Velg ETRTO 489

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door veenofiets »

T is wel even opletten op waar bandenplakker over schrijft, de kogelbanen moeten vlak zijn. Dus waar je de kogels uit het wiel haalt moet na schoonmaken een mooie gladde baan zichtbaar zijn. Is dat niet zo dan kom je er niet met alleen schoonmaken en nieuw kogellagervet.

Freek
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Tussenstand: de ene kant van het wiel zien de kogels en de baan waarin ze zitten er prima uit, maar aan de andere kant zitten de kogels volledig vast. Ik laat de ontvetter even intrekken om te kijken of het vet nog kan loskomen, maar het lijkt alvast helder wat het probleem is.

Groeten,
Mariska
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door veenofiets »

Waarschijnlijk donkerbruin geworden keihard vet! Rustig losweken met wasbenzine of terpentine een idee? Stinkt wel maar werkt denk ik. Succes.

Freek
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Met wat moeite zijn de kogeltjes eruit gekomen. De baan eronder is iets beschadigd. Op elk punt waar een kogeltje zat, zit nu een klein putje. Het is niet veel, maar het is ook geen gave baan. Is dat nog bruikbaar?
Ik kan het wel proberen, maar ben bang dat als het werkt, ik na een paar kilometer fietsen toch weer stilsta.
Moet de baan helemaal gaaf zijn?

Groeten,
Mariska
BeundeHaastweewieler

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door BeundeHaastweewieler »

dat word een koffiemolen. :geek:
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door veenofiets »

Idd dat werkt niet. De cup vervangen als dat niet kan nieuw asje inspaken. Echte techneuten kunnen misschien iets materiaal weg slijpen zodat er binnen het geharde materiaal weer een gave baan ontstaat. Echter dat is dit schat ik niet waard.

Freek
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

MariskaTh schreef: 10 mei 2022, 16.47 Met wat moeite zijn de kogeltjes eruit gekomen. De baan eronder is iets beschadigd. Op elk punt waar een kogeltje zat, zit nu een klein putje. Het is niet veel, maar het is ook geen gave baan. Is dat nog bruikbaar?
Ik kan het wel proberen, maar ben bang dat als het werkt, ik na een paar kilometer fietsen toch weer stilsta.
Moet de baan helemaal gaaf zijn?

Groeten,
Mariska
Goed gesmeerd met kogellagervet kan een zekere hoeveelheid slijtage, onregelmatigheden nog redelijk opgevangen worden. Maar indien mogelijk is het beter om de lagers te vervangen.Zeker als je er veel mee wilt rijden. Is het zowel de conus als de cup, of alleen de conus? Losse conussen zijn makkelijk te vervangen, want die zijn meestal vrij standaard, en daarom gewoon nieuw te bestellen. De cups hebben verschillende diameters, dus dat kan lastiger zijn om de juiste te vinden.
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Het zijn idd de cups, dus ik denk dat dat niet zomaar te vervangen is.

Ik heb nu twee wielen geprobeerd. Een Alpinawiel en een 20 inch wiel. In beide gevallen is de as net iets te dik. Scheelt een fractie van een milimeter, maar genoeg dat ze niet in mijn vork gaan. Ik heb een iets smallere as. Ik dacht even aan het vervangen van de as, maar dan passen de moeren natuurlijk niet meer. Misschien mijn vork iets slijpen aan de binnenkant? Of misschien kan ik de iets te brede as er wel met een hamertje intikken. Wel een tegenvaller dat de assen te breed zijn.

Groeten,
Mariska
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door velofilie »

Hallo Mariska,

De snelste methode is het vijlen of slijpen van de vork.


Groet, Wiel
Plaats reactie