Onbekende SA naaf
Onbekende SA naaf
Gisteren een partijtje naven op de kop getikt. Tussen de verchroomde exemplaren zat ook dit vernikkelde exemplaar. Iemand een idee wat het is en hoe oud?
- Bijlagen
-
- image.jpg (191.99 KiB) 7424 keer bekeken
-
- image.jpg (187.68 KiB) 7424 keer bekeken
-
- image.jpg (266.52 KiB) 7424 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Onbekende SA naaf
Fraaie vondst Jasper,
Kijk eens in deze SA-pdf:
http://www.sturmey-archerheritage.com/files/view-14.pdf
Type V met kogelgelagerde planeetwielen, 1908!
Groet, Wiel
Kijk eens in deze SA-pdf:
http://www.sturmey-archerheritage.com/files/view-14.pdf
Type V met kogelgelagerde planeetwielen, 1908!
Groet, Wiel
-
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Onbekende SA naaf
Inderdaad, wat Wiel schrijft; heel fraai.
Deze naaf heeft een geultje extra waar het dikke deel over gaat in het dunne.
Ik denk dat dat het herziene model is maar veel is nog niet 100% duidelijk rond deze naaf.
Bekend is dat ze erg kort is geleverd door S.A. van begin 1908 tot eind 1909 meen ik.
Punt is dat er serieuze technische problemen mee waren waardoor in vergadering bij S.A./ Raleigh eind 1909 besloten is een deel te vernietigen en een deel te reviseren en op te maken aan Raleigh fietsen. In 1910 werd het model van voor deze V naaf nieuw leven ingeblazen en dat werd de X-naaf.
Een van de problemen zouden de kogeltjes zijn in de planeetwielen. De asjes waren mogelijk niet bestand tegen de druk van de kogels.
Ter vergelijk een foto van de V naaf die in mijn Lea and Francis zit . Deze heeft niet die extra geul en zou van het eerste niet gereviseerde type moeten zijn.
Ik ben derhalve wel erg geinteresseerd wat er in jouw naaf binnen in zit. Of daar bijvoorbeeld nog de kogeltjes in de planeetwielen zitten of dat ze dat er uit ge-designed hebben.
Hoe dan ook een mooie vonst! Je vind hem trouwens ook terug in de Fongers fabrieksfoto`s van de Groninger beeldbank.
Met of zonder dat extra geultje dat ben ik vergeten.
Groeten,
Maarten
Deze naaf heeft een geultje extra waar het dikke deel over gaat in het dunne.
Ik denk dat dat het herziene model is maar veel is nog niet 100% duidelijk rond deze naaf.
Bekend is dat ze erg kort is geleverd door S.A. van begin 1908 tot eind 1909 meen ik.
Punt is dat er serieuze technische problemen mee waren waardoor in vergadering bij S.A./ Raleigh eind 1909 besloten is een deel te vernietigen en een deel te reviseren en op te maken aan Raleigh fietsen. In 1910 werd het model van voor deze V naaf nieuw leven ingeblazen en dat werd de X-naaf.
Een van de problemen zouden de kogeltjes zijn in de planeetwielen. De asjes waren mogelijk niet bestand tegen de druk van de kogels.
Ter vergelijk een foto van de V naaf die in mijn Lea and Francis zit . Deze heeft niet die extra geul en zou van het eerste niet gereviseerde type moeten zijn.
Ik ben derhalve wel erg geinteresseerd wat er in jouw naaf binnen in zit. Of daar bijvoorbeeld nog de kogeltjes in de planeetwielen zitten of dat ze dat er uit ge-designed hebben.
Hoe dan ook een mooie vonst! Je vind hem trouwens ook terug in de Fongers fabrieksfoto`s van de Groninger beeldbank.
Met of zonder dat extra geultje dat ben ik vergeten.
Groeten,
Maarten
Re: Onbekende SA naaf
Zo, 1908/1909! Dat is nog eens een serieus zeldzame naaf dan. Dank voor de uitgebreide informatie!
Uiteraard mag je de naaf, in de naam der oude rijwiel wetenschap, eens goed onder de loep nemen. Ik breng hem wel eens mee. Er zat ook nog een vernikkelde Eadie remnaaf in de partij waar ik nu toch ook wel nieuwsgierig naar ben.
Uiteraard mag je de naaf, in de naam der oude rijwiel wetenschap, eens goed onder de loep nemen. Ik breng hem wel eens mee. Er zat ook nog een vernikkelde Eadie remnaaf in de partij waar ik nu toch ook wel nieuwsgierig naar ben.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Onbekende SA naaf
Ja leuk Jasper .
Ik kijk graag eens naar die naaf,de binnenkant dan.
En eigenlijk zou je daar een mooie Fongers uit het goede jaar bij moeten vinden.
