Fongers CCG65 1911

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Durabo88
Berichten: 2590
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Durabo88 »

Hij wordt heel fraai zo.

Nog even een vraag over de bediening van de versnellingen. Was het vroeger niet zo dat het gebruikelijk was de versteller op het stuur bij een damesfiets en voor de heren eentje op de bovenbuis?
Sportief fietsend!
jwfabrie
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jwfabrie »

Wow Maarten. Wat een vakwerk weer allemaal bij dit project! Het wordt echt een plaatje zo, deze CCG.

Ondertussen geniet ik van mijn 29-er Weer en Wind 👍
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 671
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Mooi hoor, dat zadel. En ook een periode-correcte bel en een smal pompje!
Maar staat het stuur niet iets te hoog (vergelijk de afbeelding uit de folder; Fongers fietsen van voor 1914 hadden het stuur vaak heel laag staan, soms maar 8 cm stekend boven de balhoofdmoer)?
Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2370
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja goed idee dat weg laten roesten alhoewel...
Ik denk dat het nikkel er na een week geheel van af is en de lak van het frame na enkele maanden er nog gewoon op zit...
Dat nikkel van mij begint al te roesten na een onverwachte regenbui. Thuis poets ik de roest vlekken er dan weer af.

Over de versteller op het stuur, dat is inderdaad in ver weg de meeste gevallen toegepast op damesfietsen. Maar het is wel mogelijk geweest om het toe te (laten) passen op een herenfiets. Het S.A.boekje van Fongers laat het ook zien.
P1020299.jpg
In mijn geval is het ook het feit dat dit op dit moment de enige keuze is. Een ronde buisversteller heb ik nu niet liggen.
En variatie op het thema is altijd leuk.
P1020292.jpg
Ja , de hoogte van het stuur. Het staat inderdaad wel lager op de beeldbank foto`s
al is de verhouding tot het frame ook anders ivm de 60 cm frame hoogte die de meeste heren fietsen hebben.
Ik ga het eens proberen, kijken hoe het er uit ziet.

Willem , leuk dat de CCG van Beintema je bevalt!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 983
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door JasperA »

jwfabrie schreef: 2 mei 2024, 23.35 Ondertussen geniet ik van mijn 29-er Weer en Wind 👍
Zouden we mogen meegenieten van het eindresultaat in de vorm van wat foto’s? Zou leuk zijn om die aan de betreffende forumpost toe te voegen in ieder geval. :D

Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik onlangs Maarten er al een test ritje op heb zien maken maar de uiteindelijke opgeleverde versie heb ik nog niet gezien helaas.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2370
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper ik heb helaas niet zoveel fotos meer gemaakt van de CCG van Beintema.
De aardigste is die met mijn andere CCG uit de zelfde serie:
P1010604.jpg
En dit was de allerlaatste:
P1020187.jpg
Helemaal afgebouwd is de Fongers niet. Dat gaat Willem verder doen naar eigen inzicht en voorkeur.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2370
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen week nog maar eens verder gewerkt aan de CCG.
De fiets heeft nu een kettingkast en remblokjes rondom.
P1020327.jpg
P1020334.jpg
De kettingkast is er een uit oude voorraad en zeer kwetsbaar. Met het monteren piepte en vooral kraakte het aan alle kanten.
Het frame had ik al bij voorbaat iets ingekort omdat eerdere ervaringen leerde dat de doeken niet meer de rek om om het frame te passen aan kunnen.
Met een iets kleiner frame is die spanning wel weg
Ik had ook het spatbord verwijderd zodat er maximaal ruimte was voor het laten zakken van het doek.
Ook de crank aan kettingkant er af gehaald. Dat scheelt veel in het vriendelijk monteren.
Het is gelukt om de kast heel te monteren al kwam ik bij het proefrijden wel een aanloop probleem tegen.
De Fongers fietsen met 50 tands tandbladen hebben in een gemiddelde kettingkast een wat krappe ruimte. Ik meende dat het wel ging maar
had me verkeken op het schroefje van de beugel. Dat stak te ver uit waardoor de ketting er steeds langs raspte.
P1020317.jpg
De boel moest dus toch weer los, Ik heb bij gelegenheid ook het ketting sluitschoefje wat platter gemaakt. Ook die tikte het frame aan, zo af en toe.
P1020313.jpg
Vandaag eens de twee CCG`s naast elkaar gezet. 1911 en 1929. Zo`n beetje alles is veranderd in die jaren.
P1020318.jpg
P1020319.jpg
P1020320.jpg
P1020321.jpg
Versnellingsnaaf van X naar K, spatborden van smal naar breed, Andere stofkappen bij trapas en voorwiel, ander remsysteem inclusief stuur, korter frame versus langer frame. korte voorvork versus lange voorvork.
Een paar dingen zijn echt het zelfde: balhoofd strop en schalen, trapas (as, driepoot en borgmoer) en 50T tandwiel, zadelpen. Spatbordstangen en velgen.
In het frame zijn de lugs met rembevestigingsgaten waarschijnlijk ook wel het zelfde gebleven.
Kortom, Wel ongeveer de zelfde fiets qua uitvoering maar in detail totaal gewijzigd in die 18 jaar.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 671
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Heel fraai Maarten, echt in oude luister hersteld. Paar dingetjes:
- zijn dit de pedalen die je hebt nagemaakt? (ik herken de rubbers niet)
- mooi de oude kettingkast!
- opvallend hoe kort de afstand is tussen de neus van het zadel en stuuruiteinden
- zelf monteer ik de klem voor het versnellingskabelwieltje altijd met de sluiting aan de achterzijde van de staande buis; bewuste keus om dit anders te doen?

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2370
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jos,

Nee , de pedalen zijn verchroomde Indiase ''Raleigh'' namaaksels.
Ik ga nog aan de slag met de rubber profielen zoals op de beeldbank en die komen dan op vernikkelde pedalen (van ongeveer de zelfde vorm als er nu op zit).
Ja, dat wieltje van de S.A. versnelling. Ik zelf zou ook liever het bandje andersom zetten. Dat is fraaier maar Fongers deed het bij nagenoeg alle modellen op deze wijze. Ik denk dat het in sommige gevallen te maken heeft met de remstang die in de weg kan zitten maar weet dat niet zeker.
Ik kopieer dus wat ik zie op de Beeldbank foto`s.

Inderdaad erg kort die Fongers fietsen uit de vroegere series. Ik ben er fan van, die korte zithouding. Veel andere liefhebbers hebben liever een langer frame.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 671
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Ik zie op meerdere foto's van herenfietsen van rond 1910 op Beeldbank dat de betreffende klemsluiting aan de achterzijde van de staande buis zit (maar soms inderdaad ook aan de voorzijde). Kwestie van smaak, maar ik vind het mooier als die sluiting uit het frontale zicht is; het is bij de luxe modellen een drukke zone daar net onder het zadel, met de remstangnokken, het versnellingswieltje en de bovenste pompklem; de aanblik daar verdient aandacht.

groet, Jos
Bijlagen
BB 1926 zadelpartij compr..jpg
BB 1908 compr..jpg
Plaats reactie