Gazelle damesfiets 62577 (1912)

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Gazelle damesfiets 62577 (1912)

Bericht door Rutger Kappes »

Het was nog even wachten op een mooie zonnige dag, om een leuke fotoreportage te maken van deze Gazelle.
In April 2018 heb ik deze Gazelle gekocht.
Ze viel me direct op vanwege het stuurslot gat en uiteraard het bekende hertenkop plaatje, dat moest wel een oudje zijn.
De fiets was in dermate slechte staat dat ik nooit had gedacht dat deze ooit nog zou kunnen rijden.

Zoals wellicht veel van jullie weten is Maarten Waarlé een gewaardeerd restaurateur van prachtige antieke fietsen.

Na een bezoek aan zijn collectie kwam deze Gazelle ter sprake.
En was Maarten van mening dat van deze fiets zeker nog een mooi rijdend exemplaar te maken is.
Zo gezegd, zo gedaan.

Vanaf dat moment heb ik alle origineel benodigde onderdelen bij elkaar gezocht, die bij de restauratie nodig waren voor het beste resultaat.
Toen ik dit voor elkaar had, is de fiets in Juni 2021 richting Maarten vertrokken.
Wat ons opviel bij de demontage was het Wippermann tandwielblad en de "G" logo's in de trapas onderdelen.
Dit hadden wij nog niet eerder gezien.
Ook is het originele Lepper zadel met drie veren en het stuurslot in eren hersteld.
En is er weer een échte oude moleskin kettingkast gemonteerd.
In Oktober 2021 heb ik de fiets opgehaald en ze rijdt geweldig!

Het is heel bijzonder om op een Gazelle van 110 jaar oud rond te fietsen!
Het eind resultaat is echt boven mijn verwachting!
Dit is mede mogelijk gemaakt door de enorme kennis en deskundigheid van Maarten Waarlé.
Bijlagen
1.jpg
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG
13.JPG
14.JPG
15.JPG
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gazelle damesfiets 62577 (1912)

Bericht door veenofiets »

Erg leuk. Mooie fiets. Ben benieuwd wat jullie met de wielen beter gezegd de velgen gedaan hebben die lijken op de eerste foto verroest maar dat zie je op de laatste foto amper terug maar ze lijken niet nieuw geschilderd.
De carbit lamp blijft ook branden als je stil staat.
Freek
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: Gazelle damesfiets 62577 (1912)

Bericht door Johan overweg »

Mooi geworden zeg 😁👍🏻👌!!! wat een werk zit erin !!!
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Gazelle damesfiets 62577 (1912)

Bericht door Empo's bijgebouw »

dat ziet er mooi uit
en erg netjes en vrij orrigineel
zelfs het zadel nog nou je tot zover dan
weet je ook hoelang die buiten heeft gestaan?
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle damesfiets 62577 (1912)

Bericht door Maarten Waarlé »

Als ik zo vrij mag zijn, De velgen hebben we erbij gezocht.
Evenals de vork en de spatborden.
Het een had ik nog het andere kwam er bij door Rutgers goede oog voor Gazelle onderdelen en het vinden daarvan.

De fiets was nog al verroest en even was er de zorg dat het frame te ver was doorgerot . Na schoonmaken leek het toch nog te kunnen.
De spatborden en vork waren al eens vervangen en de velgen waren te slecht geworden van het buiten staan.

Wat ik bij deze Gazelle heel leuk vind is dat het zadel nog die dubbele neusveer heeft. Je ziet dat terug bij diverse catalogi van Gazelle en
al is het geloof ik vooral te vinden op een duurder model Het geeft toch de herkenning van de oude Gazelle wat mij betreft,.
Misschien komt Rutger (of ik) nog eens een wat ouder (maar nog goed)zadeldek tegen.
Leuk de fiets nog eens te zien met jasbeschermers en kaarslamp!
Groeten,
Maarten
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle damesfiets 62577 (1912)

Bericht door de rode »

bijzonder mooi :o
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gazelle damesfiets 62577 (1912)

Bericht door veenofiets »

Goedemorgen

Er staat nou eenzelfde nog iets ouder uit 1906 opoe hertenkopje op te ruil voor een oud emaille teclame bord marktplaats https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... e-van-1906
Ik denk dat het moeilijk is die fiets te bemachtigen want de borden waar naar gezocht wordt zijn denk ik net zo zeldzaam als de fiets. Wel leuk te zien dat de vorm van dat damesframe met gebogen buis bij de 1906 versie nog anders was dan bij deze die meer gelijk is aan die van vandaag. Zadel met de dubbele veren is erg mooi. Ik haal een kaarslamp en een carbidlamp door elkaar. Duidelijk m.b.t. de velgen.

Freek
Plaats reactie