Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 646
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door jrietveld »

Als je de weeklonen toen en nu vergelijkt zit je op heel andere verhoudingen, Jasper. Blijft wat ingewikkeld/diffuus om precies die verhouding scherp te krijgen.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Na wat overleg hier en daar over wat te doen met deze fiets heb ik vandaag wat kleine aanpassingen gedaan.

De fiets behoud wat mij betreft zijn ‘as found’ patina.

Aanpassingen:
- Crank vervangen
- Zadelstrop bout vervangen
- Fongers ‘extra’ banden gemonteerd zoals op een BB werden geleverd
- Zadel, zadeltasje en gepatenteerde zadelpen toegevoegd
- Trappers voor de foto. Zouden nog eens gevonden moeten worden.

Niks meer aan doen!
D1C22B14-2996-41C6-A0BC-F5A0D4883EF1.jpeg
3B384489-CC5D-4190-9A74-12A5BCF30477.jpeg
73D6E084-6B35-470B-A894-50512EF972F2.jpeg
50C9B8FB-47F8-4B8D-A98F-6795AC20B745.jpeg
F8095727-E3D2-4A83-9D47-BB6C6B6FAFE6.jpeg
496537B8-7EAC-4EE6-A8DB-5E17C0E7DBDE.jpeg
5928C07E-CEED-4D77-BE38-083456D3532B.jpeg
D629A9EB-9051-4102-BA5C-144D74EDC6A0.jpeg
33B69A5E-E29C-4BB2-AF0D-1593B0F809B2.jpeg
48460DC3-375A-42D6-958E-D105A5AB6B47.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik denk dat dat een hele goed keuze is Jasper.
Mooi houden zo als de fiets is.
Wat misschien nog wel eens gedaan kan worden is het vet en de kogels van trapas-voorwiel-achterwiel-balhoofd vervangen /verfrissen.
Dat is goed voor het lopen .Of voor het niet lopen eigenlijk maar fietsen!
veenofiets
Berichten: 344
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door veenofiets »

Ja altijd kwestie van smaak hoe ver te restaureren.
De lagers (trapas naven balhoofd) uit elkaar controleren en waar nodig repareren en opnieuw vetten zou ik altijd doen.
Deze fiets zou naar mijn idee nog wat verder kunnen opknappen en meer geschikt voor gebruik want lekker tegen roest beschermd kunnen worden gemaakt met owatrololie. Heb de spatborden erin vind het een mooi middel. Maar dan ga je door, en poets je het nikkel en eindigt het met een gereviseerde gerestaureerde fiets. Deze heeft de look alsof ie zo van straat komt heeft ook wat.

Freek
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Blijven lastige keuzes. De fiets weer rijdend maken is inderdaad een mogelijkheid. Ik ben parallel ook aan het uitkijken naar een Sturmey Archer V naaf met versteller die qua tijdsperiode goed zou passen. Mocht iemand deze naaf dus ongebruikt in een bak hebben liggen dan houd ik me aanbevolen.

In mijn BB 60 uit 1929 in weer en wind uitvoering zitten nu Kronprinz velgen die qua look en feel beter op deze fiets zouden passen en de ‘29 BB zou dan de, zoals in de garantieboeken opgetekende, Roman aluminium velgen moet krijgen. De huidige velgen van deze ‘17 BB zijn zowel aan de buiten als aan de binnenkant zwart geverfd. Het vervangen er van kan zonder afbreuk te doen aan het karakteristieke patin van de fiets.

Het is echter een kleine stap om dan ook de voorvork te vervangen voor een ‘BB’ vork van het kortere oude type en de spatborden te vervangen met opnieuw vervaardigde smalle spatborden. Daarmee raak je echter de ‘eenheid’ kwijt waarin de fiets de tand der tijd heeft doorstaan. Voordeel is wel dat met enige voorzichtigheid deze aanpassingen weer kunnen teruggedraaid. De onderdelen worden enkel gedemonteerd.

