Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Balhoofd »

Als het mag ga ik door in dit draadje met mijn achtertandwiel. Ik heb twee vragen…

Het tandwiel zit muurvast. Ook met de superstrop lukt het niet. Ik ben bang dat ik dat gedeelte dat vastgezet wordt in de bankschroef kapot maak. (Voor de zekerheid: ring ervoor moet ‘verkeerd om’ losgedraaid worden en het tandwiel op de normale manier? Ring ervoor ging idd andersom eraf.) Kan de conus wel goed vastgezet worden in de bankschroef met een rubber band er een paar keer omheen gewikkeld?

Voordat ik hem in de vriezer stopte, heb ik er net wat foto’s van gemaakt. Vraagje: kan iemand zien of deze remconus nog goed is. Of is deze te veel uitgelubberd?

Ok, nog een derde vraag: tandwiel is 1/8 inch, is dit origineel?

Nou ja, nog meer vragen komen in me op…voorlopig hier maar bij laten/

Groeten, Arjan
Bijlagen
7F1F8250-A631-488F-BCB2-59EC9DF41E60.jpeg
5A517B29-A08F-4471-A965-A08F53330D8A.jpeg
6DF66B46-BFFF-4A74-BEF3-FE29E946FEBD.jpeg
F7E32D6F-9673-4574-850A-0F3CF145C642.jpeg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door m-gineering »

Balhoofd schreef: 18 dec 2021, 15.32 Als het mag ga ik door in dit draadje met mijn achtertandwiel. Ik heb twee vragen…

Het tandwiel zit muurvast. Ook met de superstrop lukt het niet.

Groeten, Arjan
Als je zo'n tandwiel los wil krijgen moet je een solide en harde bevestiging hebben. Iets met vering (rubber etc) dempt te veel om het tandwiel los te breken.
Je hebt dus een opname nodig om de drager in te steken, is ev zelf te maken door een gat in een stuk staal te boren en 5 sleuven te vijlen. Er zijn vast ook clubleden met een originele tool, maar Nederland is groot en je Sig geeft geen locatie
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Fotomaan »

Die drijfkop is nog meer dan goed genoeg.
Als je morgen heel toevallig in de buurt van Beuningen bent kom je maar even langs met dat ding.
Die is zo los. Geen probleem.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Balhoofd schreef: 10 dec 2021, 22.48 Mijn Vulkaan wordt nu door mij uitgeplozen. Het kraken van achter dacht ik te kunnen verklaren met kapotte kogeltjes of zo, maar waarschijnlijk is het de ketting die door de haaietanden vastgehouden wordt.

4A092BF3-787B-4B45-AE3E-30B976205F87.jpeg

Tandwiel voor ziet er nog verbazingwekkend goed uit naar mijn idee.

A6C43EFC-5B93-4316-BA44-C7060C7EFE87.jpeg

Zou ik de haaietanden achter nog kunnen bijslijpen en nog een tijdje met de huidige ketting doorrijden? Of is het beter voor het traptandwiel om het meteen te vernieuwen? Ik zou wel binnen een jaar op een nieuwe ketting en tandwiel over willen gaan.
Die ketting is wel heel erg versleten, en de voornaamste reden dat hij niet goed loopt. Die moet je bij normaal gebruik jaarlijks vervangen. Ook de haaievinnen helpen niet, maar die kun je nog makkelijk bijwerken door de haakjes weg te slijpen of vijlen.
Ondertussen ben ik wel aan het zoeken naar achtertandwielen.
-Op ebay.de zie ik bijvoorbeeld “unbenutztes originales DDR Renak Fahrrad Ritzel Diamant Mifa Möve Simson Maw” staan. Is dat passend op Styria?
-En de “Fixie Zahnkranz 13-18 Zähne fixed gear Schraubkranz Ritzel Single Speed”. Ziet er niet t-p-fietsachtig uit. Evt. bruikbaar?
Dat zijn geen transportfiets tandwielen, maar gewoon toerfiets zo te zien. Dat werkt wel, maar dan kun je ze gewoon net zo goed bij een Nederlandse onderdelen webshop kopen. Origineel horen er 3/16" tandwielen op, net als op de Zwitserse 05 militaire fiets.
Huidige achtertandwiel heeft 18 tanden en dat fietste niet zwaar in mijn beleving. Komt dat omdat het trappertandwiel 45 tanden heeft? (Ik ben echt een leek hierin, ik zal me hier zelf nog in gaan verdiepen…en noteer de vraag als reminder aan mezelf..).
Dat zal 44 zijn, of 42 of 40. 44 voor en 18 achter is redelijk zwaar, maar wel te doen. Ik rij zelf met 44 voor, 22 achter op mijn dagelijkse fiets. Dat trapt lekker snel weg, maar nog prima om met een flinke snelheid te rijden. Maar als ik langere afstanden rij, gebruik ik liever 44 voor, 20 achter, omdat dat rustiger rijdt als je lekker op tempo bent. Hoe groter het verzet, hoe sneller je lagers en achtertandwiel slijten, omdat ze hoger belast worden.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 18 dec 2021, 15.42
Balhoofd schreef: 18 dec 2021, 15.32 Als het mag ga ik door in dit draadje met mijn achtertandwiel. Ik heb twee vragen…

