Gazelle 9 Kruisframe 1934

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Afgelopen weekeinde kreeg ik de gelegenheid om een Gazelle kruisframe over te nemen.
DSC09200.JPG
DSC09202.JPG
Ik had bij het zien van aanvullende foto s van deze fiets het idee gekregen dat het een model 7 betrof.
De staande en liggende achtervork zijn namelijk gelugd en dat is bekend van model 7.
DSC09208.JPG
Echter de catalogus van Gazelle uit 1933 laat zien dat het om een model 9 gaat.
In de catalogus wordt ook aangegeven dat de fiets hoornen handvatten heeft en de stalen kettingkast is ook terug te zien bij Gazelle 9 fietsen.
DSC09229.JPG
DSC09236.JPG
Ik begin nu ook de overtuiging te krijgen dat de 70 cm Gazelle uit 29 die ik laatst eens voorstelde ook een model 9 is.
Ze werden in de 20er jaren uitgevoerd met Roman aluminium velgen maar vanaf 1930 werd door Gazelle de keuze gegeven voor stalen verchroomde velgen of de Roman velgen.
DSC09243.JPG
Ik zag bij het uit elkaar halen en inspecteren van de fiets dat er heel vaag een naam in het frame stond. Relatief grote drukletters.
J.F. Hagen. Na wat googelen op deze naam kwam ik uit bij een chirurg die gewerkt en gewoond had in Dordrecht.
Geboren in 1898 en in dienst gegaan bij het gast of ziekenhuis te Dordrecht in 1930. De fiets is uit 1934. Het zou dus kunnen kloppen dat dit de eigenaar is geweest. https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... showbrowse

Naast deze naam stond er ook een postcode in gegraveerd maar die bleek niet in Dordrecht thuis te horen maar elders in Nederland.
Na de naam Hagen ingevuld te hebben in het telefoonboek van de betreffende plaats kwam ik tot mijn geluk uit bij een familie in het zelfde postcode gebied.
Dat bleek na het vinden van een familie bericht in een oude krant van 1974 te gaan om een zoon van de chirurg uit Dordrecht.
Het was een treffer. Ik heb gebeld met het adres en kreeg een wat oudere mevrouw te spreken die heel enthousiast werd van het verhaal van de fiets.
Het was inderdaad haar man die de fiets van zijn vader had geërfd en gedurende zijn leven had gebruikt.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 9 apr 2022, 09.38, 3 keer totaal gewijzigd.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door veenofiets »

Ik vind het verhaal achter de fiets mooi. Erg fraaie fiets! Die hoornen handvaten zijn ook fraai.

Freek.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door Maarten Waarlé »

Je mooi hè die achtergrond. Het had ook niet veel gescheeld of ik was er nooit meer achter gekomen.

Deze Gazelle 9 kruisframe is nog uitgerust met S.A. trommelremmen.
DSC09207.JPG
Dat zie je bij vroege (voor 1935) Gazelles wel vaker. Blijkbaar is de ontwikkeling van een eigen trommelrem dan nog niet gedaan of zit nog in een voorbereidend stadium.
DSC09214.JPG
DSC09211.JPG
Deze fiets heeft een trommelrem voor uit 1933 en achter een KB 4 naaf dus uit 1934. Gelukkig zit het oorspronkelijke binnenwerk er nog in.
Er zat een stuurversteller van de jaren 50 op en zodoende was ik bevreesd dat het achter ook gemoderniseerd was.
Gelukkig niet dus.

