Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door veenofiets »

Geachte verzamelaars,

Ik had gisteren het voorwiel voor mijn Veeno ingespaakt. Nog nooit eerder een wiel ingespaakt maar via internet vond ik uiteindelijk een handleiding die bom proef is voor beginners in wielvlechten. Ik hen m in 3 kruis gevlochten. Ik kwam erachter dat toer fietsen meestal rechtse velgen hebben. Zo niet mijn Veeno die heeft dus linkse. Ik ging wat foto’s van oude Veeno fietsen van internet uitvergroten o.a. die in het draadje “ de Fiets de Tent en de Orient” hier. Ik denk in de fiets in dat draadje ook linkse velgen te zien. Ik had een mooi opnieuw gepoedercoat setje rechtse velgen van een Batavus uit 1928 van marktplaats die ik dacht te verkiezen boven mijn zelf gelakte velgen maar niet gedaan, links is toch anders dan rechts wijkt teveel af van t origineel. Is dat links gespaakt echt iets van Veeno? Ben benieuwd of iemand me daar meer over kan vertellen. Mijn fiets is uit 1965 waarschijnlijk frame no 226351

Freek
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door velofilie »

Hallo Freek,

Het lijkt mij een overdreven oog voor detail.
Misschien waren er toevallig goedkope aanbiedingen velgen.
Voor een voorwiel zonder remnaaf maakt het sowieso niet uit.
Ik kan mij voorstellen, dat je als fabrikant de buitenste spaken van het achterwiel statisch wil hebben.
Dan kon men de wielenbouwer opdracht geven, zijn werkvolgorde wat aan te passen.
Dat kost geen extra moeite of tijd; voor de amateur-bouwer wel even opletten.

Groet, Wiel
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door veenofiets »

Wiel,

Dank voor je antwoord.
In het achterwiel van de fiets zit (of beter gezegd komt weer…) een torpedo 515 terugtrapremnaaf met 3 versnellingen.
Enfin ik denk inderdaad dat een kleine fabriek als Veeno de velgen van een toeleverancier betrok.
Ik heb net de achtervelg gecontroleerd die is ook links.
Ik heb de fiets in draadje de Tent de Fiets en de Orient nogmaals bekeken en die zijn wat ik nu zie rechts!
Ik heb de velg gewoon drie kruis ingevlochten zoals denk ik gebruikelijk bij stads/toerfiets. Op de foto de zwarte zelf geschilderde Veeno velg en de Batavus poedercoat velg.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het een kwestie van “welke partij velgen” is!
Zou t fijn vinden als wat mensen met een Veeno toerfiets even naar hun velgen kijken en laten weten of die links of rechts is.

Freek
Bijlagen
98C8633F-0ED5-424D-B5FD-01FB2CCE0A0C.jpeg
velootje
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door velootje »

draai de velg om dan wordt hij rechts ....of links .... :mrgreen: :mrgreen:
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door m-gineering »

velootje schreef: 7 mar 2022, 14.03 draai de velg om dan wordt hij rechts ....of links .... :mrgreen: :mrgreen:
nope, beter opletten bij Goniometrie of leren wielen spaken ;)
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door veenofiets »

M-gineering schreef:
nope, beter opletten bij Goniometrie of leren wielen spaken ;)
Nee omdraaien helpt niet. Het gat aan de andere kant van het ventiel gaat dan vrolijk ook links zitten :mrgreen: Dan zou je m binnenstebuiten moeten keren. Ik denk dat ik m daarna ook weg kan gooien.

Freek
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door Fotomaan »

Het enige probleem wat ik begrijp is dat de spaakgaten in de flens van de naaf om en om 'verdiept' zijn wat de plaats van de spaak bepaalt.
Als die 'verdieping' in de flens er niet is, als de gaatjes niet om en om verzonken zijn dan is het geen enkel probleem om wat hier linkse of rechtse velgen genoemd worden te spaken.
Omdat F&S naven geen verzonken spaakgaten hebben bestaat er geen probleem om om het even een linkse of rechtse velg te gebruiken.
Je begint gewoon aan de tegenoverliggende kant.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 7 mar 2022, 20.52 Het enige probleem wat ik begrijp is dat de spaakgaten in de flens van de naaf om en om 'verdiept' zijn wat de plaats van de spaak bepaalt.
Als die 'verdieping' in de flens er niet is, als de gaatjes niet om en om verzonken zijn dan is het geen enkel probleem om wat hier linkse of rechtse velgen genoemd worden te spaken.
Omdat F&S naven geen verzonken spaakgaten hebben bestaat er geen probleem om om het even een linkse of rechtse velg te gebruiken.
Je begint gewoon aan de tegenoverliggende kant.
Bij klassieke velgen zitten de spaakgaten om en om links of rechts. Als je een nieuwe naaf hebt maakt het niet uit, dan bouw je een wiel en zit het ventielgat als je oplet netjes tussen twee groepjes van 4. Anders wordt het bij een gebruikte naaf (of een naaf waarbij de spaakgaten in de flenzen om en om ellebogen binnen en buiten dicteren) en je dus een gegeven orientatie van de spaken wil behouden*). Dat lukt alleen als de velg het ventielgat in dezelfde positie heeft als de oude. Als de velg geen gerichte gaten heeft kun je het ventielgat nog een spaak opschuiven, niet fraai maar verder geen probleem. Als de spaakgaten in de velg ook nog gericht zijn naar de flens ( met en tegen de draairichting) lukt ook dat niet meer en moet je een flens verkeerd inspaken

*) zeker bij alu flenzen maakt de spaak elleboog een inkeping in het flensgat. vlecht je de 2e keer verkeerd, dan krijg je een 2e kerf, waarbij de eerste haaks op de trekrichting komt te staan. Dat kan leiden tot flensbreuk
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door Bandenplakker »

Niet om flauw te doen, maar ik heb op een oude afbeelding gezien dat vroeger het ventiel niet per se tussen twee spreidende spaken zat.
Wij vinden dat nu niet mooi, maar kennelijk tilden ze daar toen niet zo zwaar aan. Ik weet niet of dat voor Veeno ook gold.

Je kunt dat overwegen als mogelijke oplossing, met inbegrip van de 'prijs' die je daarvoor moet betalen.

Dirk
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?

Bericht door veenofiets »

Nou er is geen probleem om het in te spaken velgen zijn enkel links (de originele die met de fiets mee kwamen) of rechts ( de gepoedercoate batavus 1928 velgen die ik met een mp bod won).
Ook de naven voor en achter hebben gewoon gaten geen richting in die gaten.
Vroeg me alleen af of dat linkse velgen iets van Veeno was. Ik denk dat Wiel het juiste antwoord gaf. Ik denk dat sls ze goedkoop ergens velgen konden inkopen die aan hun specificaties voldeden die gewoon kochten links of rechts… Veeno is een plattelandsmerk en (denk ik) geen Fongers dat t per se Kron Prinz moet zijn.

Freek
Plaats reactie