Fongers gouden horloge

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers gouden horloge

Bericht door jrietveld »

Medewerkers van Fongers die 25 jaar in dienst waren kregen een gouden horloge van de baas cadeau. Her en der liggen deze horloges nog in laadjes van nazaten. Onlangs heb ik er eindelijk een kunnen bemachtigen, op 23 februari 1928 uitgereikt aan Jan ter Steege, die in 1903 in de fabriek begon als rijwielhersteller op de reparatieafdeling. In keurige staat en nog steeds werkend.
Misschien zijn er forumleden die iets meer weten over het merk (Regula Ancre) en het goudgehalte (14K)?

groet, Jos
Bijlagen
20200920_183807_resized.jpg
20200920_183722_resized.jpg
20200920_183336_resized.jpg
20200920_183325_resized.jpg
Laatst gewijzigd door jrietveld op 20 sep 2020, 19.44, 1 keer totaal gewijzigd.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door fietshobbyist »

Karaat — ja, wat is dat eigenlijk precies? Aan gezien er in onze gemeente ooit naar goud werd gezocht, heb ik me daar al eens in verdiept:
Het karaat (K) is een eenheid waarin het massagehalte aan edelmetalen, zoals goud, in legeringen wordt aangeduid. Eén karaat is een 24e massadeel zuiver edelmetaal. 24 karaat goud is dus zuiver goud; fine gold of 999,9 - voor 99,9% zuiver. 1 karaat is 4⅙ massaprocent goud.
Het komt eigenlijk nooit voor dat een sieraad 24 karaat is, omdat het te zacht is om sieraden van te maken; het zou dan gemakkelijk verbuigen, slijten of kapot gaan. Het pure goud wordt daarom gemengd met andere metalen; een legering. In Nederland is het overgrote deel van alle gouden sieraden gemaakt van 14 karaat goud, gevolgd door 18 karaat.
Met koningswater, een giftig mengsel van zoutzuur en salpeterzuur, test men goud op echtheid en gehalte; goud lost op in koningswater. Men zuivert er ook goud mee tot fine gold.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 20 sep 2020, 19.34, 1 keer totaal gewijzigd.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door gerritkan »

Hallo Jos

Leuk als je al een tijd zoekend bent en er dan een weet te vinden .
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door gerritkan »

Werner .

Ik heb ook in een plaats in Overijssel gewoond waar goud gewonnen werd .
De trein rijd daar door een ravijn en een tunnel :)
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door JasperA »

Bijzonder zeg! Je vraagt je meteen af of er nog meer bekend is van Dhr. Ter Steege. Was er in die tijd ook al iets van een personeelsblad beschikbaar zoals de Fongers Flitsen?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door jrietveld »

In de vooroorlogse jaren was er nog geen personeelsblad. Ik ga nog na hoe het precies zat met deze Jan (het horloge is afkomstig van zijn bejaarde kleindochter; van haar kreeg ik ook de fraaie Fongers Sport 1959 van haar moeder c.q. de dochter van Jan).
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door gerritkan »

Nu we het toch over Fongers hebben .
Ik kwam dit tegen .
Moet jullie erg bekend voorkomen .
Bijlagen
4DE2447D-1AE6-47E2-A3E1-B64FF9FCAD76.png
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door TheodK »

bijzonder zo'n horloge. Ik vraag me af of andere fabrieken ook zo'n cadeau gaven bij een jubileum. zouden er dus ook Gazelle , Burgers of Empo horloge's zijn?

In de oude jaargangen van de Nederlandse Rijwielhandel ben ik bij het doorbladeren regelmatig een bericht tegengekomen dat iemand zo'n jubileum vierde. Wellicht is er in DNR of in een plaatselijke krant ook over deze Jan ter Steege te vinden? heb je daar al in gezocht?
Bij dit soort gelegenheden werd er vaak ook een foto gemaakt (bij mijn onderzoek naar Empo ben ik diverse van dit soort foto's tegengekomen). Heeft de familie nog een foto album of schoenendoos waar zoiets in zou kunnen zitten? Of heeft het fongersarchief hier nog iets van?

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door m-gineering »

jrietveld schreef: 20 sep 2020, 19.10 . In keurige staat en nog steeds werkend.

groet, Jos
Niet te veel aan gesleuteld, zal dus ook niet veel gedragen zijn. Zie maar 1 gravering van een horlogemaker (vdP), vaak zie je er wel meer. In ieder geval was dat niet mijn opa, die was SJW en zat op de verlengde hereweg ;)
/Marten
Durabo88
Berichten: 2490
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers gouden horloge

Bericht door Durabo88 »

In welke periode werden deze horloges uitgereikt?
Sportief fietsend!
Plaats reactie