Het is bijna een filosofisch vraagstuk op deze manier maar wel goed om daar even op te broeden. We zijn begaan met dit stukje historie zullen we maar zeggen…
Laatst gewijzigd door JasperA op 15 apr 2022, 08.08, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

En toch maar de originele zadelpen terug geplaatst. Het afwijkende patin van de patent zadelpen stoorde mij toch.
FD4ECE3E-9E2B-40E4-8402-CA7A9C619313.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Maarten Waarlé »

Helemaal mee eens die zadelpen. Ook omdat je dan een beetje meer naar voor zit . Dat is de korte zit ->heel erg jaren 10
Ik meen ook dat de patent pen van 1925 of daaromtrent is. misschien jaartje eerder.
Ik was in de veronderstelling dat je nu al zo kon wegfietsen zo ziet de fiets eer tenminste uit op de foto s.
Maar zo als ik schreef inderdaad beter om het loopwerk op te frissen.

Vergis je je niet met die V naaf ? die is een jaartje of 10 ouder (1908-1909).
Overigens een vreemde periode ,de tijden 1914-1918. Er kwam niets meer uit de UK qua naven. Zelfs in Engeland werden alleen nog een type naaf gebouwd .Ik geloof de versie met terugtraprem. Verder voornamelijk oorlogsproductie.
De A naaf de S.A. naaf van 1915 tot 1921. Dat is die naaf met dat hogere randje tussen de spaakflenzen.
Het binnenwerk werkt volgens het zelfde systeem als de V naaf dus met twee planetaire stelsels en de buis versteller is ook het zelfde.
Hoog-laag -midden geloof ik .Hier ligt nog zo`n buisversteller (het is maar dat je het weet).
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Excuus, ik bedoel inderdaad de A naaf. Die V naaf heb ik een keertje eerder gevonden maar niet meer in mijn bezit. Ik heb inmiddels een A naaf op de radar (de naaf, nog geen versteller dus goed te weten dat je er eentje hebt!).

In de CCG 60 uit 1918 van Dhr. Melinga dacht ik ook een A naaf te ontwaren. Althans er staat een A op. De naaf heeft alleen niet het hogere randje. Het bleek een K naaf uit de jaren '30.
E9DA7D8D-E0EB-489F-86A8-92AE6DD4162D.jpeg
Op de fiets is nu zeker niet te rijden. De Fongers banden komen van de CCG 65 uit 1935 die lang in een vochtige kelder heeft gestaan en vertonen op veel plekken gaten waardoor je de binnenband ziet.

Ook doet de BSA naaf die er nu in zit niets meer (hij draait door). Iemand een idee van de leeftijd van deze naaf?
AE25B403-CCB9-4D49-A585-100139C98C0D.jpeg
C7374D8E-0EBE-4040-9AA4-E79077B62741.jpeg
En nog erger, de vervangende crank is langer dan de originele crank. Ik had nog een andere crank met de juiste lengte maar die was niet links maar rechts.

Kortom, een mooie ‘mock-up’ zo maar meer ook niet.
Laatst gewijzigd door JasperA op 15 apr 2022, 20.41, 3 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
veenofiets
Berichten: 344
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door veenofiets »

M-gineering schreef
Zal wel wetenschappelijk verantwoord en practisch zinloos zijn ;). Als je het vergelijk met huizenprijzen of benodigd inkomen voor een modaal bestaan krijg je heel andere omrekeningsfactoren
Dat lijkt mij ook! Even zoeken leert me dat een arbeider in de textielindustrie in die tijd zon 12 euro per week verdiende. Das snel 8 a 9 weken werken om het bedrag te verdienen. Nu ja je krijgt het over sparen dat kreeg die arbeider toen al helemaal niet voor elkaar. Geld ging op aan zijn gezin. Die fiets was in die tijd een luxe artikel voor the happy few. Die textiel arbeider moest toen maar lopen.Dat straalt die fiets overigens ook uit!

Mbt tot je naaf kan dat niet iets simpels zijn als vastgeplakte pallen en met schoonmaken te verhelpen?

Freek
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Interessant verhaal over de BSA 3-speed naaf: http://www.bicyclehub.co.uk/bsa-3-speed ... her-x-type

Deze naven zijn eigenlijk Sturmey Archer X type naven en werden in licentie geproduceerd door BSA tussen 1910 en 1955.

Ze zijn, zoals ik het lees in het artikel, niet te dateren blijkbaar dus het zou gezien de levering in oorlogstijd en de revisie van waarschijnlijk vlak na oorlogstijd een zeer passende naaf kunnen zijn.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie