Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Durabo88
Berichten: 2583
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Zo het goede weer komt er weer aan. Ik wil alle snel draaiende lagers (d.w.z. alle lagers m.u.v. het balhoofd) goed schoonmaken en doorsmeren. Het balhoofd druppel ik wat dikke olie of spuit ik wat vet in, omdat het de contramoer al wat beschadigd is en ik met de voorrem zit.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2583
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Vandaag de naven even een beurt gegeven. Tegenvaller was een zwaar beschadigde conus achter. Na flink speuren in de voorraad bleek ik gelukkig nog naar eentje te hebben waarbij de hoogte klopte en de diameter heel dicht in de buurt kwam. Eindresultaat: alles draait weer soepel.

Vervolgstappen zijn de trapas en enkele optische zaken. 8-)
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2583
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Misschien moet ik het achterwiel een keer opnieuw vlechten, daar ik bij een tochtje eerder dit jaar al vrij snel een spaak brak en kon zien dat er al twee eerder vervangen waren. Daarnaast is het wiel niet op aandrijving gespaakt, wat wel zou moeten. De flensen zijn ook erg dun, dus misschien moet ik maar spaakkopringetjes gebruiken.

Weer een lekker klusje voor komend voorjaar.
Sportief fietsend!
alexnagui
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2018, 21.39

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door alexnagui »

Hoi Durabo88. Heb je nog steeds deze fiets? Welk framenummer staat op jouw fiets? Heeft jouw fiets campangolo padden eigenlijk?
Ik heb zelf een Olympia (Olympiade) Sport frame een tijdje geleden gekocht. Maar ik weet niet precies of die fiets uit jaren 50 of 60 komt.

Groeten,
Alexander
Laatst gewijzigd door alexnagui op 20 dec 2018, 12.33, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 2583
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Beste Alexander,

Zou ik even na moeten kijken, misschien had hij zelfs geen framenummer. Heb je misschien ook wat foto's van jouw frame, ben wel benieuwd.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
alexnagui
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2018, 21.39

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door alexnagui »

De foto's ervan kan je hier vinden https://www.bikeforums.net/classic-vint ... sport.html

Het framenummer is bijna niet te zien vanwege het poedercoaten, maar volgens mij is het 47337 of zoiets
framenummer
framenummer
m-gineering
Berichten: 1449
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 24 jan 2017, 21.33

Uiteindelijk is de eerste derailleur van het frame afgebroken en vervangen door een Huret Alvit met bijbehorende versteller en Campagnolo geleider. Nu bedien je de versteller weer rechts van het frame.

Groeten,

Y.
Zou er niet origineel een veerloze derailleur met dubbele kabel bediening opgezeten hebben? Vervolgens derailleuroor afgezaagd om een moderne derailleur te monteren, onder handhaving van de originele commandeur met enkele kabel. Bovenste nok gebruikt om de schakelrichting origineel te houden
/Marten
Durabo88
Berichten: 2583
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Beste Marten,

Volgens mij zijn het Simplex patten en inderdaad de derailleurnok is afgezaagd/afgeslepen al een hele tijd geleden. Ik ga dit niet terugrestaureren, want als ik dat wil zou ik de fiets zelfs op tubes moeten rijden volgens de overlevering van de familie van de eerste eigenaar.

Beste Alexander,

Momenteel heb ik het erg druk en ben nog niet aan het framenummer bekijken toegekomen.

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2583
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Beste Alexander,

Jouw fiets is in elk geval een supersportfiets met bagagedrager geweest. Bij mijn fiets zit de drager aan het frame gesoldeerd. Ik zou het frame weer kaal laten stralen, chroomwerk opnieuw doen en de originele kleur laten spuiten (tenzij je een andere matallic kleur prefereert). Is duur, maar dan heb je 'm wel weer zoals hij was (of ook had kunnen zijn, custom built, dus ja). Je hebt in ieder geval het geluk dat jouw fiets nooit biezen of andere versiering heeft gehad, dat is nl. een stuk moeilijker na te maken. Mijn fiets is wel heel uitgebreid gebiesd, zelfs met op de uiteinden een mooi transfer met een grote gestyleerde R.
Ik weet eventueel nog wel een goede spuiter.

Heb je het balhoofdplaatje er wel bij?

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2583
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Beste Alexander,

Je hebt Campagnolo patten achter, dus vermoedelijk ook een Campa of Zeus derailleur gehad. Verder zie ik op de originele lakfoto een ruitvormige schaduw van de voorderailleur, dat is volgens mij Campagnolo of Zeus. Vermoedelijk een 2 x 5 = 10 speed.
Jouw frame zou ik eerder jaren 60 dateren dan jaren 50, gezien de oude metallic lak en de schaduw v/d voorderailleur.
Naven zou je voor Campagnolo hoge flensnaven (dat wat je kan krijgen en dichtst in de buurt of uit de jaren 60 komt). Goedkoper zou een paar Normandy naven met vlakke snelspanner kunnen zijn.

Ik vraag me alleen even af welke breedte banden er op gezeten heeft. Kun je door naar 37-622 of net als bij mij tot 32-622? Of toch 28-622?

Zo'n restauratie vraagt altijd veel denkwerk en afwegingen. Het belangrijkste is dat je zelf blij bent met het eindresultaat.
Sportief fietsend!
Plaats reactie