Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Sommige fietsen verdienen het bewaard te worden in een zo origineel mogelijke staat. In musea, in onze schuurtjes, of gewoon in onze woonkamers.
Dit was niet zo'n fiets.
Deze Halfords Sport supersportfiets kocht ik ooit voor een paar tientjes voor de onderdelen.
Zo stond 'ie in 1977, vlak voor Sinterklaas, in de lokale pers geadverteerd:
Die onderdelen zijn in de loop der tijd gebruikt voor andere projecten en het frame hing al jaren op zolder te wachten op betere tijden.
Die kwamen toen ik het weer tegenkwam op zoek naar een frame in mijn maat waar ik 650 x 42B-banden in kwijt kon. Die had ik gekocht, met een goedkoop setje 650B-wielen, want die wilde ik wel eens proberen. Kijken wat er waar is van al die mooie verhalen ("alsof je op wolken rijdt!").
Keuzes qua afbouwthema waren grofweg "budget gravel" of "retro cyclotouriste". Omdat ik meer heb met het laatste werd het dat.
En heb ik alles wat ik zoal aan leuke spulletjes had verzameld en een beetje bij het thema paste er maar opgeschroefd.
Het resultaat:
Belangrijkste onderdelen: Huret Allvit derailleurs, Andel cranks, MAFAC "RAID"-remmen, T.A.-minirekje met T.A.-tas, Lefol "LE MARTELE"-spatborden, PNA 650B-wielen, Panaracer Pacenti-banden (650 x42B), T.A.-bidonhouder, Lohmann-zadel, Tornade-pomp, Velo Orange-decaleur en Lyotard 460D-pedalen.
Omdat ik hem wel lekker vond rijden heb ik hem meteen de week daarop maar meegenomen voor een weekje fietsvakantie in Frankrijk. Ik vond nog een geveerd Idéale 76 "Cyclotouriste"-zadel in de kast, en daarmee heb ik de nog niet ingereden Lohmann vervangen. Nog wat "echter" (en comfortabeler.)
Langs de Rance, ergens in de buurt van DInan:
Op de terugweg hebben we deelgenomen aan de Retroronde van Vlaanderen. Een van de Pacenti's had ik tijdens de vakantie al gemold, maar op de markt in Oudenaarde vond ik een paar 650 x 40B-banden in de klassieke kleur rouge brique:
Meteen maar gemonteerd ter vervanging van de lelijke zwarte Decathlon-banden die ik in Frankrijk had gekocht:
Ik heb er afgelopen zomer nog veel mee gefietst, en ook dit voorjaar ging hij als eerste weer mee naar buiten voor een ritje. Met nog weer nieuwe baksteenrode banden, nu 650 x 44B. Eigenlijk Michelin-banden, maar onder licentie gemaakt door Casumina in Vietnam. Zo staat 'ie er nu bij:
Dit was niet zo'n fiets.
Deze Halfords Sport supersportfiets kocht ik ooit voor een paar tientjes voor de onderdelen.
Zo stond 'ie in 1977, vlak voor Sinterklaas, in de lokale pers geadverteerd:
Die onderdelen zijn in de loop der tijd gebruikt voor andere projecten en het frame hing al jaren op zolder te wachten op betere tijden.
Die kwamen toen ik het weer tegenkwam op zoek naar een frame in mijn maat waar ik 650 x 42B-banden in kwijt kon. Die had ik gekocht, met een goedkoop setje 650B-wielen, want die wilde ik wel eens proberen. Kijken wat er waar is van al die mooie verhalen ("alsof je op wolken rijdt!").
Keuzes qua afbouwthema waren grofweg "budget gravel" of "retro cyclotouriste". Omdat ik meer heb met het laatste werd het dat.
En heb ik alles wat ik zoal aan leuke spulletjes had verzameld en een beetje bij het thema paste er maar opgeschroefd.
Het resultaat:
Belangrijkste onderdelen: Huret Allvit derailleurs, Andel cranks, MAFAC "RAID"-remmen, T.A.-minirekje met T.A.-tas, Lefol "LE MARTELE"-spatborden, PNA 650B-wielen, Panaracer Pacenti-banden (650 x42B), T.A.-bidonhouder, Lohmann-zadel, Tornade-pomp, Velo Orange-decaleur en Lyotard 460D-pedalen.
Omdat ik hem wel lekker vond rijden heb ik hem meteen de week daarop maar meegenomen voor een weekje fietsvakantie in Frankrijk. Ik vond nog een geveerd Idéale 76 "Cyclotouriste"-zadel in de kast, en daarmee heb ik de nog niet ingereden Lohmann vervangen. Nog wat "echter" (en comfortabeler.)
Langs de Rance, ergens in de buurt van DInan:
Op de terugweg hebben we deelgenomen aan de Retroronde van Vlaanderen. Een van de Pacenti's had ik tijdens de vakantie al gemold, maar op de markt in Oudenaarde vond ik een paar 650 x 40B-banden in de klassieke kleur rouge brique:
Meteen maar gemonteerd ter vervanging van de lelijke zwarte Decathlon-banden die ik in Frankrijk had gekocht:
Ik heb er afgelopen zomer nog veel mee gefietst, en ook dit voorjaar ging hij als eerste weer mee naar buiten voor een ritje. Met nog weer nieuwe baksteenrode banden, nu 650 x 44B. Eigenlijk Michelin-banden, maar onder licentie gemaakt door Casumina in Vietnam. Zo staat 'ie er nu bij:
- marco verbaant
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Dank....



