In de Begin jaren 60? Veeno herenfiets op 28 x 1 1/2 banden vind ik voor dunne spaken maat 14 of 15 gemonteerd met spaakplaatjes Achter vind ik spaken van maat 12 althans spaaksleutel 12 gaat op de nippel. Ze zaten zonder spaakplaatjes op de velg gespaakt Ze zijn fors dikker. Achter zit een Torpedo 3 gang terugtrao versnellingsnaaf ingespaakt beter zat. Het is nogal verschillend ook de montage voor wel plaatjes achter niet. Lijkt me niet dat ie zo uit de fabriek is gerold? Zou die naaf later zijn ingespaakt dat de fiets door de fietsenmaker ( mogelijk op verzoek van mijn opa) is omgebouwd naar een drie versnelling fiets?
Freek
Dikke spaken in achterwiel en dunne spaken voor?
-
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Dikke spaken in achterwiel en dunne spaken voor?
Wat er allemaal met je fiets is gebeurd weet ik niet. Normaal bij deze fiets zou zijn spaak 14 voor, spaak 13 achter. En zowel voor als achter nippelplaatjes.
Met een goede schuifmaat bekijk je de dikte van de spaak. 2 mm is 14, 2,3 mm is 13.
Met een goede schuifmaat bekijk je de dikte van de spaak. 2 mm is 14, 2,3 mm is 13.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Dikke spaken in achterwiel en dunne spaken voor?
En 12 is 2.6 oid.
Het getal op de de nippelsleutel zegt niet alles, want niet iedereen houdt de zelfde combinatie breedte en spaakdikte aan, en er zijn extra dikke nippels om velgen met grote gaten met dunnere spaken te gebruiken
/Marten
-
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Dikke spaken in achterwiel en dunne spaken voor?
MaartenB schreef
Edit: ik vergeleek de voor en achtervelg valt me op dat de gaten voor de spaaknippels in de achtervelg echt beduidend groter zijn, zeker 4 mm en voor zijn ze 3 mm van wat ik er op het oog van zie.
Freek
Heb hier nou net geen schuifmaat liggen maar t valt gewoon op dat er dikke spaken achter zitten ze wilden ook zowat niet uit de Torpedo 3 gang. Ik ga kijken voor spaak 13 voor achter met plaatjes zodat de naaf meer origineel wordt terug gebouwd na het schoon maken en ontroesten en de owatrol zetten en op nieuw schilderen van de velgen die erg roestig zijn. Dit lijkt mijn vermoeden te bevestigen dat de lokale fietsenmaker de 3 v naaf voor opa erin heeft gemaakt om zo een 3 versnelling fiets te kunnen verkopen anderszijds is een Torpedo 3 gang volgens mij wel origineel in nieuwe Veeno fietsen gemonteerd af fabriek.Wat er allemaal met je fiets is gebeurd weet ik niet. Normaal bij deze fiets zou zijn spaak 14 voor, spaak 13 achter. En zowel voor als achter nippelplaatjes.
Met een goede schuifmaat bekijk je de dikte van de spaak. 2 mm is 14, 2,3 mm is 13.
Edit: ik vergeleek de voor en achtervelg valt me op dat de gaten voor de spaaknippels in de achtervelg echt beduidend groter zijn, zeker 4 mm en voor zijn ze 3 mm van wat ik er op het oog van zie.
Freek
-
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Dikke spaken in achterwiel en dunne spaken voor?
Achter zit spaak 13 met nippel 13 en die nippel 13 is fors dikker dan nippel 14. Voor zit spaak 14 met nippel 14. Eigenlijk niks bijzonders dus voor een fiets van deze leeftijd.
Freek
Freek