Piet uit Oirschot had er eens een uit 1909 een HZ65 Er waren plannen om `m op te knappen met een mindere donorfiets uit 1911
maar het is er nooit van gekomen. De beide fietsen zouden uiteindelijk richting Duitsland zijn gegaan volgens overlevering...
Groeten,
Maarten
Ik kijk graag eens naar die naaf,de binnenkant dan.
En eigenlijk zou je daar een mooie Fongers uit het goede jaar bij moeten vinden.
Piet uit Oirschot had er eens een uit 1909 een HZ65 Er waren plannen om `m op te knappen met een mindere donorfiets uit 1911
maar het is er nooit van gekomen. De beide fietsen zouden uiteindelijk richting Duitsland zijn gegaan volgens overlevering...
Groeten,
Maarten
Re: Onbekende SA naaf
Laten we dan maar eens kijken of we die fietsen kunnen traceren... Het idee is in ieder geval wel om hem op een Fongers fiets uit die tijd te krijgen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Onbekende SA naaf
Dag Jasper,
Ik kon het niet laten om vandaag ,een dag na de Groninger tocht jouw V-naaf eens van binnen te bekijken.
Ik heb slecht nieuws met een sprankje hoop.
De naaf heeft een gebroken tandring en ook twee missende planeetwieltjes. De overgebleven planeetwieltjes zijn gehavend.
Overigens wel leuk om de kogelgelagerde planeetwieltjes te bekijken.
Dat zie je nooit!
Het is niet duidelijk of de gelagerde planeetwieltjes de oorzaak zijn geweest van de crash maar zeker is dat er iets serieus tussen de tanden van de naaf zijn gekomen.
Ik denk dan eerder aan een half planeetwieltje dan aan een veertje of scherf.
Omdat de A-naaf een vergelijkbaar systeem heeft was ik benieuwd of er onderdelen zijn in de A-naaf die overeenkomen met die uit de V-naaf.
Een theoretisch model voorlopig omdat geen mens een frisse A-naaf sloopt om een V-naaf te restaureren. Maar misschien eens een halve kapotte A-naaf (Beaulieu?) gevonden en dan is het anders.
Ik heb er een liggen die nodig nog eens opgeknapt diende te worden en ik heb die bij deze gelegenheid maar eens uit elkaar gehaald.
Erg interessante naaf weer met een dubbel steunlager en rechts onder de aandrijfkop ook een dubbel lager. Dat laatste zie ik op de exploded view van de SA heritage-site niet terug al kan de tekening door dat ze zo slecht is gemaakt ook misleidend zijn.
In ieder geval is de naaf een vroege A-naaf omdat het serienummer nog erg klein is. mogelijk een begin serie van een naaf die later nog wijzigingen onderging.
In m`n Swift damesfiets zit er ook een maar met een nummer bijna even vroeg dus die zal binnenin wel het zelfde zijn.
Dan het goede nieuws; de meest afgebrokkelde ring uit de V-naaf lijkt erg goed overeen te komen met die uit de A-naaf.
Ik denk dat zo`n ring eventueel met enig aanpaswerk wel passend te maken zou zijn. Het is naast de planeetwieltjes het enige wat voldoende overeenkomt tussen de naven!
De vervangende planeetwieltjes zouden bij revisie dan zonder kogellagertjes zijn maar dat lijkt me te overleven.
Hieronder nog een foto van de afwijking van jouw naafhuls met die van mijn Lea & Francis.
Opvallend dat ze dus in anderhalf jaar met twee versies naaf zijn gekomen. Daar moet in het eerste type een behoorlijke fout hebben gezeten om zo`n wijziging te doen.
Groeten,
Maarten
Ik kon het niet laten om vandaag ,een dag na de Groninger tocht jouw V-naaf eens van binnen te bekijken.
Ik heb slecht nieuws met een sprankje hoop.
De naaf heeft een gebroken tandring en ook twee missende planeetwieltjes. De overgebleven planeetwieltjes zijn gehavend.
Overigens wel leuk om de kogelgelagerde planeetwieltjes te bekijken.
Dat zie je nooit!
Het is niet duidelijk of de gelagerde planeetwieltjes de oorzaak zijn geweest van de crash maar zeker is dat er iets serieus tussen de tanden van de naaf zijn gekomen.
Ik denk dan eerder aan een half planeetwieltje dan aan een veertje of scherf.
Omdat de A-naaf een vergelijkbaar systeem heeft was ik benieuwd of er onderdelen zijn in de A-naaf die overeenkomen met die uit de V-naaf.
Een theoretisch model voorlopig omdat geen mens een frisse A-naaf sloopt om een V-naaf te restaureren. Maar misschien eens een halve kapotte A-naaf (Beaulieu?) gevonden en dan is het anders.
Ik heb er een liggen die nodig nog eens opgeknapt diende te worden en ik heb die bij deze gelegenheid maar eens uit elkaar gehaald.