Wat me ook op viel is dat de achtervorken beide ovaal van diameter zijn. Bij de fiets uit 1929 zijn het nog D vormige buizen.
Je ziet wel dat de aansluiting met de spatbord-lugs D vormig is. Ze hebben dus bij deze latere model 9 een beetje zitten vervormen om het passend te krijgen.
Ook is de stalen achterwiel pat (pad?) bij deze fiets verdwenen en voorzien van een platgeknepen uiteinde. Die wijziging is in 1930 of 31 ingevoerd.
DSC09227.JPG
Het lijkt er op dat de fiets ooit begonnen is als groene fiets. Er zijn een handvol onderdelen die groen zijn of die aan de achterkant groene druppels hebben zitten. Het biezenpatroon op deze fiets ,of wat er van over is, is ook wat te eenvoudig voor origineel. Ik las in de catalogus dat de tussen biezen bij dit model rood zouden moeten zijn. Zal er wel sjiek uit hebben gezien.
Groeten,
Maarten
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door de rode »

Zeer mooi exemplaar ! en ook erg leuke historie :D
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door Empo's bijgebouw »

Mooie fiets hoor
Ook nog nooit gezien dat de liggende vork in een lug zat gesoldeerd
Maar de 29 is wel een echt hoog exemplaar voor die tijd
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door maartenB »

superleuke aanwinst weer!

Appie: je ziet hier
https://oudefiets.nl/fietsfotos/gazelle ... no-7-1931/
bijvoorbeeld ook zo'n Gazelle (nr 7) met gelugd frame.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door Floris91 »

Wauw wat een bijzonder verhaal en goed bewaard gebleven fiets. Gaaf!
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door Empo's bijgebouw »

Appie: je ziet hier
https://oudefiets.nl/fietsfotos/gazelle ... no-7-1931/
bijvoorbeeld ook zo'n Gazelle (nr 7) met gelugd frame.
[/quote]

Dankje

Zullen wel zeldzame fietsjes zijn denk ik
Tot waneer is dit gebruikt en vanaf waneer is dit in gebruik genomen

Ziet er wel degelijk uit
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer ze bij Gazelle zijn begonnen met dit type gelugde achtervorken.
Het is ergens in de 30er jaren gestopt. Dat is misschien het best te relateren aan de type Gazelles die er in het betreffende jaar aangeboden werden.
Ik meen dat de Gazelle 7 ergens rond 1935 verdween uit de catalogus.

Het is wel een mooie constructie en eigenlijk ook niet meer dan dat. Fietsen met gobogen buizen en losse spatbordmannetjes zijn ook prima en solide.
Met de opmerking erbij dat Gazelles relatief vaak een doorgerot onderste spatbord mannetje hebben. Dat is bij zo`n gelugd frame onmogelijk.

Bij deze Gazelle heeft men eens geprobeerd de achterband te vervangen zonder het wiel er uit te nemen. De staande en liggende achtervork waren zwaar verbogen. IK kon het weer goed terug buigen maar het is voor de balans van het fietsen funest natuurlijk.
DSC09188.JPG
Het zou heel goed kunnen zijn dat deze fiets geleverd is door B.J. van Riemsdijk uit de Voorstraat te Dordrecht.
https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... ohistory=1
Deze Gazelle dealer heeft flink wat mooie fietsen weten weg te zetten.
DSC05308.JPG
Ik heb zelf een groene kruisframe Gazelle type L met kogellagers van deze fietsenwinkel en mijn vriendin had een Gazelle damesfiets met ook zo`n dealerplaatje van B.J.van Riemsdijk.

De Gazelle 9 kruisframe heeft op twee plaatsen op het achterspatbord de gaatjes van een dealerplaatje maar helaas zijn de plaatjes weg.
Mogelijk is de een van B.J. van Riemsdijk bij aanschaf en de tweede na revisie (zwart lakken oa) van J. Riemsdijk ,de zoon.
Maar dat blijft een beetje gissen.

groeten,
Maarten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gazelle 9 Kruisframe 1934

Bericht door veenofiets »

Maarten schreef
Bij deze Gazelle heeft men eens geprobeerd de achterband te vervangen zonder het wiel er uit te nemen. De staande en liggende achtervork waren zwaar verbogen. IK kon het weer goed terug buigen maar het is voor de balans van het fietsen funest natuurlijk.
Dat deed ik eigenlijk altijd zo. Hem net zo ver open buigen dat een platgeknepen buitenband net bij het uiteind van de as langs kon… maar dan wel met jaren 80 fietsen…

Freek
Plaats reactie