Advies nodig – vervanging van spietrapas (Magneet)?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
AndrewFBel

Advies nodig – vervanging van spietrapas (Magneet)?

Bericht door AndrewFBel »

Hallo allemaal,

Ik heb een oude Magneet Fortuna. Hij is in zeer goede staat en bijna alles is origineel.
Maar er is een probleem gekomen:
- De linker crank (met spie) kan ongeveer 45 graden draaien zonder dat de rechter crank meedraait
- Bij beweging hoor ik een duidelijke “klik”
- Het gaat om een spietrapas (cottered cranks)

Mijn vragen:
- Wat is waarschijnlijk het probleem?
- Is dit meestal alleen een versleten spie of ook de trapas?
- Wat is uw advies over welke onderdelen ik moet zoeken en waar ik ze kan vinden?

Ik wil de fiets graag origineel houden en geen moderne cranks/trapas installeren, omdat de kwaliteit slecht is.

Alvast bedankt voor het advies!

P.S. Ik ga de cranks en trapas demonteren, maar ik moet me eerst voorbereiden, want ik heb dit nog nooit gedaan met dit mechanisme.

Mvg,
Andrej
Bijlagen
IMG_0831.jpeg
IMG_0831.jpeg (355.7 KiB) 597 keer bekeken
IMG_0829.jpeg
IMG_0829.jpeg (315.75 KiB) 597 keer bekeken
Laatst gewijzigd door AndrewFBel op 24 feb 2026, 18.36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Advies nodig – vervanging van spietrapas (Magneet)?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als je zoveel kan draaien is het echt goed mis. De spie zit er ook veel te ver in. De kans is groot dat de spie de verkeerde maat heeft, dat het schuine vlak veel te ver weggeslepen is. Een spie verwijderen is vaak een lastige klus, omdat die erg vast kan zitten. Maar omdat er zoveel beweging is, verwacht ik niet dat dat het geval is. Voor de zekerheid alvast kruipolie inspuiten, en lekker laten rusten terwijl de kruipolie zijn werk doet. Het beste om dat een weekje in te laten weken, dan komt de spie makkelijker los. Er staan genoeg topics over spies verwijderen op het forum, dus ik zou die eerst even doorbladeren.

Omdat het een BSA type trapas is, is in ieder geval de trapas zelf gehard. Dus ik verwacht niet dat de spiebaan op de trapas beschadigd is. Maar wel goed om te checken of die nog mooi vlak is.
AndrewFBel

Re: Advies nodig – vervanging van spietrapas (Magneet)?

Bericht door AndrewFBel »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 24 feb 2026, 15.55 Er staan genoeg topics over spies verwijderen op het forum, dus ik zou die eerst even doorbladeren.
Ja, bedankt, dat ga ik doen. Ik ben vooral geïnteresseerd in waar ik onderdelen kan vinden, omdat ik geen moderne cranks/trapas wil installeren (vanwege de kwaliteit). Maar eerst ga ik het demonteren.
Plaats reactie