Haarlemse racefiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon

Haarlemse racefiets

Bericht door TonTon »

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een groen Springfield racefiets frame met Cinelli stuur en stuurpen. Ik weet dat Springfield uit Haarlem komt, maar zou graag willen weten welke wielen, remmen, versnellingen etc er op deze fiets horen en of iemand bij benadering het bouwjaar kan noemen. Alle informatie is welkom en alvast bedankt,Ton
Bijlagen
IMG_2106.jpeg
IMG_2106.jpeg (704.39 KiB) 753 keer bekeken
m-gineering

Re: Haarlemse racefiets

Bericht door m-gineering »

TonTon schreef: 12 aug 2024, 18.14 Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een groen Springfield racefiets frame met Cinelli stuur en stuurpen. Ik weet dat Springfield uit Haarlem komt, maar zou graag willen weten welke wielen, remmen, versnellingen etc er op deze fiets horen en of iemand bij benadering het bouwjaar kan noemen. Alle informatie is welkom en alvast bedankt,Ton
een bidonhouder op onderbuis, kabeltjes bovenlangs bracket, wel aansoldeerdelen op het bracket: 70-75 lijkt me.
Onderdelen: het is cliche, maar als je er Campagnolo opmikt kan niemand zggen dat het fout is. Ev geen Campa remmen maar een minder exorbitant geprijsde zijtrek, De remmen die er opgezeten hebben kun je vaak wel determineren: of een lichte beschadiging rechts boven op de onderbuis van de remhoef, of de beschadiging bij de bovenbuis van de kabelstopper voor middenoptrek
/Marten
TonTon

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 12 aug 2024, 19.12
TonTon schreef: 12 aug 2024, 18.14 Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een groen Springfield racefiets frame met Cinelli stuur en stuurpen. Ik weet dat Springfield uit Haarlem komt, maar zou graag willen weten welke wielen, remmen, versnellingen etc er op deze fiets horen en of iemand bij benadering het bouwjaar kan noemen. Alle informatie is welkom en alvast bedankt,Ton
een bidonhouder op onderbuis, kabeltjes bovenlangs bracket, wel aansoldeerdelen op het bracket: 70-75 lijkt me.
Onderdelen: het is cliche, maar als je er Campagnolo opmikt kan niemand zggen dat het fout is. Ev geen Campa remmen maar een minder exorbitant geprijsde zijtrek, De remmen die er opgezeten hebben kun je vaak wel determineren: of een lichte beschadiging rechts boven op de onderbuis van de remhoef, of de beschadiging bij de bovenbuis van de kabelstopper voor middenoptrek
Dank je wel voor de informatie, ben ik weer een stukje verder. Ik heb er nu Mavic wielen ondergezet, is dat tijdsorigineel?
Groet, Ton
velofilie

Bericht door velofilie »

Hallo Ton,

Destijds waren de Mavic stickers rood met goud.

Groet, Wiel
frans2.jpg
frans2.jpg (179.14 KiB) 722 keer bekeken
TonTon

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 12 aug 2024, 19.38 Hallo Ton,

Destijds waren de Mavic stickers rood met goud.

Groet, Wiel

frans2.jpg
Hoi Wiel, bedankt voor de info, dan ga ik er andere Mavic’s opzetten want nu zijn ze geel met groen. Groet, Ton
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Ik met -m-genering mee qua tijdsidee. In die jaren (eind 60/begin 70) waren Campagnolo als derailleurs en de rest wel gebruikelijk. De remmen zijn lang nog te duur geweest. Vaker werd de gouden combi Universal remgrepen met MAFAC centre-pulls gehanteerd (Jan Janssen won er de TdF mee). De set remmen kostte in die tijd meen ik me te herinneren zo'n 150 Hollandse Florijnen.
Ik heb nog maar onlangs mijn Jabo (waar tenslotte Type Campagnolo op de bovenbuis prijkt) nu compleet Campagnolo uitgevoerd. En dat is voor het eerst in mijn (lange) fietsleven. En nu vind ik het vaak (bijna) zonde om 'm te gebruiken.
Bijlagen
Jabo Type Campagnolo.jpg
Jabo Type Campagnolo.jpg (187.66 KiB) 708 keer bekeken
remurk

Bericht door remurk »

Dhr. Metz , handelend onder de firmanaam "Springfield", leverde wat de klant vroeg en liet frames elders maken, meestal bij één der Amsterdamse framebouwers, waaronder Ko de Jong, ook bekend onder de bijnaam "Witte Ko"
Bijlagen
Springfield 2.JPG
Springfield 2.JPG (175.64 KiB) 701 keer bekeken
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Ton, blanke Mavic's is van alle tijden is, maar die er nu in staan, zijn van veel later (80's). Detail... maar toch :D Destijds waren het tuben in racefietsen bovendien.
TonTon

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 12 aug 2024, 20.31 Ik met -m-genering mee qua tijdsidee. In die jaren (eind 60/begin 70) waren Campagnolo als derailleurs en de rest wel gebruikelijk. De remmen zijn lang nog te duur geweest. Vaker werd de gouden combi Universal remgrepen met MAFAC centre-pulls gehanteerd (Jan Janssen won er de TdF mee). De set remmen kostte in die tijd meen ik me te herinneren zo'n 150 Hollandse Florijnen.
Ik heb nog maar onlangs mijn Jabo (waar tenslotte Type Campagnolo op de bovenbuis prijkt) nu compleet Campagnolo uitgevoerd. En dat is voor het eerst in mijn (lange) fietsleven. En nu vind ik het vaak (bijna) zonde om 'm te gebruiken.
Ja Marco, Campagnolo vind ik ook het mooiste maar is prijzig en eerlijk gezegd heb ik die MAFAC centre-pulls ook altijd mooi gevonden. Wel mooi die JABO van jou en zeker nu hij Campagnolo is uitgevoerd. Soms moet je wensen laten uitkomen. Bedankt voor de info. Groet, Ton
TonTon

Bericht door TonTon »

remurk schreef: 12 aug 2024, 20.57 Dhr. Metz , handelend onder de firmanaam "Springfield", leverde wat de klant vroeg en liet frames elders maken, meestal bij één der Amsterdamse framebouwers, waaronder Ko de Jong, ook bekend onder de bijnaam "Witte Ko"
Kijk, dat maakt het weer een stuk makkelijker wat keuzes betreft. Ik wist niet dat die Springfield frames door Amsterdamse framebouwers werden gemaakt en die naam “ Witte Ko” heb ik al vaker voorbij zien komen in de fietsverhalen. Bedankt
Plaats reactie