Haarlemse racefiets
Haarlemse racefiets
Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een groen Springfield racefiets frame met Cinelli stuur en stuurpen. Ik weet dat Springfield uit Haarlem komt, maar zou graag willen weten welke wielen, remmen, versnellingen etc er op deze fiets horen en of iemand bij benadering het bouwjaar kan noemen. Alle informatie is welkom en alvast bedankt,Ton
- Bijlagen
-
- IMG_2106.jpeg (704.39 KiB) 753 keer bekeken
-
Re: Haarlemse racefiets
een bidonhouder op onderbuis, kabeltjes bovenlangs bracket, wel aansoldeerdelen op het bracket: 70-75 lijkt me.TonTon schreef: ↑12 aug 2024, 18.14 Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een groen Springfield racefiets frame met Cinelli stuur en stuurpen. Ik weet dat Springfield uit Haarlem komt, maar zou graag willen weten welke wielen, remmen, versnellingen etc er op deze fiets horen en of iemand bij benadering het bouwjaar kan noemen. Alle informatie is welkom en alvast bedankt,Ton
Onderdelen: het is cliche, maar als je er Campagnolo opmikt kan niemand zggen dat het fout is. Ev geen Campa remmen maar een minder exorbitant geprijsde zijtrek, De remmen die er opgezeten hebben kun je vaak wel determineren: of een lichte beschadiging rechts boven op de onderbuis van de remhoef, of de beschadiging bij de bovenbuis van de kabelstopper voor middenoptrek
/Marten
Dank je wel voor de informatie, ben ik weer een stukje verder. Ik heb er nu Mavic wielen ondergezet, is dat tijdsorigineel?m-gineering schreef: ↑12 aug 2024, 19.12een bidonhouder op onderbuis, kabeltjes bovenlangs bracket, wel aansoldeerdelen op het bracket: 70-75 lijkt me.TonTon schreef: ↑12 aug 2024, 18.14 Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een groen Springfield racefiets frame met Cinelli stuur en stuurpen. Ik weet dat Springfield uit Haarlem komt, maar zou graag willen weten welke wielen, remmen, versnellingen etc er op deze fiets horen en of iemand bij benadering het bouwjaar kan noemen. Alle informatie is welkom en alvast bedankt,Ton
Onderdelen: het is cliche, maar als je er Campagnolo opmikt kan niemand zggen dat het fout is. Ev geen Campa remmen maar een minder exorbitant geprijsde zijtrek, De remmen die er opgezeten hebben kun je vaak wel determineren: of een lichte beschadiging rechts boven op de onderbuis van de remhoef, of de beschadiging bij de bovenbuis van de kabelstopper voor middenoptrek
Groet, Ton
Hallo Ton,
Destijds waren de Mavic stickers rood met goud.
Groet, Wiel
Destijds waren de Mavic stickers rood met goud.
Groet, Wiel
- marco verbaant
Ik met -m-genering mee qua tijdsidee. In die jaren (eind 60/begin 70) waren Campagnolo als derailleurs en de rest wel gebruikelijk. De remmen zijn lang nog te duur geweest. Vaker werd de gouden combi Universal remgrepen met MAFAC centre-pulls gehanteerd (Jan Janssen won er de TdF mee). De set remmen kostte in die tijd meen ik me te herinneren zo'n 150 Hollandse Florijnen.
Ik heb nog maar onlangs mijn Jabo (waar tenslotte Type Campagnolo op de bovenbuis prijkt) nu compleet Campagnolo uitgevoerd. En dat is voor het eerst in mijn (lange) fietsleven. En nu vind ik het vaak (bijna) zonde om 'm te gebruiken.
Ik heb nog maar onlangs mijn Jabo (waar tenslotte Type Campagnolo op de bovenbuis prijkt) nu compleet Campagnolo uitgevoerd. En dat is voor het eerst in mijn (lange) fietsleven. En nu vind ik het vaak (bijna) zonde om 'm te gebruiken.
- Bijlagen
-
- Jabo Type Campagnolo.jpg (187.66 KiB) 708 keer bekeken
Dhr. Metz , handelend onder de firmanaam "Springfield", leverde wat de klant vroeg en liet frames elders maken, meestal bij één der Amsterdamse framebouwers, waaronder Ko de Jong, ook bekend onder de bijnaam "Witte Ko"
- Bijlagen
-
- Springfield 2.JPG (175.64 KiB) 701 keer bekeken
- marco verbaant
Ton, blanke Mavic's is van alle tijden is, maar die er nu in staan, zijn van veel later (80's). Detail... maar toch Destijds waren het tuben in racefietsen bovendien.
Ja Marco, Campagnolo vind ik ook het mooiste maar is prijzig en eerlijk gezegd heb ik die MAFAC centre-pulls ook altijd mooi gevonden. Wel mooi die JABO van jou en zeker nu hij Campagnolo is uitgevoerd. Soms moet je wensen laten uitkomen. Bedankt voor de info. Groet, Tonmarco verbaant schreef: ↑12 aug 2024, 20.31 Ik met -m-genering mee qua tijdsidee. In die jaren (eind 60/begin 70) waren Campagnolo als derailleurs en de rest wel gebruikelijk. De remmen zijn lang nog te duur geweest. Vaker werd de gouden combi Universal remgrepen met MAFAC centre-pulls gehanteerd (Jan Janssen won er de TdF mee). De set remmen kostte in die tijd meen ik me te herinneren zo'n 150 Hollandse Florijnen.
Kijk, dat maakt het weer een stuk makkelijker wat keuzes betreft. Ik wist niet dat die Springfield frames door Amsterdamse framebouwers werden gemaakt en die naam “ Witte Ko” heb ik al vaker voorbij zien komen in de fietsverhalen. Bedankt