Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door JasperA »

Afgelopen weekend was ik in de gelukkige positie om deze toch wel zeer zeldzame Fongers verlichtingsset over te mogen nemen. Ik ken naast deze set nog slechts drie andere setjes (waarvan eentje NOS :o ). De oplettende kijker heeft de dynamo overigens op dit forum reeds voorbij zien komen... ;)

Fongers verkocht deze sets tussen 1929 en 1933.
IMG_8802.jpg
In eerste instantie dacht ik (net als collega verzamelaars) dat koplamp en dynamo niet bij elkaar hoorden. De oudste verlichting set van Fongers is namelijk snel te herkennen aan de 'dubbele' bevestiging bij de lamphaak.
IMG_1415.JPG
IMG_0352.JPG
(Bron van deze twee foto's: Fongers.net)

Er blijkt echter nog een specifiek kenmerk te zijn van de oudste Fongers koplampen en dat zijn de twee stipjes tussen de letters FG. Bij de latere modellen is dit namelijk maar 1 stipje.
Fongers koplampen.jpg
Daarmee lijkt deze set toch echt een setje te zijn (Yes!). Mogelijk dat hij in de laatste jaren is verkocht en dat de nieuwe beugel toen al in gebruik was. Alles oogt in ieder geval redelijk onaangetast.
IMG_8803.jpg
Ik ben benieuwd of er met deze kennis nog meer 'dubbele stipjes' Fongers koplampen opduiken die niet als zodanig zijn herkend... Allemaal even checken dus. :lol:

Mocht er trouwens iemand goede tips hebben hoe deze set het beste te conserveren/behouden/verfraaien dan houd ik me aanbevolen. Het materiaal van met name de dynamo hals is nogal broos. Zo heb ik reeds de tip gehad om er kaarsvet op te smeren.
Laatst gewijzigd door JasperA op 4 okt 2021, 22.07, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door Empo's bijgebouw »

zijn foto 2 en 3 de zelfde als op foto 1?
als dat zo is zou ik er verder lekker niks aan doen en mooi zo laten
misschien op een oud exemplaar zetten ander mooi in de vitrine
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door JasperA »

appie's schreef: 4 okt 2021, 21.22 zijn foto 2 en 3 de zelfde als op foto 1?
als dat zo is zou ik er verder lekker niks aan doen en mooi zo laten
misschien op een oud exemplaar zetten ander mooi in de vitrine
Het is niet 1 en dezelfde set als je dat bedoelt? De ene set is van Jos en op de andere set (die nog gepoetst moet worden) mag ik nu passen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooi! Kwa conserveren zou ik zo min mogelijk afnemen, gezien de kwetsbaarheid en schaarste. De lamp zou je met staalwol kunnen oppoetsen, eventueel in stappen met verschillende fijnheid. De roestige delen met een roestomvormer behandelen, en daarna in de olie of renaissance wax zetten. De (bakelieten?) dynamo behuizing met rust laten. Je wilt niet dat dit ermee gebeurt: https://www.youtube.com/watch?v=pnsizkVjGm8 :)
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door JasperA »

Dat is wel een hilarisch filmpje Jeroen… 😂
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

Mooie catch!

Over de dynamo: de hals is van ZAMAC, een legering van zink, aluminium, magnesium en koper. Na verloop van tijd gaat dit vanzelf barsten en schilferen. In mijn exemplaar zit een flinke scheur. Ik heb het nummer van jouw dynamo even vergeleken met dat van de mijne, zitten maar een paar duizend tussen (ondanks het hoge getal); waarschijnlijk zijn er ook maar een paar duizend van deze destijds heel dure sets verkocht.

Over de lamp: de eerste generatie FG lampen had inderdaad dubbele punten tussen F en G. Maar ook ontbrak het tuitje voor de fitting. Ik kan het op de foto niet helemaal goed zien, maar dat lijkt ook bij de jouwe het geval. Fongers paste pas in 1930 voor het eerst chroom toe, mijn lamp is nog in nikkel uitgevoerd.
Ik zou de lamp met chroompoets reinigen, dan zie je snel genoeg of het een echt oude is. De beugel lijkt mij later aangebracht.

groet, Jos
Laatst gewijzigd door jrietveld op 5 okt 2021, 18.37, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door m-gineering »

jrietveld schreef: 4 okt 2021, 22.32 Hoi Jasper,

Mooie catch!

Over de dynamo: de hals is van ZAMAC, een legering van zink, aluminium, magnesium en koper. Na verloop van tijd gaat dit vanzelf barsten en schilferen.
Niet altijd, het is afhankleijk van de verontreinigingen in het metaal , voor 1960 was de metallurgie nog niet zo super. Zie bv de englestalige wikipedia over Zinc pest
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2348
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door Maarten Waarlé »

Typisch dat de VT variant met de wat smallere hals (ik neem aan de zelfde fabrikant) bijna nooit scheuren of barsten vertoont.
Zou dat een ander materiaal zijn?
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door JasperA »

jrietveld schreef: 4 okt 2021, 22.32 De beugel lijkt mij later aangebracht.
Dag Jos, dat lijkt mij toch een wat te voorbarige stelling. Bijgevoegd nog een foto van een naar het lijkt ook vernikkelde F..G lamp (deze stond laatst op Marktplaats) met de dubbele puntjes, zonder tuitje voor de fitting maar met een normale beugel. De gebruikte schroefjes zijn allemaal hetzelfde.
93E9B51E-C515-456A-AF2B-031CE97238C9.jpeg
En voor de volledigheid van dit topic hier nog een latere verchroomde versie met weer een andere F.G. toevoeging. Hier lijken de letters met een apart plaatje te zijn bevestigd.
BF5D2304-295C-4253-A2E1-A7F6C83947DD.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Voor de puristen onder ons... Fongers verlichtingsset 1929 - 1933

Bericht door JasperA »

En bij deze nog wat ‘eye candy’… :D
D5B29159-0122-4254-9F15-D13442130CB5.jpeg
EF19562D-8A84-4EDF-A779-5A85E1830030.jpeg
5CA6192D-D07A-499C-A494-73738A6DF59A.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie