Vietzemaaker's Transportfiets (Merk en bouwjaar onbekend)

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Vietzemaaker

Vietzemaaker's Transportfiets (Merk en bouwjaar onbekend)

Bericht door Vietzemaaker »

Ik zal hier maar verder gaan. Anders wordt het voorstel topic wel heeeeel lang. ;)
Zal mijn laatste bericht hierheen kopiëren.

Kleine update over de (merkloze) Transporter.

Ik heb hem in de steigers gehangen om een en ander nog eens goed te bekijken en te trachten dingen te ontdekken.

Afbeelding
(de kever is van 66) :D

Helaas ben ik weinig wijzer geworden. Althans geen info over het merk.
Ik zal wat bevindingen met jullie delen:

De wielen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beide wielen zijn 36 spaaks wielen. Op de foto niet heel duidelijk te zien maar de rug waar de spaken in zitten is bij het voorwiel duidelijk hoger als die van het achterwiel. De naaf voor is zwart gespoten (origineel?) En achter een torpedo naaf.

De Spatborden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat hierbij opvalt is dat er een uitsparing in het voorspatbord waar waarschijnlijk ooit een ornamentje gezeten heeft.
Verder was er nog een extra spatbord bij wat qua vorm niet overeen komt met de gemonteerde spatborden.
Verder is het achterspatbord nog in zijn originele lak. Dus nooit overgeschilderd geweest.

Verlichting

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alhoewel het hier om "oudere" verlichtingscomponenten handelt lijkt het me niet tijdsgetrouw.
Wel grappig dat lang geleden onze spullen ook al uit China kwamen. (zie Dynamo)

Frame

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan er weinig over zeggen, alleen dat ik nog nergens een framenummer heb kunnen ontdekken.
Misschien dat het balhoofd enige uitkomst biedt? Er zijn in ieder geval geen overgeschilderde type plaatjes dan wel stickers te vinden.

Voortstuwing

Afbeelding

Hier zijn verschillende cranks gemonteerd. De linker is zwart gespoten en de rechter verchroomd. Wat daarbij opvalt is dat de linker behoorlijk naar rechts staat. (krom dus)
De ketting is voor zover ik kan zien een normale fietsketting.

Zadel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat hier denk ik om een Lepper zadel? Dit lijkt me wel tijdsgetrouw.
Die barsten zullen er wel niet uitkunnen ben ik bang.

Banden

Afbeelding

Afbeelding

De banden zijn van Vredestein (Transport extra zwaar)
Die zijn nog "ongebruikt" Alle puntjes zitten er nog op.

Overige

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kettingkast is duidelijk van latere leeftijd want van glimmend plastic.
Een originele Biba spatlap die zijn beste tijd gehad heeft maar 1 van de weinige dingen waar wel het merk op staat! :)
De bel lijkt me ook van latere leeftijd want er zit zo'n aangegoten rubbertje om de klepel. (wel een leuke tweetonige klingel)
En de handvaten zijn leerbanden. Geen idee of dat gebruikelijk was destijds.

Al met al lijkt het me een samengestelde fiets met verschillende onderdelen. :D
Heeft iemand enig idee waar ik het framenummer logischer wijze zou kunnen ontdekken?
Als iets goed is, moet je het zo laten!
Vietzemaaker

Re: Vietzemaaker's Transportfiets (Merk en bouwjaar onbekend)

DaVinci schreef: 27 apr 2025, 19.26 Waar is dat gaatje in de bracketpot voor? Smering?
Hadden meer merken dit of is hieruit het merk af te leiden?
Durabo88 schreef: 27 apr 2025, 19.30 Ja, dat is voor de smering, maar in dit gaatje hoort nog een smeernippel geschroefd te zijn. Dat kan er één met een dekseltje of indrukbaar balletje zijn.
DaVinci schreef: 27 apr 2025, 20.32 En was dit destijds algemeen op transportfietsen of hadden alleen bepaalde merken dit
Dit gaatje was mij ook al opgevallen.
Ik heb er een close-up foto van gemaakt maar kan er met de beste wil van de wereld geen schroefdraad ontdekken. Of het moet wel heel erg vergaan zijn.

Afbeelding

En dat roept bij mij dan weer vragen op. Als er inderdaad een smeernippel aanwezig zou moeten zijn tot welk bouwjaar werd dit dan toegepast?
En welk smeermiddel moet er in?
Appie's

Bericht door Appie's »

Het voorwiel lijkt daarin tegen orrigineel
Deze zou je beter moeten bekijken en als de lak noet orrigineel is voorzichtig eraf halen voor een merk teken
Sommige naafjes hebben namelijk leeftijd in zich staan😃
antieke transportfietsen
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Vietzemaaker schreef: 27 apr 2025, 21.13 En dat roept bij mij dan weer vragen op. Als er inderdaad een smeernippel aanwezig zou moeten zijn tot welk bouwjaar werd dit dan toegepast?
En welk smeermiddel moet er in?
De gaatjes zaten erin tot de laatste transportfietsen uit 1971. Alleen na de oorlog werd daar geen vetnippel meer in gestopt, maar werd het gaatje dichtgemaakt met een propje papier voor de fiets werd gelakt. Kennelijk vonden ze het niet de moeite om machines die de trapashuizen maakten aan te passen om de gaatjes niet meer aan te brengen.
jancees

Bericht door jancees »

Uitsparing voorspatbord zou te maken kunnen hebben met de klem voor de standaard:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=17467667
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=11928170
Beheerder erfgoed Gazelle
Vietzemaaker

jancees schreef: 28 apr 2025, 09.27 Uitsparing voorspatbord zou te maken kunnen hebben met de klem voor de standaard:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=17467667
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=11928170
Dan lijken me het inderdaad Gazelle spatborden. (los van het feit of de fiets een Gazelle is) Ook qua vorm komen ze overeen.
Er zijn nog een paar bijzonderheden over de spatborden te vertellen.

Op het achterspatbord is een achterlicht gemonteerd wat niet in het midden van het spatbord zit. Hij is een beetje rechts van het midden gemonteerd. Echter er zit maar 1 gaatje in het spatbord. Dus lijkt het mij dat de spatborden ooit geleverd zijn zonder dit gat voor het achterlicht. Dit is er nadien in gemaakt en niet goed gecentreerd. (of een productiefout) Het voorspatbord heeft het onderste deel wit gespoten. (origineel) Helaas is hier de onderste ronding afgezaagd.

Afbeelding
Inmiddels heb ik het achterspatbord weer hoogglans gepoetst. (ik vind het wel mooi zo met deze patina)
Goed is te zien dat het achterlicht wat meer naar rechts gemonteerd zit.

Afbeelding
Onder de zwarte lak zit een rood/bruinachtige grondlaag

Afbeelding
Het onderste witte deel van het voorspatbord waar de ronding afgezaagd is (wat ook scheef gedaan is)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De rode of oranje onderlaag is menie. Als het ouder is en oranje, dan is dat loodmenie (pas op, is giftig). Dat betekent dat het spatbord opnieuw gelakt is. Fabrieksaf werd er bij transportfietsen of onderdelen ervan geen menie gebruikt in het lak proces.
Vietzemaaker

Jeroen Zuiderwijk schreef: 28 apr 2025, 12.21 De rode of oranje onderlaag is menie. Als het ouder is en oranje, dan is dat loodmenie (pas op, is giftig). Dat betekent dat het spatbord opnieuw gelakt is. Fabrieksaf werd er bij transportfietsen of onderdelen ervan geen menie gebruikt in het lak proces.
Nee, geen menie. Ik ben er vrij zeker van dat dit een grondlaklaag is.
Overigens is op het geschilderde frame op grote delen wel oranje menie als ondergrond toegepast.

Afbeelding

Alles bij elkaar genomen denk ik dat de fiets lang geleden eens opgeknapt is geweest en daarna niet meer (intensief) gebruikt.
Daar waar de lak nog op de spatborden zit is deze prima op te poetsen. De zwarte lak op het frame is met nog geen liter commandant weer op hoogglans te krijgen.

Het frame zal ik dus tzt opnieuw gaan lakken. De rest van de onderdelen laat ik zo voor de "patina" looks.
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Vietzemaaker schreef: 28 apr 2025, 13.03 De zwarte lak op het frame is met nog geen liter commandant weer op hoogglans te krijgen.
Het was een 'werkpaard'. Je kunt je afvragen of dat nodig is. Je zou er eens wat poetsolie op kunnen doen. Dat is niet blijvend, maar dan kun je eens zien of overlakken echt nodig is. Als je dat doet verlies je toch wat authenticiteit. Qua olie zijn er nog verschillende mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 29 apr 2025, 09.09, 1 keer totaal gewijzigd.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Of Owatrol.... Ik vind het zelf wat prijzig en heb goede resultaten gehaald met het goedkopere alternatief gekookte lijnolie van de Gamma... 5 euro voor een fles....
Wel eerst schoongemaakt met verdunde Dasty en negespoeld met water, en dan de gekookte lijnolie...
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2024-05-26 om 17.30.38_292a332e.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-05-26 om 17.30.38_292a332e.jpg (377.91 KiB) 3729 keer bekeken
voor.jpg
voor.jpg (82.75 KiB) 3729 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Plaats reactie