"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
- Berichten: 1715
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
ik zie alleen een voorrem en een achterrem. Bedoel je dat met onderdelen?

/Marten
Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Ik was indertijd bij de verkoper voor een andere fiets en deze werd me aangeboden voor minder dan wat de MAFAC's en de wielen (Weinmann velgen & Pelissier naven) me waard waren. De rest was een bonus.m-gineering schreef: ↑8 apr 2025, 21.07 ik zie alleen een voorrem en een achterrem. Bedoel je dat met onderdelen?![]()
De wielen hebben al onder verschillende fietsen dienst gedaan en zitten nu onder mijn Olympia Sport. De Weinmann spatborden heb ik gebruikt voor een eerder restomod-project:
De pompnokken had ik bewaard en zitten nu weer terug waar ze horen: op deze Halfords.

Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Ziet er goed uit met de Franse slag!
Sportief fietsend!
- Jorisoudefiets
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Wouw, dat is en prachtige 650B fiets geworden. Erg goed gedaan. En zie ik een Reynolds sticker of is het en look-a-like sticker van Halfords?
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Dank je! Was ook erg leuk om te doen, moet ik bekennen.Jorisoudefiets schreef: ↑9 apr 2025, 09.10 Wouw, dat is en prachtige 650B fiets geworden. Erg goed gedaan. En zie ik een Reynolds sticker of is het en look-a-like sticker van Halfords?
De sticker is deze:
Ik heb zo'n sticker wel eerder gezien op Superia's, en aangezien de directeur van Superia Remi Claeys heette vermoed ik dat dit hun eigen buizen waren. De zadelpen is 25,8mm, dus bepaald geen Reynolds 531.

Halfords had een eigen fietsenfabriek in Wales (Halmanco), maar kennelijk had de Nederlandse directie de vrijheid om fietsen voor de Nederlandse markt in België te bestellen.
De hele fiets weegt nu overigens zo'n 14,5 kg.
- Jorisoudefiets
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Mijn 1938 Gnome Rhone weegt een mooie 11,5 kg maar dan is ook bijna alles aluminium, inclusief bidon en gereedschap set. Dat dan met licht gewicht renzadel, met leder Brooks zadel is het ca. 1kg meer.
Deze fiets accelereert als een raket met die licht gewicht bandjes. Je komt steeds een versnelling te kort (3-speed).
Deze fiets accelereert als een raket met die licht gewicht bandjes. Je komt steeds een versnelling te kort (3-speed).
- Bijlagen
-
- 1938 Gnome Rhone.png (3.52 MiB) 1004 keer bekeken
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Zelfs het crankstel met spietjes alu?
Sportief fietsend!
- Jorisoudefiets
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Re: Halfords Supersport (waarschuwing: controversiële inhoud)
Alu krankstel met blad. Alu remmen. Alu zadelpen (nieuw maar verouderd). Een alu Simplex derailleur. En zelfs een alu slot
De trapas, trappers en spie zijn metaal, en natuurlijk een stalen 3-speed cassette.
Overigens stalen velgen en standaard verzinkte spaken.
De achterbrug van de fiets is duidelijk hoogwaardig en licht gewicht.

De trapas, trappers en spie zijn metaal, en natuurlijk een stalen 3-speed cassette.
Overigens stalen velgen en standaard verzinkte spaken.
De achterbrug van de fiets is duidelijk hoogwaardig en licht gewicht.
- Bijlagen
-
- 1938 Gnome Rhone 650B.2021.08.1.jpg (228.65 KiB) 982 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jorisoudefiets op 9 apr 2025, 17.44, 2 keer totaal gewijzigd.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC