Hoi,
Vorige week heb ik de fiets op de foto gekocht. Overgespoten in rood. Een kruisframe.
De verkoopster vertelde, dat haar man de fiets 30 jaar geleden zoals hij er nu uitziet had gekocht. Hij was maar één keer gebruikt, door de dochter, maar die vond hem te zwaar sturen (Roelewiel rek). Haar man was anderhalf jaar geleden gestorven en ze was nu op aan het ruimen. Nu komt mijn vraag: Wie herkent het frame behorende bij welk merk? Framenummer 64932, links onder zadel ingeslagen. Geen balhoofdplaatje, wel in midden balhoofd één gaatje hiervoor. Naaf Favoriet, dus daar heb je niet veel aan en waarschijnlijk vervangen, evenals die wielen 28 x 1 1/2. Spatborden ook "nieuw". Breed transportstuur met Roelewiel rek. Origineel op fiets? Heb al veel gezocht, maar geen fiets gevonden met zulk frame. Wie helpt me verder?
Groeten Joost
Kruisframe welk merk?
Kruisframe welk merk?
- Bijlagen
-
- rode fietrs.jpg (389.94 KiB) 3625 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Kruisframe welk merk?
Het is in ieder geval geen transportfiets frame. Volgens rijwiel.net hebben de volgende merken een vergelijkbaar model kruisframe gemaakt: Batavus, Burgers, Empo, Phoenix, Magneet. Magneet in ieder geval niet, daarbij lopen de voorste twee buizen parallel. Maar bijvoorbeeld een Phoenix zou kunnen, zoals deze: https://www.phoenixhuis.nl/?p=2868
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
P.s. wat ook nog en optie is, is dat het een ingekorte tandem is. Er zijn best wel wat tandems omgebouwd tot transportfietsen.
Ik kan het op de foto niet zien, maar zou een ingekorte tandem geen excentrisch bracket hebben ?
Hoi Jeroen,
Bedankt voor je informatie. Als ik de door jou vermelde merken na ga in "Hoe oud is deze fiets" valt Batavus af met framenummers, Burgers ook, en daarbij had burgers geen balhoofdPLAATJE, Nummering Empo eveneens. Dan de nummering van Phoenix, dat zou dan ook niet kloppen. Dus heb ik met schuurpapier 800 nog een goed "gekeken" en er kwam voor de 6 nog een stukje van een 2 te voorschijn. 264932 komt overeen met een Phoenix uit rond 1957. Het schuin aflopend chroom op de foto's van de Phoenix voorvork ziet er ook hetzelfde uit, zover ik kan zien. Dus ik denk dat het inderdaad een Phoenix is. Tandem mogelijkheid heb ik bekeken a.d.h.v. mijn drie oudste tandems. die mogelijkheid sluit ik uit.
Nogmaals hartelijk dank. mvg. Joost
Bedankt voor je informatie. Als ik de door jou vermelde merken na ga in "Hoe oud is deze fiets" valt Batavus af met framenummers, Burgers ook, en daarbij had burgers geen balhoofdPLAATJE, Nummering Empo eveneens. Dan de nummering van Phoenix, dat zou dan ook niet kloppen. Dus heb ik met schuurpapier 800 nog een goed "gekeken" en er kwam voor de 6 nog een stukje van een 2 te voorschijn. 264932 komt overeen met een Phoenix uit rond 1957. Het schuin aflopend chroom op de foto's van de Phoenix voorvork ziet er ook hetzelfde uit, zover ik kan zien. Dus ik denk dat het inderdaad een Phoenix is. Tandem mogelijkheid heb ik bekeken a.d.h.v. mijn drie oudste tandems. die mogelijkheid sluit ik uit.
Nogmaals hartelijk dank. mvg. Joost
Als het kruisframe van Phoenix is heeft het dan geen gesloten voorvork. Dit is een Phoenix herkennings punt. Grt Fkonings
- Jeroen Zuiderwijk
Maar die is waarschijnlijk vervangen door een transportfiets voorvork, net als het stuur en de voordrager.
Hoi FKonings,
Dan klopt het plaatje nog beter. Andere spatborden erop, die lijken (heb gelukkig een grote voorraad van allerlei fietsonderdelen) In Berlicum nog bijpassend balhoofdplaatje scoren en op kleur en we komen in richting van "1957".
Dank voor de aanvullende info. Mvg. Joost
Dan klopt het plaatje nog beter. Andere spatborden erop, die lijken (heb gelukkig een grote voorraad van allerlei fietsonderdelen) In Berlicum nog bijpassend balhoofdplaatje scoren en op kleur en we komen in richting van "1957".
Dank voor de aanvullende info. Mvg. Joost