Het tandwiel zit muurvast. Ook met de superstrop lukt het niet.

Groeten, Arjan
Als je zo'n tandwiel los wil krijgen moet je een solide en harde bevestiging hebben. Iets met vering (rubber etc) dempt te veel om het tandwiel los te breken.
Je hebt dus een opname nodig om de drager in te steken, is ev zelf te maken door een gat in een stuk staal te boren en 5 sleuven te vijlen. Er zijn vast ook clubleden met een originele tool, maar Nederland is groot en je Sig geeft geen locatie
Wat je ook kan doen is een paar aluminium hoekprofielen op de bek van je bankschroef zetten en hem daartussen te klemmen, zodat de geharde bek van de bankschroef de drijfkop niet beschadigd. Maar de bovenstaande suggestie heeft de voorkeur. Ik heb er zelf ook zoeen gemaakt, zie: http://oudetransportfiets.blogspot.com/ ... +vervangen
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Balhoofd »

Dank voor alle hulp. Allemaal info die ik goed kan gebruiken.

Ik denk erover om zo’n hulpstuk te laten draaien frezen. Eén laten maken zal wel prijzig zijn en niet de moeite. Maar als er meer gegadigden zijn, kan het de moeite zijn. Gewoon en idee dat in me opkwam. En is het beter om het uit relatief zacht metaal te laten maken??
En ik bedenk dat ik ook zelf een metaalfreesje kan kopen zodat ik een wat diepere tool kan maken dan het voorbeeld van Jeroen (heb ik meer vlees).

Wat zou ik trouwens graag even langs komen in Beuningen, maar vanuit Utrecht is dat voor nu net iets te ver (hoewel Nederland vanuit Utrecht gezien gemiddeld wat minder groot is dan vanuit het hoge noorden bezien :-) ).

Groeten, Arjan
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die van mij heb ik gewoon gemaakt met een boor, figuurzaag en een rond en platvijl. Het was een paar uurtjes werk. En inderdaad een ongehard stuk staal. Ik had een dik stuk genomen, zodat ik hem in de bankschroef kan zetten. Ik heb ook sindsdien een originele gevonden. Maar die is bedoelt om op een werkbank vast te schroeven, met gat eronder, zodat de drijfkop erdoorheen kan steken.
Fietsbroeder
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2015, 08.12

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Fietsbroeder »

Hallo Arjan,
Ik heb wel passend gereedschap liggen hiervoor. Die mag je wel lenen (of als voorbeeld gebruiken als je het wil namaken). Je bent welkom in Leusden om het op te halen. Stuur maar een pb.
Groet,
Paul
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door m-gineering »

Balhoofd schreef: 19 dec 2021, 12.43 Dank voor alle hulp. Allemaal info die ik goed kan gebruiken.

Ik denk erover om zo’n hulpstuk te laten draaien frezen.
Doe maar duur! Plasma snijden zal wel net te grof zijn, maar Laser of waterstaalsnijden komt eerder in aanmerking. Maar dan moet je wel een serietje doen, voor een kun je beter de mouwen opstropen
/Marten
Durabo88
Berichten: 2493
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Durabo88 »

Op de beurzen voor oude fietsonderdelen ben ik met enige regelmaat wel eens dergelijke houders tegen gekomen, maar dan zal je tot de eerstkomende moeten wachten.
Sportief fietsend!
Plaats reactie