Erg interessante naaf weer met een dubbel steunlager en rechts onder de aandrijfkop ook een dubbel lager. Dat laatste zie ik op de exploded view van de SA heritage-site niet terug al kan de tekening door dat ze zo slecht is gemaakt ook misleidend zijn.
In ieder geval is de naaf een vroege A-naaf omdat het serienummer nog erg klein is. mogelijk een begin serie van een naaf die later nog wijzigingen onderging.
In m`n Swift damesfiets zit er ook een maar met een nummer bijna even vroeg dus die zal binnenin wel het zelfde zijn.
Dan het goede nieuws; de meest afgebrokkelde ring uit de V-naaf lijkt erg goed overeen te komen met die uit de A-naaf.
Ik denk dat zo`n ring eventueel met enig aanpaswerk wel passend te maken zou zijn. Het is naast de planeetwieltjes het enige wat voldoende overeenkomt tussen de naven!
De vervangende planeetwieltjes zouden bij revisie dan zonder kogellagertjes zijn maar dat lijkt me te overleven.
Hieronder nog een foto van de afwijking van jouw naafhuls met die van mijn Lea & Francis.
Opvallend dat ze dus in anderhalf jaar met twee versies naaf zijn gekomen. Daar moet in het eerste type een behoorlijke fout hebben gezeten om zo`n wijziging te doen.
Groeten,
Maarten
Re: Onbekende SA naaf
Dag Maarten,
Dank voor de inspectie en het delen van de foto's! Ik had al zo'n vermoeden dat de inspectie niet zo lang op zich zou laten wachten...
Ik heb thuis nog een vernikkelde naafhuls liggen (met daarin nog wat onderdelen) die qua vorm gelijkend is met jou A-naaf. Met een beetje mazzel zit er nog een tandring in...
Groet, Jasper
Dank voor de inspectie en het delen van de foto's! Ik had al zo'n vermoeden dat de inspectie niet zo lang op zich zou laten wachten...
Ik heb thuis nog een vernikkelde naafhuls liggen (met daarin nog wat onderdelen) die qua vorm gelijkend is met jou A-naaf. Met een beetje mazzel zit er nog een tandring in...
Groet, Jasper
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Onbekende SA naaf
Dag Jasper,
Dat is de moeite van het onderzoeken waard!
Bij gelegenheid wil ik die naaf best eens bekijken op nuttige onderdelen.
Een foto via de mail of in het forum zegt misschien al iets.
Groeten,Maarten
Dat is de moeite van het onderzoeken waard!
Bij gelegenheid wil ik die naaf best eens bekijken op nuttige onderdelen.
Een foto via de mail of in het forum zegt misschien al iets.
Groeten,Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Onbekende SA naaf
Hallo Jasper en Maarten,
Ik wil graag even inhaken op jullie draadje. Ik ben op zoek naar een enigszins originele naaf voor mijn Fongers tandem 1901.
Het zou kunnen zijn dat er een Eady coaster of een SA ingezeten heeft maar wat in godsnaam? Ook New Departure werd in fietsen van gelijke datum van Burgers gezet. IK weet het niet.
In de catalogi die ik gezien heb (ook al jaren geleden) was het niet vermeld.
Een mooie Torpedo naaf van rond 1900 zou al mooi zijn. Ik heb nog een vroege SA K naaf met terugtraprem liggen van tussen '10 en '24. Nog eens opgeduikeld in Beualieu. en een New departure heb ik ook maar die remsegmenten zijn zo smal... Ik vraag me af of een tandem daar op wil remmen. Mijn voorkeur gaat uit naar een naaf met 3 versnellingen en terugtraprem of is dat heel erg vloeken in de kerk.
Wie weet raad? Maarten, Jos, Jasper
Wat is fraai? New departure A type? Knaaf met terugtraprem SA of Eady coaster? Of Torpedo?
groeten,
Michiel
Ik wil graag even inhaken op jullie draadje. Ik ben op zoek naar een enigszins originele naaf voor mijn Fongers tandem 1901.
Het zou kunnen zijn dat er een Eady coaster of een SA ingezeten heeft maar wat in godsnaam? Ook New Departure werd in fietsen van gelijke datum van Burgers gezet. IK weet het niet.
In de catalogi die ik gezien heb (ook al jaren geleden) was het niet vermeld.
Een mooie Torpedo naaf van rond 1900 zou al mooi zijn. Ik heb nog een vroege SA K naaf met terugtraprem liggen van tussen '10 en '24. Nog eens opgeduikeld in Beualieu. en een New departure heb ik ook maar die remsegmenten zijn zo smal... Ik vraag me af of een tandem daar op wil remmen. Mijn voorkeur gaat uit naar een naaf met 3 versnellingen en terugtraprem of is dat heel erg vloeken in de kerk.
Wie weet raad? Maarten, Jos, Jasper
Wat is fraai? New departure A type? Knaaf met terugtraprem SA of Eady coaster? Of Torpedo?
groeten,
Michiel