars van oud rijwielmateriaal zijn dit de fietsen waarvoor je dagelijks toch nog maar even marktplaats checkt om te zien of er wat bij zit. 364 dagen per jaar zit je je door tal van niet boeiende exemplaren te worstelen tot het moment dat er een nietsvermoedende koper zijn 'oude fiets' op marktplaats zet en het een, zoals Maarten het mooi verwoorde in een eerdere post, 'lekkere' fiets betreft.

En dan is de jacht geopend. Iedere liefhebber zet zijn allerbeste beentje voor en ook vanuit Indonesië is er de nodige concurrentie. De volledige trukendoos wordt uit de kast gehaald en dan is het afwachten wat er gebeurt.

Soms heb je geluk en kun je door snel schakelen de fiets voor een 'hobby' bedrag aanschaffen. En soms heb je geluk dat je überhaupt de kans krijgt om de fiets te kunnen kopen. Gisteravond, twee lange weken nadat de fiets op marktplaats verscheen, kreeg ik die kans. En hoewel er, zoals bij iedere oude fiets die opduikt, best nog wat is af te dingen was ik meteen verkocht. En daarmee de fiets dus ook...

Over de fiets:
Volgens de Groninger Archieven is deze Fongers BB 60 geleverd aan het Fongers filiaal in Alkmaar op 12 juli 1917. Naam en woonplaats 'van den kooper' waren niet ingevuld.

De fiets lijkt eind jaren '30/begin jaren '50 terug geweest te zijn naar de Fongers fabriek en is toen voorzien nieuwe spatborden, een nieuwe voorvork en een nieuwe laklaag. Wat interessant is, is dat alle overige onderdelen nog vernikkeld zijn en dus niet verchroomd. Wat de fiets echt interessant maakt is dat (naast dat het natuurlijk een BB uit 1917! betreft) het remsysteem nog volledig aanwezig is, inclusief stuur. Het pompje en het zadel met zadeltasje heb ik er voor het oog even opgezet.

Al met al heeft de fiets een uitstekende basis om de komende jaren op voort te borduren en de voortgang daarvan op dit forum te delen... :D Wat ik er precies mee ga doen qua restauratie weet ik nog niet. Voor nu spreekt de 'dans son jus' staat me ook erg aan.

Geniet maar even mee zou ik zeggen!
IMG_0188.jpg
IMG_0193.jpg
Bijlagen
IMG_0189.jpg
IMG_0187.jpg
IMG_0184.jpg
IMG_0182.jpg
IMG_0176.jpg
IMG_0171.jpg
IMG_0169.jpg
IMG_0168.jpg
IMG_0166.jpg
IMG_0161.jpg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik was al benieuwd waar die terecht was gekomen. Prachtig exemplaar!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1564
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Fotomaan »

Geweldige vondst!!
Zei hij likkebaardend :P
Alsof je een tijdmachine kunt laten werken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door rowejon »

Hi,
Heel mooie! Omdat de fiets was waarschijnlijk in de Fongers fabriek gereviseerd zal ik het zo laten. Technisch in orde maken, met olie schoon maken & boven alles FIETSEN!!!
Gr
Jon
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 646
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door jrietveld »

Mooie catch, Jasper! Blijft bijzonder dat er toch steeds weer stokoude Fongers fietsen opduiken (eigenlijk als enige merk). Een BB uit WO1 kom je maar zelden tegen in NL. Het feit dat hij nog in het originele nikkel zit maakt hem extra zeldzaam. Waarschijnlijk is hij eind jaren 30 naar de fabriek terug geweest voor overlakken, reparatievork en steviger spatborden.
Eerst goed schoonmaken en poetsen zou ik zeggen, dan kijken naar passende onderdelen uit de fabricageperiode (of die laten namaken); de fiets is het waard om in oude glorie terug te brengen.

groet, Jos
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door de rode »

Erg mooi ! Die nieuwe t.v kan nog wel ff wachten ; de uitzendingen op het moment zijn toch jaren - oud :lol:
ReinvB
Berichten: 408
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door ReinvB »

Mooie fiets, met ook de mooie remmen. De voorvork lijkt geen BB vork, of zie ik dat verkeerd? Mischien is die samen met de spatborden eropgekomen, ook gezien de recente discussie over korte en lange voorvorken en hoge en lage vorkkronen. Mischien leuk om op te meten voor de nerds hier? Restaureren naar nieuwstaat of in deze staat conserveren lijkt me allebie wel wat voor te zeggen, de fiets lijkt ook 85 van zijn 103 jaar in deze uitvoering te hebben overleefd, maar de voor 1917 staat is met deze fiets ook goed te benaderen, en daar zijn er ook niet meer veel van, behalve dan in jouw fietsenschuurtje...
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

de rode schreef: 9 aug 2020, 20.43 Erg mooi ! Die nieuwe t.v kan nog wel ff wachten ; de uitzendingen op het moment zijn toch jaren - oud :lol:
Je kan veel beter je bank naar je Fongers verzameling richten, en vanaf je bank daar naar kijken. Zo veel boeiends is er niet op TV ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, Zomergasten deze avond is wel iets om voor te gaan zitten!
Maar dat kan gelukkig ook op een oude TV.
De zomergast deze keer had het bij (een filmpje van) een de eerste succesvolle beklimming van de Mount Everest over de ideale combinatie wijsheid en geluk.
Daar lijkt bij deze vondst ook zeker sprake van.
Als je bedenkt dat er toch wel een rijtje potentiele nieuwe eigenaren op de fiets afgekomen waren...
Dan moet je wel even goed opletten welke stappen je maakt

Maar super mooi dat de fiets in liefhebbers handen is terecht gekomen!
Ik vind de staat van het nikkel heel fraai en lekker oud ook. Inderdaad een kunst om dat patina ,dat ''dans son Jus''
te behouden. Een echte BB vork zou mooi zijn maar dat zie ik wel een keer lukken

Super resultaat van deze marktplaats tombola!

Groeten,
Maarten
Bandenplakker
Berichten: 500
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Bandenplakker »

Dag Jasper,

Wil je zeggen wat je er voor betaald hebt of is dat niet netjes :? :oops: ?

Dirk
Plaats reactie