Welk merk, welk jaar?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Welk merk, welk jaar?

Bericht door Floris91 »

Dag iederen, een fijne Pasen!

Op deze vrije dag een gekeken naar wat voor fiets ik laatst heb ik opgehaald in Oegstgeest om de hoek.
Echt een oud frame zo te zien. Het gaat om een fiets afkomstig van Java uit Yogyakarta, volgens de mevrouw die hem aan mij gaf gaat het om de volgende fiets op de oude foto:
image6.jpeg
20220417_104844.jpg
20220417_104821.jpg
20220417_105123.jpg
20220417_111444.jpg
20220417_111934.jpg
20220417_105211.jpg
20220417_105150.jpg
20220417_111425.jpg
Het kettingwiel is duidelijk geen oude Williams, ten minste dat is mijn inschatting. De lampenhaak lijkt op foners maar is ronder in het open verticale deel. Het framenummer is KJ5898.

Het meest fascinerend vind ik de transfer met yogyakarta 1938 wat op de onderstaande foto staat.


20220417_104955.jpg
Wie o wie weet er meer?
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Welk merk, welk jaar?

Bericht door de rode »

zeker niet hetzelfde frame als van de foto ; de ronding van de bovenste framebuis is heel anders
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Welk merk, welk jaar?

Bericht door Floris91 »

Wie kan er iets zeggen over het merk? Of de stikker waar jogyakarta 1938 op staat? Is er iemand die contact heeft met onze Indonesische hobbygenoten die het zou kunnen weten?
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Welk merk, welk jaar?

Bericht door Cyclissimo »

Interessant zoekplaatje. Er is zo op het eerste gezicht niet veel origineels meer aan de fiets (buiten het frame, zadelpen, cranks en voorvork en zelfs dat is niet zeker).
De balhoofdmoer komt van een Gazelle, dus of de lamphaak nog origineel is moet je ook maar afwachten. De bovenste lagerschaal ziet er wel origineel uit.
Het opvallendste aan het frame is wat mij betreft de knik in de gebogen buis en de bovenste balhoofdlug met 'geintegreerd' lager. Dat wijst wel naar een flink oude fiets. Eventueel zou hij ook Engels kunnen zijn.
Misschien dat de trapas nog wat meer informatie prijsgeeft als je hem demonteert...
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk, welk jaar?

Bericht door maartenB »

je zou dat van die Yogjakarta transfer eens aan Fahmi kunnen vragen.

Of beter: zet je vraag (in het Engels) op de Facebook groep van de club, daar kijken ook veel Indonesiers naar.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk, welk jaar?

Bericht door maartenB »

Het frame zou van een Gazelle van voor (ik meen) 1927 kunnen zijn. Dat jaartal moet je checken (Gazelle special?) en ook of het framenummer in de reeks past. Maar die hadden destijds zo'n recht stuk bovenaan de ronde buis. Zie link.

en ook hier: https://oudefiets.nl/fietsfotos/gazelle-7k-1924/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Welk merk, welk jaar?

Bericht door Floris91 »

Met de hulp van Maarten B heb ik contact gelegd met een voor Maarten bekende verzamelaar uit Indonesië.
Hij wist mij meteen uit te leggen dat de transfer uit Yakarta een "plombir" of een "tax mark" of in het nederlands een soort van belastingvignet is.

Dankbaar ben ik voor zijn uitleg:

According to my analysis, the transfer mark "yogyakarta-1938" is a tax mark (plombir in Indonesian) in Dutch: plombe,

Tributes or taxes are often used by the government as a source of financial income. The Portuguese, Dutch, British colonial governments all imposed taxes on the residents of the archipelago they occupied. There are two kinds of taxes applied to vehicles, namely motorized vehicle taxes and non-motorized vehicle taxes. Motor vehicle tax covers motorized vehicles, such as cars, motorcycles, and trains. While the non-motorized vehicle tax is intended for traditional vehicles such as bicycles, and buffalo or horse carts.

Plombir was started around the 1930s, especially in the Central Java region (including Yogyakarta), was used until the 1980s, the amount of the Plombir tax varied, with the tax price determined by the local government at that time.

Attached are some plombir that I can convey

imageskkk.jpg
imageskkk.jpg (11.55 KiB) 664 keer bekeken
index77.jpg
index77.jpg (6.07 KiB) 664 keer bekeken
indexi.jpg
indexi.jpg (12.9 KiB) 664 keer bekeken
indexm.jpg
indexm.jpg (8.17 KiB) 664 keer bekeken
Oké dat is dus een erg gaaf en verbeeldend stukje historie! :D Ik heb volgens mij nog niet eerder gelezen over deze koloniale belastingtransfers en volgens mij ook niet in "Over de loden last van het koperen fietsplaatje" van Ferdinand H.M. Grapperhaus welk boek ik twee of drie jaar terug nog gelezen heb. Op Google kan ik er ook zo snel nog niets over vinden. Vanavond ga ik het boek van Grapperhaus er nog eens op naslaan.

Is er iemand van jullie bekend met deze Indonesische belastingtransfers?
Plaats reactie